DER HAUPTMANN (2017,NJE) - 10/10

 

Daj čovjeku moć samo na jedan dan pa ćeš vidjeti kakav je on zapravo, izreka je koja se definitivno može primijeniti na glavnog junaka filma "Kapetan", razvodnika Wermachta Willija Herolda. Posljednji su mjeseci II svjetskog rata i posve je jasno da će Njemačka izgubiti. Amerikanci i Britanci prodiru sa zapada, Crvena armija s istoka i pitanje je dana kada će nacisti potpisati kapitulaciju, no sve luđi i luđi Hitler odbija se predati iako je očigledno da mu nema spasa. I dobar dio vojnika uvidio je da su se tlapnje o širenju Vaterlanda pokazale potpuno promašenim i mnogi vojnici živote pokušavaju spasiti dezertiranjem. 

U prvim mjesecima 1945. godine Njemačka je zapravo prepuna dezertera, koji tumaraju uništenom zemljom i pokušavaju stići do svojih domova, nerijetko su oni potpuno izgladnjeli, poluludi, a da situacija bude gora, hvata ih i kažnjava ne samo njemačka vojska, već nerijetko i sami mještani uzimaju pravdu u svoje ruke pa one dezertere koje uhvate u krađi linčuju. I naš Willi jedan je od dezertera i na samom početku vidimo ga kako bježi od vojne policije koja ga naganja, a situacija se za njega preokrene kada pronađe vojni automobil koji je zaglavio u blato u kojem se nalaze uniforma i papiri kapetana Wermachta. Willi odluči iskoristiti situaciju, odjene uniformu, ubrzo oko sebe okupi svojevrsnu kažnjeničku bojnu i pretvori se u monstruoznog mučitelja, koji kreće u progon i sadističko iživljavanje nad dezerterima, kao što je zapravo i on sam.

Doista je na šokantan i uznemirujuć način njemački filmaš Robert Schwentke prikazao tu posljednju fazu II svjetskog rata, koja je do kraja razgolitila potpuni moralni kolaps Trećeg Reicha, koji je uslijedio zajedno s neizbježnim vojnim porazom. Schwentke je karijeru počeo u Njemačkoj da bi se nakon nekoliko godina prebacio u Hollywood, gdje se bacio na snimanje blockbustera poput "RED", "R.I.P.D." ili trilogiju "Različita", a morao se vratiti u domovinu da bi snimio jedan velik i važan film. Što je najgore od svega, Schwentke je na ideju za ovaj film došao prema stvarnim događaju i stvarnoj osobi, mladom njemačkom vojniku koji je zaista i činio sva ta zvjerstva predstavljajući se kao kapetan. Zbog svojih zlodjela Herold je 1948. godine i smaknut, a u tom trenutku tek je napunio 21 godinu, što bi značilo da je sve ono što ćeti vidjeti u ovom filmu činio i prije no što je postao punoljetan.

Naravno da je Schwentke sve to prilično dramatizirao jer "Kapetan" djeluje dosta nadrealno i groteskno, a način na koji su po Heroldovim zapovijedima ubijani dezerteri i ostali zarobljenici stvarno je užasavajuć. Posve je jasno zašto se Schwentke odlučio na čak i pomalo pretjerano prikazivanje tih situacija kako bi na što vizualniji i groteskniji način dočarao užasno stanje koje je vladalo Njemačkom početkom 1945. godine kad su svi shvatili da je poraz neizbježan i kad je opijenost nacizmom i idejama o nadmoći nad ostatkom svijeta potpuno izblijedjela. Tu opijenost i fanatizam s kraja 30-ih i početka 40-ih tada je zamijenila je jedna druga vrsta kolektivnog ludila i fatalizma da je sve izgubljeno. Iz ponosne i disciplinirane vojske s početka rata, Wermacht se na kraju također pretvorio u skupinu potpuno izludjelih manijaka, koji su s vremenom postajali svjesni da se bore za pogrešnu stvar i da im nema spasa. No, to ludilo i taj fatalizam kao da su i u tim danima bili pomiješani u nerealnu vjeru u Führera, koji će ipak pronaći neko rješenje i pokrenuti protuofanzivu, koja će im ipak donijeti konačnu pobjedu.

Iako su bili svjesni da se to ne može dogoditi pošto je vojska bila na koljenima, kao da su pokušali zavaravati sami sebe i uvjeravati se da je to moguće. U ovom filmu je na sjajan način prikazano i koliko je taj nacistički sistem bio pokvaren do same srži i da je zapravo njegova glavna pokretačka snaga bila pljačka i otimačina. Ne sjećam se filma u kojem je bolje prikazan taj potpuni kaos koji je zavladao ne samo u njemačkoj vojsci, već i među običnim ljudima, a kapetan je ovdje zapravo i simbol potpune dekadencije i degradacije ljudske egzistencije i svi likovi ovdje kao da su potpuno dehumanizirani. Oni zapravo više i nisu ljudi, već su svedeni na krvoločne zvijeri, što je Schwentke sjajno i prikazao u jednoj sceni kad najkrovoločniji i najluđi član kapetanove bojne po imenu Kipinski (Frederick Lau) nakon masakriranja jednog zarobljenika počne zavijati poput vuka.

Nekako imam dojam da je mladi "kapetan" Herold (sjajna izvedba mladog njemačkog glumca Maxa Hubachera) zapravo i metafora samog Hitlera. Varalica i potpuno poludjeli čovjek koji vodi kompletnu zemlju u propast, a nitko mu se ne usuđuje suprotstaviti iako su svi svjesni da je potpuno izvan kontrole. Kao što je Hitler oko sebe okupio skupinu manijaka i siledžija koji su godinama sijali teror po cijelom svijetu, tako je i ovaj lažni kapetan oko sebe okupio šačicu luđaka spremnih bez pogovora činiti najužasnije zločine. Ovaj me film uistinu potpuno iznenadio (u pozitivnom smislu) i nisam očekivao da će ova crno - bijela ratna drama biti tako šokantna i uznemirujuća da bih je morao svrstati u skupinu najboljih filmova godine, a isto smatra i europska filmska akademija koja ga je uvrstila među 50 kandidata za europski film godine.

Primjedbe