U TURN (1997,SAD) - 7/10

 
Oliver Stone se proslavio krajem 70-ih godina prvo kao scenarist (Ponoćni ekspress, Conan barbarin, Lice s ožiljkom, Godina zmaja) da bi u 80-im godinama konačno dobio i priliku sam režirati filmove za koje je napisao scenarij. I čovjek je postao instant zvijezda, nanizao je stvarno u drugoj polovici 80-ih nekoliko odličnih filmova (Vod smrti, Wall Street, Rođen 4. srpnja), a u istom je ritmu nastavio i početkom 90-ih. Biografski film o Jimu Morrisonu (The Doors) pa film o ubojstvu Kennedyja u Dallasu (JFK). U tom se razdoblju na sceni pojavio novi junak američkog filma, Quentin Tarantino, prema čijoj je priči Stone snimio i sljedeći film "Rođene ubojice", a i "Pogrešno skretanje", film koji je Oliver nakrcao brojnim glumačkim zvijezdama, oduvijek mi je djelovao kao da je napravljen pod velikim utjecajem upravo Tarantina.
 
Stilski se ovaj film potpuno razlikuje od filmova koje je Stone snimao samo desetljeće ranije i američka kritika je "Pogrešno skretanje" oduvijek smatrala jednim od njegovih najvećih promašaja, no ja ne bih ipak bio tako oštar. Naravno da "U Turn" ne spada u vrh Stoneovog stvaralaštva, čak ni blizu, no bez obzira na sve, riječ je o zanimljivom neo-noirovskom krimiću sa Seanom Pennom u ulozi lutalice Bobbyja, tipa koji zaglavi u zabačenom gradiću Superior u Arizoni. Bobbyjev auto se pokvari na putu prema Las Vegasu u koji mora stići kako bi gangsteru donio novac koji mu duguje, no silom prilika on završi u mjestu koje izgleda kao mjesto iz najgore noćne more. Baš kao po Murphyjevom zakonu, Bobbyju se u Superioru nesreće počnu nizati jedna za drugom, a ubrzo se upetlja u brojne neugodne situacije i zamjeri se praktički svim stanovnicima ovog groznog mjesta, mještanima koji su jedan bizarniji od drugog. Uz Penna, ovdje se pojavljuju i Billy Bob Thornton, Jennifer Lopez (iz faze prije nego što je postala pevaljka i još ju se smatralo talentiranom glumicm), Nick Nolte, Jon Voight i Powers Boothe, a predstavile su se i mnoge nadolazeće zvijezde kao što su Joaquin Phoenix ili Claire Danes, dok se u jednoj sceni pojavljuje i mlada Liv Tyler.
 
Realno gledajući, "U Turn" se tematski prilično razlikuje praktički od svih filmova koje je Stone snimao do tada. Oduvijek su ovog velikog pobornika legalizacije marihuane privlačile velike i važne teme iz novije američke povijesti, posebno vijetnamski rat, a na pitanje kako to da se odlučio snimiti jedan takav film, kazao je da je oduvijek imao želju snimiti "mali" film kakav bi i sam volio gledati kao tinejdžer. Takav film zapravo i jest. Prepun preokreta i neočekivanih zapleta i raspleta, nekako potpuno u trendu s vremenom, a opet nekako drukčiji i specifičan i film u kojem se mogu iščitati i brojne reference na druge filmove i druge filmaše. Puno je koristio Stone kratkih, brzih kadrova i to posebno onih u kojima suu prvom planu lica glumaca, sunce nad pustinjom, lešinari i slično, a ako se dobro sjećam slično je nešto izveo i u "Rođenim ubojicama" te kasnije u "Any Given Sunday". Također, većina likova prikazana je potpuno karikaturalno kako bi se dodatno naglasila ta apsurdna situacija u kojoj se našao glavni junak, potpuni pehist kojem ništa ne polazi za rukom, a ukoliko se želi iskobeljati iz ovog mjesta iz najgore noćne more, možda će morati nekoga i ubiti.

Primjedbe