SICILIAN GHOST STORY (2017,ITA) - 7/10

 
Kad netko spomene Siciliju, većini ljudi prva asocijacija na ovaj talijanski otok zasigurno je mafija. Sicilijanska "Cosa nostra" proslavila je u negativnom Siciliju u cijelom svijetu i gotovo da nema čovjeka koji ne zna za Vitu ili Michaela Corleonea, kumove iz legendarnog filmskog serijala Francisa Forda Coppole snimljenog po knjigama Maria Puza. Sicilijanski mafijaši ondje su prikazani kao kriminalci, ali kriminalci s dušom, pokvareni tipovi, ali pokvarenjaci sa svojevrsnim viteškim kodeksom po kojem se "civili" te djeca i žene ne diraju. Naravno da je prava istina zapravo potpuno drukčija jer i sicilijanski gangsteri zapravo su bili i još jesu najobičniji hladnokrvni ubojice i izopačeni sadisti. Najbolji primjer tome je slučaj iz 1993. godine kad je na Siciliji otet 11-godišnji dječak Giuseppe Di Matteo, sin mafijaša iz okolice Palerma, koji je odlučio propjevati i nagoditi se s vlastima. Njegovi bivši kompanjoni na takvo su ponašanje odgovorili otmicom njegovog klinca, kojeg su u zatočeništvu držali više od dvije godine, a nesretni malac svo je to vrijeme prolazio kroz užasne torture i bio je izgladnjivan. Kako bi natjerali njegovog oca da povuče svoj iskaz, gangsteri bi mu svakog mjeseca slali fotografije klinca koji je na svakoj fotki izgledao sve lošije, sve bolesnije i sve mršavije da bi ga na kraju zadavili, a njegovo su tijelo uništili u bačvi s kiselinom, kako bi se sakrili dokazi.
 
Dvojac po imenu Fabio Grassadonia i Antonio Piazza ovoj je strašnoj priči odlučio prići iz malo drukčijeg kuta i sa "Sicilian Ghost Story" gotovo pa su se predstavili s talijanskom verzijom "Panovog labirinta". I ovdje, baš kao u Del Torovom remek-djelu imamo kombinaciju surove i strašne realnosti s eskapizmom od te zbilje i dječji bijeg u svijet mašte i snova. U malenom sicilijanskom selu, koje je smješteno tik uz šumu, živi 12-godišnja djevojčica po imenu Luna. Ona je zaljubljena u godinu dana starijeg Giuseppea, dječaka čije se prezime u njenoj obitelji ne spominje i s kojim joj roditelji brane druženje. Kad jednog dana dječak nestane, cijela zajednica ponaša se kao da se ništa nije dogodilo. U školi svi govore da je Giuseppe bolestan i da se zato ne pojavljuje u školi i svi odlučuju dići ruke od njega. Svi, osim Lune, koja se odlučuje pobuniti protiv zavjeta šutnje u selu, koji ondje već vlada desetljećima te o duhovima, odnosno mafiji, koji ondje zapravo kroje sudbinu, nitko ne želi ni govoriti jer se svi boje da bi ih mogao progutati mrak.
 
I dok Luna svog prijatelja traži i u stvarnosti i svojim ponašanjem provocira ne samo svoje ukućane, već i sve mještane sela, ona u potragu za Giuseppeom odlazi i u svijetu mašte i snova. Baš kao i Ofelia u "Panovom labirintu" i Luna upada u pomalo jeziv svijet iz mašte, samo što nju ondje ne čekaju mitološka bića poput Pana ili čudovišta bez očiju, već čudovišta iz stvarnog života, odnosno mafijaši kojima nije nikakav problem hladnokrvno ubiti dijete, a potom uništiti njegovo tijelo. S ovom pomalo sporovoznom kombinacijom krimi-drame i fantazije Grassadonia i Piazza debitirali su na kritičarskoj večeri festivala u Cannesu, gdje je doživio desetominutnu ovaciju publike, a zanimljivo je da su dio sredstava za financiranje filma osigurali putem Sundance film festivala, na kojem su osvojili nagradu za razvoj scenarija. Prikazan je ovaj film na mnogim svjetskim festivalima pa tako i na Zagreb film festivalu, a dvojac autora dobio je i nacionalnu nagradu za najbolji adaptirani scenarij. Ističe se ovaj stilizirani i iznimno vizualni film i po fantastičnoj fotografiji, a Grassadoniji i Piazzi mora se priznati da su na prilično originalan i upečatljiv način uspjeli ispričati ovu strašnu i tužnu priču smještenu između okrutne stvarnosti i ništa svjetlije fantazije.
 

Primjedbe