YOUTH (2017,CHN) - 7,5/10

I prije nego što je pušten u distribuciju, ovaj je film u svojoj domovini izazvao brojne kontroverze. Premijerno je "Mladost" uglednog kineskog filmaša Fenga Xiaoganga trebala biti prikaza krajem rujna 2017. godine povodom tamošnjeg praznika Dana nacije (ili tako nekako), no samo nekoliko dana prije zakazane premijere u Pekingu, kineske vlasti su ga iznenada zabranile. Kao razlog je navedeno da određeni dijelovi filma nisu prikladni za pučanstvo iako je sam film ranije prošao kroz ruke kineske cenzorske komisije i uz ovacije je okončana njegova premijera na festivalu u Torontu. No, pretpostavlja se da je razlog zbog kojeg je ovaj film na neko vrijeme završio u bunkeru taj što se samo koji tjedan nakon predviđene premijere održavao nacionalni kongres komunističke partije pa su se pribojavali vlastodršci da bi film mogao izazvati proteste uoči tog važnog dana. Iz mog kuta gledišta film zapravo i ne izgleda toliko kontroverzno da bi ga se trebalo otkazivati ili odgađati, no srećom ili nažalost pa nisam član kineske cenzorske komisije kojoj je vjerojatno najviše zasmetao prikaz kinesko - vijetnamskog rata 1979. godine.
Ovaj u nas malo poznati rat bio je zapravo reakcija Maovog nasljednika Denga Xiaopinga na vijetnamsku invaziju na Kambodžu, kojom su s vlasti svrgnuti zloglasni Crveni kmeri, a koje su, naravno, Kinezi svesrdno podržavali. Iako bi se teško moglo reći da je bilo tko od zavađenih strana iz ovog rata izašao kao pobjednik, naravno da su i Kinezi i Vijetnamci proglasili pobjedu, a brojni kineski veterani iz ovog rata i danas traže da im se sudjelovanje u tom sukobu prizna kao ratni put i da im se isplaćuje određena penzija. Na kraju je "Mladost" premijeru imala dva mjeseca kasnije i pokazala se kao priličan kino hit u domovini jer je postala šesti domaći film po zaradi na kino blagajnama u protekloj godini.
Inače, radnja ovog filma proteže se kroz tri desetljeća, od početka 70-ih godina pa sve do sredine 90-ih godina prošlog stoljeća, a u njemu pratimo živote grupe u početku idealističkih adolescenata u vojnoj kulturnoj trupi koja je egzistirala u sklopu narodne oslobodilačke armije Kine. Odvija se to u početku za vrijeme Maove kulturne revolucije, a vidimo kako je izgledao život mladih (i to onih mladih koji su bili kakti privilegirani) za vrijeme vladavine Mao Cetunga. Pratimo njihove prve ljubavi, uspone i padove, sreću i nesreću, izdaje i patnje za vrijeme dok oni sa široko razvučenim osmjesima na licima putuju Kinom i za vojnike plešu, pjevaju i sviraju. Dva glavna lika ovdje su ipak Feng Lu i Xiaoping He, dvoje mladih koji se nikako ne uspijevaju prilagoditi na život u trupi, zbog čega ih ostatak društva baš i ne obožava previše i njihovu nerealiziranu romansu koja je naprasno prekinuta upravo ratom 1979. godine.
Rat nam stiže negdje na polovici filma i u tom trenutku "Mladost" se iz sentimentalne i sjetne melodrame o odrastanju počinje pretvarati u pravu šokantnu ratnu dramu. Malo je reći da sam se iznenadio kad su krenule ratne scene koje nakon prve polovice filma uopće nisam očekivao, scene kojih se ne bi postidjeli ni oni najskuplji hollywoodski blockbusteri. U ovom filmu sjajno je prikazano kako je izgledao život u Kini za vrijeme kulturne revolucije, ali i nakon Maove smrti. Vidimo da je riječ o iznimno militariziranom društvu sa čeličnom disciplinom i s utjeranim strahom u kosti i da je Kina taj najmilitantniji i najsiroviji oblik komunizma u Maovo vrijeme uspjela dotjerati do zaprepašćujućeg savršenstva (po tim savršeno ne mislim da je ljudima ondje bilo savršeno, već da je Mao sustav koji je zamislio uspio realizirati gotovo do zadnjeg detalja). Inače, scenarij za ovaj film napisala je ugledna kinesko-američka spisateljica Geling Yan, koja je i sama kao 12-godišnjakinja završila u jednoj takvoj umjetnčkoj trupi, a tijekom rata s Vijetnamom bila je novinarka.
Yan je zapravo i sebe smjestila u jedan od likova koji ima i ulogu pripovjedačice i mora se priznati da je scenarij izuzetan, a Feng Xiaogang ga je još bolje uspio pretočiti na film. Priča je stvarno epska, emotivna i potresna i film je napravljen tako da se iznimno lako povezati s likovima, koji su izvrsno izgrađeni i koje pratimo kako im se naizgled bezbrižna mladost i djetinjstvo raspadaju prvo ratom, a potom i rasformiranjem trupe. Izuzetna je ovdje i fotografija i vodi nas Xiaogang u predivne i nevjerojatne predjele svoje zemlje, a da je doista riječ o posebnom filmu možda najbolje pokazuju i nagrade koje je osvojio. Vjerojatno najvrjednija od svih ona je za najbolji film Azije u 2017. godini.

Primjedbe