RAISING ARIZONA (1987,SAD) - 8/10


Braća Joel i Ethan Coen debitirali su 1984. godine s prilično mračnom krimi pričom "Blood Simple" i dečki su nakon prvijenca odlučili da bi njihov sljedeći film morao biti puno neozbiljniji i optimističniji. Odlučeno su braća i ispoštovala pa je njihov sljedeći film "Raising Arizona" u nas poznat i kao "Arizona Junior" gotovo ogledni primjerak svega onoga sa čime su nas uveseljavali i uveseljavaju sljedećih tridesetak godina. Također, gotovo po ustaljenom ritmu, Coeni izbacuju jedan ozbiljan i ciničan film, kojeg potom slijedi neka crnohumorna i vesela zafrkancija, a svoj vrhunac braća su dostigla tijekom 90-ih i 2000-ih godina kad su nanizali nekoliko stvarno iznimnih filmova kao što su "Millerovo raskrižje", "Fargo", "Veliki Lebowski", "Nema zemlje za starce" ili "True Grit". "Raising Arizona" za mene je oduvijek bio jedan od njihovih uspjelijih filmova u kojima su na genijalan način uspjeli spojiti tragično i komično i bio je to prvi u nizu njihovih filmova u kojima su stvarali prilično bizarne likove. Potpune gubitnike s margina društva, često ne pretjerano bistre ljude koji su ponekad i ogrezli u kriminal, ali zapravo poštene i dobroćudne, u čemu su se usavršili desetak godina kasnije s kultnim Lebowskim, filmom koji mi je definitivno među 10 najdražih filmova svih vremena i filmom koji sam valjda pogledao deset puta. I nadam se da ću ga do kraja života pogledati još barem toliko puta.

Glavni likovi ovdje su H. I. McDunnough (tada još mladi i neiritantni Nicholas Cage), priglupi sitni kriminalac te Ed (odlična Holly Hunter), mlada i usamljena policajka. Kako je HI zbog svojih neuspješnih pokušaja razbojništva više puta bio uhićen, svaki put bi ga u policijskoj postaji u neimenovanom gradiću u Texasu, evidentirala i slikala upravo Ed. Kako je HI prvo u policiji pa potom i u zatvoru završavao bezbroj puta, tako je buknula romansa između njih. Nakon što je odslužio posljednju kaznu, HI je odlučio da će se promijeniti i ostaviti kriminala te su se on i Ed vjenčali. Idila je mogla započeti u njihovoj kamp kućici smještenoj negdje u pustinju, a za potpuno savršenstvo i sklad nedostajalo im je samo dijete. Kako se ubrzo ispostavilo da djece ne mogu imati, počeli su se Ed i HI svađati i činilo se da bi ova ljubav mogla puknuti, kad su došli na ideju kako upotpuniti svoju sreću. Gotovo istovremeno kad su oni shvatili da ne mogu imati djece, lokalni biznismen imena Nathan Arizona upravo je čudom umjetne oplodnje dobio petorke. Ed i HI zaključili su da je obitelji Arizona četvero djece sasvim dovoljno pa su im odlučili jednog mališana ukrasti.

I tada krenu problemi i ispostavlja se da je taj potez bio velika pogreška jer ih uvali u brojne nezgodne situacije i za vrat im nabaci cijelu galeriju bizarnih i karikaturalnih likova među kojima su i HI-jeva dva kompića iz zatvora (John Goodman i William Forsythe), postapokaliptični lovac na ucjene koji izgleda da je ispao iz Mad Maxa, kao i potpuno poremećena familija s bezbroj djece ili bolje rečeno malih divljaka. Iako se ovom filmu odmah nakon premijere prigovaralo da je manirističan ili da je zbunjujuć pošto se ne zna je li riječ o realnosti i fantaziji, na "Raising Arizona" doista bi se moglo gledati kao na kamen temeljac budućeg rada Coenovih. Braća Coen i danas bez ikakve sumnje spadaju u uzak krug najoriginalnijih i najzanimljivijih filmaša s prepoznatljivim stilom, a radnju svojih filmova često su smještali ili na američki jug, zapad ili srednji zapad. Fantastičnu raznolikost svoje zemlje, ovaj dvojac rođen u Minneapolisu (obližnje mjesto Fargo poslužilo im je kao motiv za njihov do sada možda i najuspješniji film), oduvijek je znao koristiti, možda bolje od svih ostalih filmaša svoje generacije. Vrlo često Coeni nam u svojim filmovima donose i priče onih koji nisu uspjeli dostići svoj američki san, a Ed i HI gotovo pa je najbolji primjer takvih likova. Ljude koje je ostvarenje američkog sna zaobišlo u širokom luku, no istovremeno i likovi koji sanjaju da će se njihovi snovi jednog dana ostvariti. 

 

Primjedbe