THE GIRL WITH THE NEEDLE (2024,DAN) - 8,5/10


 

Danska je jedna od zemalja koja se može pohvaliti s najviše nominacija za najbolji film izvan engleskog govornog područja u 21. stoljeću. Osvajali su Danci u tom razdoblju Oscara dva puta (In a Better World, Another Round), a ova mračna drama inspirirana događajima s početka 20. stoljeća ukupno je deveti njihov film s nominacijom. Iza "The Girl With the Needle" stoji jedan Šveđanin koji se školovao u Poljskoj gdje je Magnus von Horn četiri godine ranije snimio prvi film kojim je skrenuo pažnju na sebe. Bila je to psihološka drama "Sweat" o mladoj fitness influencerici koju će početi proganjati ono što je učinila, a nešto slično će se dogoditi i glavnoj protagonistici i ove stilizirane i realistične psihološke drame.

"The Girl With the Needle" je još bolji film od "Sweat" i snimljen je u dansko - švedsko - poljskoj produkciji, a radnja mu se odvija u Kopenhagenu neposredno nakon Prvog svjetskog rata. Karoline (Vic Carmen Sonne) je mlada žena čiji je muž Peter nestao u ratu, a živi ona u teškoj neimaštini. U uvodnim scenama vidimo kako je izbacuju iz stana jer iako ona radi u tvornici odjeće nema novca, a pošto joj muž nije proglašen poginulim, nema pravo tražiti kompenzaciju za udovice. Pomislit će Karoline da će joj se osmijehnuti sreća nakon što se upusti u vezu s vlasnikom tvornice koji će joj čak i obećati ženidbu nakon što ostane trudna. No, mlada i naivna žena ubrzo će ostati i bez posla, trudna izbačena na ulicu, a ktome će se iznenada pojaviti i njen muž koji više nije isti čovjek.

Kad dođe vrijeme za porod, Karoline će se obratiti sredovječnoj Dagmar (Trine Dyrholm) koja navodno vodi ilegalnu agenciju za nezbrinutu djecu da bismo do kraja shvatili da se iza tih navodnih posvajanja skriva nešto jako mračno i strašno. Snimio je Von Horn iznimnu stiliziranu dramu čiji je jedan od najjačih aduta nevjerojatna realističnost i uvjerljivost i s razlogom je "Djevojka s iglom" dobila europsku nagradu za produkcijski dizajn. Život u Kopenhagenu poslije Prvog svjetskog rata prikazan je na zastrašujuć način, sve je to prljavo, blatno, bijeda se osjeti na svakom uglu i očigledno je kako je to užasno surovo vrijeme. Pogotovo za ženu i pogotovo za ženu s dna društvene kace, siromašnu nesretnicu poput Karoline do koje praktički nikome nije stalo.

Da ona umre na ulici, vjerojatno se nitko ne bi ni okrenuo, a do kraja će se to razviti u kompleksnu, kontroverznu, potresnu i prilično šokantnu dramu. Snimljeno je to s puno stila i crno - bijela fotografija tu savršeno odgovara, a ta mračna i surova svakodnevica još je dodatno nadopunjena povremenim apstrakcijama kojima Von Horn kao da želi dublje prikaziti psihičko stanje dviju glavnih junakinja. Riječ je baš o posebnom filmu koji donosi prilično nihilistički pogled na život i svijet tog stravičnog razdoblja, a jak adut su i dvije glavne glumice. Za Dyrholm odavno znamo da je vrhunska glumica, no pravo otkriće je mlada Vic Carmen Sonne koja je prethodno nastupala u nekoliko filmova koje sam gledao, no nigdje nije bila ni izbliza dobra.

Ovdje u samo nekoliko minuta ona prelazi iz faze očaja i beznađa do gotovo euforije kad pomisli da će je vlasnik tvornice zaista oženiti i priznati dijete koje joj je napravio. Pa do povratka u prvobitno pa još i gore stanje kada shvati da je sama ostavljena da bi opet nakratko pronašla sebe kad završi kod Dagmar, samo da bi na kraju sve završilo još gorom katastrofom, kad shvati što se zapravo događa i u što se uplela. Djeluje to baš jezivo, pogotovo kada nam postane jasno na koji način posluje Dagmar, no i prije toga, kada gotovo poput Karoline ostanemo prestravljeni prizorom njenog muža po povratku s rata. Djeluje "The Girl With the Needle" na trenutke na tragu Davida Lyncha, nadrealistički mračno, a istovremeno je to perfektna povijesna drama koja je s razlogom pokupila sve te brojne nominacije i nagrade, među njima i nominacije za najbolji europski scenarij dok su Sonne i Dyrholm nominirane za europske glumice godine.

IMDB LINK 

Primjedbe