DEN SKYLDIGE (2018,DAN) – 8/10



Tko bi rekao da film u kojem imamo praktički samo jednog lika koji se gotovo cijelo vrijeme ne miče iz iste sobe i ne radi ništa osim što razgovara na telefon može biti ovako zanimljiv, uzbudljiv i napet. Kad bolje razmislim, prije nekoliko godina već smo imali sličan film, «Locke» Stevena Knighta u kojem se Tom Hardy cijelo vrijeme vozi u autu i razgovara na telefon i u kojem je ovaj koncept funkcionirao iznimno dobro, a u «Krivnji», kako glasi hrvatski prijevod ovog danskog filma, isti taj koncept funkcionira još i bolje. O tome najbolje govori i nagrada publike na festivalu u Sundanceu, kao i nagrada publike na festivalima u Montclairu i Rotterdamu. Obično se kaže da se publiku ne može prevariti i kad ona nekom filmu dodijeli nagradu to onda mora imati određenu težinu, a to je slučaj i kod ovog filma debitanta Gustava Möllera. Uz to, "Den Skyldige" ušao je u krug od 49 kandidata za europskog Oscara, Danska ga je istaknula kao svog kandidata za "pravog" Oscara, a Möller je jedan od šest kandidata za europsko otkriće godine.

Asger Holm (poznati danski glumac Jakob Cedergren, sjećamo ga se iz Submarina i Terribly Happy) policajac je iz Kopenhagena koji je po kazni privremeno premješten u svojevrsni danski centar 112, a ondje telefon ne prestaje zvoniti. Zovu tako tipovi koji su se navukli speeda pa ne znaju što bi sa sobom, zovu babe koje su pale s bicikla, zovu ovi, zovu oni, zove tip kojem je prostitutka ukrala laptop. No, petnaestak minuta prije kraja radne smjene Asgeru zazvoni telefon i javi se uplašenim glasom žena koja tvrdi da ju je netko oteo. Ne zna ni gdje je, ni kako, ni zašto, samo zna da se vozi u autu i da strahuje da će je otmičar ubiti. Asger je svjestan da nema puno vremena kako bi spasio život otetoj ženi i baca se na zadatak kako bi pokušao doprinijeti rješavanju ove krizne situacije. No, policija je razbacana na sve strane, uostalom ni ne znaju gdje bi se oteta žena mogla nalaziti, nakon čega Asger odlučuje uzeti stvari u svoje ruke i sam pokušati riješiti ovaj slučaj. Usput ćemo saznati i mnogo toga o njemu, poput razloga zašto je uopće maknut s ulice i premješten u call centar, a vidjet ćemo da je riječ o čovjeku kojeg izjeda krivnja i koji će ovo spašavanje otete žene zapravo shvatiti kao svojevrsno vlastito iskupljenje.

Unatoč tome što mu je «Krivnja» debitantski film, Möller je pokazao da ima veliki talent, a danska kinematografija očito je dobila još jednog autora od kojeg u budućnosti možemo očekivati mnogo toga dobroga. Pokazala se «Krivnja» kao nevjerojatno uzbudljivi triler prepun iznenađenja, koji je fantastično napisan i još bolje režiran i s izvanrednom glumačkom izvedbom Cedergrena. Ovaj odlični danski glumac dobio je jako težak zadatak i izvrsno ga je odradio jer uspjeh cijelog filma ovdje je zapravo ovisio ponajviše o njegovoj izvedbi i uvjerljivosti. Ne nedostaje ovom filmu nimalo dinamike, tempa i iznenađenja i moram priznati da se pokazao još boljim nego što sam u startu očekivao. Prilično intenzivan film koji se gleda u dahu i u kojem, unatoč naizgled jednostavnoj priči i minimalističkom okružju, sve funkcionira savršeno. Još jednom bravo za Dansku jer opet se pokazalo da ti za dobar film ne trebaju vreća novaca i najbolji grafički dizajneri za crtanje efekata u fotošopu ili gdje se to već sve radi, već da je ključna dobra ideja.

Primjedbe