Braća
Joel i Ethan Coen debitirali su 1984. godine s prilično mračnom
krimi pričom "Blood Simple" i dečki su nakon
prvijenca odlučili da bi njihov sljedeći film morao biti puno
neozbiljniji i optimističniji. Odlučeno su braća i ispoštovala pa
je njihov sljedeći film "Raising Arizona" u nas poznat i
kao "Arizona Junior" gotovo ogledni primjerak svega onoga
sa čime su nas uveseljavali i uveseljavaju sljedećih tridesetak
godina. Također, gotovo po ustaljenom ritmu, Coeni izbacuju jedan
ozbiljan i ciničan film, kojeg potom slijedi neka crnohumorna i
vesela zafrkancija, a svoj vrhunac braća su dostigla tijekom 90-ih i
2000-ih godina kad su nanizali nekoliko stvarno iznimnih filmova kao
što su "Millerovo raskrižje", "Fargo", "Veliki
Lebowski", "Nema zemlje za starce" ili "True
Grit". "Raising Arizona" za mene je oduvijek bio jedan
od njihovih uspjelijih filmova u kojima su na genijalan način
uspjeli spojiti tragično i komično i bio je to prvi u nizu njihovih
filmova u kojima su stvarali prilično bizarne likove. Potpune
gubitnike s margina društva, često ne pretjerano bistre ljude koji
su ponekad i ogrezli u kriminal, ali zapravo poštene i dobroćudne,
u čemu su se usavršili desetak godina kasnije s kultnim Lebowskim,
filmom koji mi je definitivno među 10 najdražih filmova svih
vremena i filmom koji sam valjda pogledao deset puta. I nadam se da
ću ga do kraja života pogledati još barem toliko puta.
Glavni
likovi ovdje su H. I. McDunnough (tada još mladi i neiritantni
Nicholas Cage), priglupi sitni kriminalac te Ed (odlična Holly
Hunter), mlada i usamljena policajka. Kako je HI zbog svojih
neuspješnih pokušaja razbojništva više puta bio uhićen, svaki
put bi ga u policijskoj postaji u neimenovanom gradiću u Texasu,
evidentirala i slikala upravo Ed. Kako je HI prvo u policiji pa potom
i u zatvoru završavao bezbroj puta, tako je buknula romansa između
njih. Nakon što je odslužio posljednju kaznu, HI je odlučio da će
se promijeniti i ostaviti kriminala te su se on i Ed vjenčali. Idila
je mogla započeti u njihovoj kamp kućici smještenoj negdje u
pustinju, a za potpuno savršenstvo i sklad nedostajalo im je samo
dijete. Kako se ubrzo ispostavilo da djece ne mogu imati, počeli su
se Ed i HI svađati i činilo se da bi ova ljubav mogla puknuti, kad
su došli na ideju kako upotpuniti svoju sreću. Gotovo istovremeno
kad su oni shvatili da ne mogu imati djece, lokalni biznismen imena
Nathan Arizona upravo je čudom umjetne oplodnje dobio petorke. Ed i
HI zaključili su da je obitelji Arizona četvero djece sasvim
dovoljno pa su im odlučili jednog mališana ukrasti.
I
tada krenu problemi i ispostavlja se da je taj potez bio velika
pogreška jer ih uvali u brojne nezgodne situacije i za vrat im
nabaci cijelu galeriju bizarnih i karikaturalnih likova među kojima
su i HI-jeva dva kompića iz zatvora (John Goodman i William
Forsythe), postapokaliptični lovac na ucjene koji izgleda da je
ispao iz Mad Maxa, kao i potpuno poremećena familija s bezbroj djece
ili bolje rečeno malih divljaka. Iako se ovom filmu odmah nakon
premijere prigovaralo da je manirističan ili da je zbunjujuć pošto
se ne zna je li riječ o realnosti i fantaziji, na "Raising
Arizona" doista bi se moglo gledati kao na kamen temeljac
budućeg rada Coenovih. Braća Coen i danas bez ikakve sumnje spadaju
u uzak krug najoriginalnijih i najzanimljivijih filmaša s
prepoznatljivim stilom, a radnju svojih filmova često su smještali
ili na američki jug, zapad ili srednji zapad. Fantastičnu
raznolikost svoje zemlje, ovaj dvojac rođen u Minneapolisu (obližnje
mjesto Fargo poslužilo im je kao motiv za njihov do sada možda
i najuspješniji film), oduvijek je znao koristiti, možda bolje
od svih ostalih filmaša svoje generacije. Vrlo često Coeni nam u
svojim filmovima donose i priče onih koji nisu uspjeli dostići svoj
američki san, a Ed i HI gotovo pa je najbolji primjer takvih likova.
Ljude koje je ostvarenje američkog sna zaobišlo u širokom luku, no
istovremeno i likovi koji sanjaju da će se njihovi snovi jednog dana
ostvariti.
Primjedbe
Objavi komentar