THE BALLAD OF BUSTER SCRUGGS (2018,SAD) - 8/10




Divlji zapad oduvijek je privlačio brojne ne samo američke filmaše, a među njih se definitivno može ubrojati i braću Joela i Ethana Coena. Vjerojatno najpoznatija filmska braća već su i ranije snimili jedan film koji je smješten na divlji zapad (True Grit), no dobar dio njihovih filmova koji su smješteni u sadašnjost poetski i estetski bi se mogli barem djelomično smjestiti pod westerne. Tu spadaju i njihovi prvi filmovi poput "Blood Simple" ili "Arizona Junior", potom "Tko je ovdje lud", kao i film koji im je donio tri od četiri Oscara odnosno "No Country for Old Men". Opčinjenost divljim zapadom i svojevrsnom romantikom i idealiziranjem te ultimativne slobode ljudi koji su u to vrijeme harali tim nepreglednim prostranstvima, Coeni su iz sebe očito pokušali izbaciti i kroz ovaj film, koji je zapravo western antologija sastavljena od šest nepovezanih kratkih priča.

U "Baladi Bustera Scruggsa" Coeni daju i svojevrsni hommage svim tim velikim autorima koji su snimali westerne, a na leđa su si stavili veliki zadatak jer su se u jednom filmu odlučili pozabaviti gotovo svim aspektima života na divljem zapadu. Imamo tu tako lutajuće revolveraše, razbojnike, putujuće zabavljače, tragače za zlatom, borbe s Indijancima, dugotrajna i iscrpljujuća putovanja od istoka prema zapadu, kao i neizbježne vožnje diližansama ili poštanskim kočijama u kojima se znala okupiti najšarolikija moguća ekipa u što smo se mogli uvjeriti u Tarantinovoj "Mrskoj osmorci". Žanrovski je ovaj film gotovo nemoguće odrediti jer se u svakoj priči ovdje isprepliću i drama i komedija i pustolovni film, ali i mjuzikl, no u svakom trenutku posve je jasno da je to film koji su snimila braća Coen. Gotovo svi ti likovi koji upoznajemo klasični su likovi iz njihove mašte i iz njihovog svijeta i neki od tih likova mogli bi se usporediti s likovima iz njihovih ranijih filmova.

Filmovi braće Coen donekle bi se mogli podijeliti na one mračne (poput već spomenuteg No Country for Old Men, Farga ili Millerovog raskrižja) i one potpuno otkačene, gotovo pa zajebantske filmove (prvi na pamet tu mi jasno pada gospodin Lebowski, a tu su i Raising Arizona i posljednji Hail, Caesar), a osim što im je sa svoje 133 minute Buster Scruggs najduži film u karijeri, to je i film u kojem se njihov mrak i njihova otkačenost potpuno stapaju. Gotovo istovremeno svih ovih šest priča podjednako je i mračno i otkačeno, tužno i veselo, da mi čak na trenutke djeluje kao retrospektiva karijere ovih velikih američkih filmaša. Prvotno su Ethan i Joel imali ideju ovaj film napraviti kao mini-seriju od šest epizoda s različitim pričama s divljeg zapada, no na koncu su se predomislili i snimili su cjelovečernji film u kojem zapravo imamo šest kratkih filmova. I daleko od toga da Coeni ovdje na razdoblje divljeg zapada, to realno gledano surovo, okrutno i mračno doba, gledaju romantično. Oni pomalo cinično, na crnohumoran i dubok način analiziraju život tog prostora i vremena, a bilo je to vrijeme kad je život bio prilično jeftin i ljudi sirovi, što će na svojoj koži osjetiti i dobar dio njihovih junaka.


Namjerno izbjegavam i minimalno spominjanje bilo kakve radnje jer to bi moglo narušiti užitak gledanja ovog krasnog filma. Kao i ranije, okupili su Coeni vrhunsku glumačku ekipu sastavljenu od poznatijih (Liam Neeson, James Franco, ali i legendarni glazbenik Tom Waits kojeg smo ranije obično imali priliku gledati u filmovima Jima Jarmuscha) i manje poznatih, ali savršeno kastiranih glumaca, no "The Ballad of Buster Scruggs" možda je vizualno najimpresivniji njihov film. Fotografija u ovom filmu naprosto je senzacionalna i odluka da se kao direktora fotografije angažira Francuza Brunu Delbonnela (Amelie, Zaruke su dugo trajale, Harry Potter, Darkest Hour, s Coenima je ranije surađivao na Insade Llewyn Davis) pokazala se vrhunskom. Mislim da divlji zapad nije nikada izgledao vizualno ovako besprijekorne, a neke scene bez problema mogle bi se smjestiti u sam vrh filmske fotografije u povijesti.

Naravno da ne spada ovaj film u sam vrh opusa Coenovih, no "Balada Bustera Scruggsa" film je koji se u taj opus savršeno uklapa i savršeno ga zaokružuje, a meni ga je, priznajem, bio užitak gledati. Te pomalo bizarne priče s čudnim likovima koje se ne bi sjetio osmisliti valjda nitko osim ovog dvojca iz Minnesote pravo su osvježenje i još jednom su Coeni pokazali kakvi su majstori u pričanju priča. U nekim od segmenata koji traju po deset ili petnaestak minuta oni su uspjeli ispripovijedati smisleniju i zaokruženiju priču nego što bi nekim manje talentiranim autorima uspjelo u filmu od dva sata. Zato i ne čudi da su na festivalu u Veneciji, gdje je "Buster Scruggs" imao premijeru dobili i nagradu za najbolji scenarij, a ne bih se začudio da dobiju još jednu nominaciju za Oscara u ovoj kategoriji. Bio je ovo i prvi film Coenovih snimljen za Netflix, na kojem je emitiran samo tjedan dana nakon što je imao premijeru u američkim kinima, a koliko je to dobro što smo ga paralelno s cijelim svijetom mogli pogledati u vlastitim domovima, toliko mi je i žao jer ovo je jedan od onih filmova koji bi definitivno još posebniji dojam ostavio u kinu. No, bojim se da će ovo biti prvi film Coenovih nakon dugo godina koji će zaobići naša kina. 

Primjedbe

  1. Daleko najgori njihov film što sam gledao, uopšte ne dijelim oduševljenje recenzenta.

    OdgovoriIzbriši

Objavi komentar