OH, CANADA (2024,SAD) - 6,5/10


 

Legendarni američki filmaš Paul Schrader (scenarist Scorseseovih Taksista, Razjarenog bika i Posljednjeg Kristovog iskušenja) kao da posljednjih godina proživljava novu mladost. Nakon što je prošao sedamdesetu, kao da je ponovno oživio inspiraciju jer slijedili su odlični "First Reformed", potom i zanimljivi "The Card Counter" i "Master Gardener" s likovima jako sličnim onome Travisa Bicklea u "Taksistu". Nažalost, "Oh, Canada" nije u tom rangu, a pomalo je to konfuzna drama o slavnom dokumentaristu koji je pred kraj života konačno odlučio ispričati svoju stvarnu životnu priču. Snimio je Schrader "Oh, Canada" prema romanu "Forgone" Russella Banksa po čijoj knjizi je još devedesetih snimio i puno bolji "Affliction", a prva je to suradnja Schradera i Richarda Gerea nakon više od četiri desetljeća.

Uloga muške prostitutke u "Američkom žigolu" bila je i jedna od prvih Gereovih i s njom je počeo graditi status zvijezde, a sada je on filmaš Leonard Fife koji umire od raka. Junak je on kanadske filmske scene i proslavljeni angažirani politički filmaš čija je životna priča podjednako fascinantna jer prema legendi je on još kao mladić krajem šezdesetih prebjegao iz Amerike u Kanadu kako bi izbjegao novačenje i odlazak u Vijetnamski rat. U Kanadi je potom postao slavan i više se nikada nije vraćao u Ameriku, a njegovi nekadašnji studenti, dokumentaristi Malcolm (Michael Imperioli) i Diana (Victoria Hill) snimaju dokumentarac o njemu. Ostalo je još samo snimiti intervju sa starim Leom, no on će im iznijeti bitno drukčiju priču od one koju su očekivali.

Film je to o razbijanju mitova i legendi jer Leo uz kojeg je stalno puno mlađa supruga Emma (Uma Thurman) će početi pričati posve drukčiju verziju događaja od one koja je svima poznata. Kroz flešbekove se on vraća u prošlost kad je bio mlad (Jacob Elordi je mladi Leo) i stalno skačemo iz jednog vremenskog razdoblja u drugo, a tijekom intervjua Leo će priznati da je njegov status progresivne ikone izgrađen na lažnim temeljima i poluistinama. No, problem je što je Leonard u takvoj fazi da je uopće teško shvatiti što je stvarnost, a što fikcija odnosno fantazije bolesnog starca koji se možda i više ne sjeća onoga što je stvarno proživio.

Iako je sama ideja Schraderovog filma o razbijanju legendi i mitova o slavnim osobama iznimno zanimljiva i premda je on okupio vrhunsku glumačku ekipu, djelovalo je sve to konfuzno. Baš kao što su i Leova sjećanja potpuno nejasna i pomućena te mu do kraja ni samom više nije jasno što je stvarnost, a što legenda, tako se čini i ovdje. No, vidjet ćemo i kako su ljudi često skloni vjerovati u legende i izmišljene priče o poznatim ljudima, makar im bilo jasno da one nemaju temelje u stvarnosti. Kako se radnja odvija u čak četiri vremenska razdoblja, tako su sva ona snimljena u nekom različitom stilu i tehnici (jedan dio je čak crno - bijeli), no ni to nije do kraja pomoglo da se snađemo u odiseji izmučenog i umornog uma. Premijeru je "Oh, Canada" imao u glavnom programu festivala u Cannesu, no prošao je ovaj Schraderov film dosta nezapaženo.

IMDB LINK 

Primjedbe