OPERATION FINALE (2018,SAD) - 6,5/10





Ugledni američki filmaš židovskog porijekla Chris Weitz, koji se skupa s bratom Paulom potkraj 90-ih godina proslavio tinejdžerskom komedijom "Američka pita" u međuvremenu se prihvatio puno ozbiljnijih tema. Bio je čovjek već i nominiran za Oscara za najbolji adaptirani scenarij za film "About a Boy", kojeg je i režirao, u međuvremenu je režirao, napisao ili producirao razne filmove od jedne od epizoda "Sumrak sage" kao i jednu od priča iz "Ratova zvijezda", a sada se dohvatio režije filma o jednom od najpoznatijih nacističkih zločinaca, Adolfu Eichmannu. I nema se čovjeku što prigovoriti jer "Operacija finale" je prilično uzbudljiv, napet i sasvim korektan film, koji ima samo jedan problem. I to veliki, no nije to samo problem ovog filma, već se s istim problemom zadnjih godina susrećem u bezbroj ponajviše američkih filmova, a to je problem recikliranja tematike i priča koje su već i djeci u popravnim domovima toliko poznata pa kako onda ne bi bila takvom gutaču filmova kao što sam ja.

Stvarno ne znam koja je motivacija nekome snimati film o nečemu što se snimilo već stotinu puta, a nekako mi je teško za povjerovati da je netko pomislio da će Weitz sada prikazati nešto o Eichmannu što do sada nismo vidjeli ili znali. Weitz je čak ovog kreatora Holokausta i masovnog istrebljenja šest milijuna Židova donekle pokušao i humanizirati, a ni odluka da ovog kripla koji je u trenutku zbivanja filma imao 54 godine odglumi 20 godina stariji veteran Ben Kingsley nije se pokazala najsretnijom. Posebno su groteskne scene u kojima se Eichmann kratkotrajnim flashbackovima vraća u svoje slavne krvničke dane i u kojima je Kingsley maskiran kao da ima upola manje godina no što stvarno ima, kada izgleda kao da mu je netko na glavu navukao masku njegovog lica kad je imao 40 godina.

Ovaj puta u središtu priče ipak nije sam Eichmann, koji se godinama uspješno skrivao u Argentini, gdje je skupa s još gomilom nacista iz Njemačke via Vatikan utekao nakon pobjede saveznika, već pratimo izraelske tajne službe koje ga pokušavaju uhvatiti u okolici Buenos Airesa. Problem je što se i po toj tematici prije koju godinu pojavio puno bolji film, njemački "Narod protiv Fritza Bauera" u kojem pratimo priču njemačkog državnog odvjetnika koji je i ušao u trag Eichmannu i predao ga praktički na pladnju Mossadu i izraelskim tajnim službama. Scenarij za "Operation Finale" napisan je prema raznim povijesnim spisima, među kojima i rukopisima samog Eichmanna, kao i memoarima izraelskog obavještajca Petera Malkina, kojeg je u ovom filmu utjelovio Oscar Isaac.

Baš kao što je slavna njemačko-američka filozofkinja i politička teoretičarka Hannah Arendt, koja je i pratila suđenje Eichmannu u Izraelu savršeno za njega primijenila pojam "banalnosti zla", gotovo s iste polazne točke u prikazu ovog zločinca prilazi se u ovom filmu. Jer nakon što Izraelci u okolici Buenos Airesa uhvate poznatog nacija (nadam se da nisam previše zaspoilao, vjerujem da svi ionako znaju da je Eichmann u konačnici lociran, uhićen i transferiran u Jeruzalem) dolazi do problema oko njegovog transfera u Izrael pa su u središtu pažnje Malkinovi pokušaji nagovora da ovaj pristane na izručenje. I tu na vidjelo izlazi ta banalnost zla jer Eichmann je prikazan kao tip koji je bio uvjeren da on zapravo i nije činio ništa loše, već je samo postupao po danim mu zapovjedima jer čovjek stvarno ne zna što je gore u ovom slučaju - osmisliti plan ubijanja milijuna ljudi iz mržnje ili bez razmišljanja provoditi te monstruozne zamisli kao da ubija komarce a ne ljude.

Ono što mi se svidjelo u ovom filmu je način na koji je prikazana ta situacija u Argentini (ne samo tamo, već i u mnogim drugim zemljama Južne Amerike), gdje su brojni odbjegli nacisti našli svoj novi dom. Svjedoci smo da i danas svako malo stigne vijest kako centar Simon Wiesenthal negdje u Čileu ili Peruu pronađe nekog stogodišnjeg nacija, a mnogi od njih su u starosti i umrli negdje na drugom kraju svijeta. Ono što je najstrašnije od svega, mnogi ti nacisti poslužili su raznim autokratskim latinoameričkim režimima tijekom 50-ih, 60-ih i 70-ih godina prošlog stoljeća za ustrojavanje tajnih službi i odreda mučitelja prilikom turbulentnih razdoblja, a najbolji je primjer za to gestapovac po imenu Klaus Barbie, kojeg je iz lako pogodljivih razloga pratio naziv "Mesar iz Lyona". On je čak dospio za vrijeme emigracije do titule savjetnika predsjednika Bolivije i pukovnika u tamošnjoj vojsci da bi ga se tek 70-ih uhvatilo u Peruu, a za one koje zanima ova tematika toplo preporučujem sjajan dokumentarac iz 1988. godine "Hotel Terminus" Marcela Ophulsa koji je dobio i Oscara. 

Primjedbe