SAMEBLOD (2016,ŠVE) - 7/10



Zanimljiva priča o djevojci iz Laponije smješten negdje u 30-te godine prošlog stoljeća, koja je prošle godine imala dosta uspjeha po brojnim filmskim festivalima, a autorica Laponske krvi, Amanda Kernell, između ostalog je u Veneciji dobila nagradu za najboljeg debitanta. Inače, Laponija je pokrajina na sjeveru Finske, Švedske i Norveške, a da budem iskren nisam imao pojma da su se prije samo 70, 80 godina Šveđani prema Laponcima odnosili jako slično kao Nijemci prema Židovima u to vrijeme. Istina, nisu Laponci morali nositi sliku Djeda mraza na ramenu kao ovi zvijezdu, ali očito su i švedski eugeničari na njima provodili nekakve eksperimente kako bi potvrdili da su niža rasa, ali ni sami Laponci baš i nisu pokazivali preveliku želju da se prilagode i žive po tuđim pravilima.
Junakinja ovog filma je 14-godišnjakinja, koju na samom početku upoznajemo kao - babu. Babu koja se nakon 60 ili 70 godina vraća u svoje rodno mjesto na sprovod svoje sestre, a onda po već bezbroj puta viđenom scenariju, priča se vraća u prošlost i kreće prava radnja. Elle Marja sa svojom obitelji živi u tipičnom laponskom selu, Šveđani ih pokušavaju asimilirati, ali ne previše jer Laponcima ipak nije mjesto u gradu jer njihov mozak nije napravljen da bi podnio takav život {to nije moj zaključak, tako kaže učiteljica u filmu}, uče ih jeziku, no ovi baš i nisu od knjige, ljepše im je igranje s irvasima. Našoj junakinji njeno seoce ipak nije dovoljno i odluči ona vidjeti svijeta, a kako se provede u bijeloj Upsali, to ću ipak preskočiti i ostaviti da provjeri onome tko se odluči na gledanje ove drame sa sjevera Švedske.
Sameblod je realno gledajući prava drama, drama o sudbini jedne neprilagođen i nesretne djevojke, koja očito ne pripada nigdje. Oni koji su navikli isključivo na američke filmove mogli bi se malo razočarati jer ovo je jedna prava intimistička priča o željama i nadama klinke koja misli da je svuda bolje nego kući. Priča je dosta teška, ali i hrabra i realno gledajući ne treba ovdje očekivati nikakav spektakl. Moram priznati da sam ja, unatoč tome što je riječ o dobrom filmu, možda ipak očekivao malo više jer sam čuo dosta hvalospjeva o njemu, a i te silne festivalske nagrade bile su kvalitetan mamac pa sam se potajno nadao da bi ovo mogao biti jedan od onih iznenađujuće dobrih, čak i odličnih filmova, no za takvu ocjenu fali mu nešto, barem po mom ćeifu. Možda ipak za nijansu prespora i pretroma radnja za moj ukus, možda sam očekivao da bi tu moglo biti nešto prilično šokantno ili iznenađujuće, no toga nema. No, i bez toga, ovaj film je stvarno zanimljiv prozor u jednu meni do sada sasvim nepoznatu kulturu, ali i u jedno ne baš tako davno povijesno razdoblje i ne baš slavnu epizodu danas možda i najnaprednijeg i najciviliziranijeg društva na svijetu. Nisam poželio što sam ga pogledao.

IMDB LINK

Primjedbe