SORRY TO BOTHER YOU (2018,SAD) – 8/10



Američki reper i aktivist Boots Riley donosi nam prilično apsurdističku crnu komediju ili bolje rečeno satiru, koja pomalo izgleda da je ispala iz svijeta fantastične serije «Atlante», što i ne čudi jer je glavnu ulogu ovdje i odglumio jedan od junaka te serije Lakeith Stanfield. Da situacija bude bolja, ulogu Cassiusa Greena originalno je trebao i odglumiti kreator «Atlante» Donald Glover, no kako se termin snimanja ovog filma poklopio s terminom snimanja Han Sola, morao je Glover odustati pa je Rileyju preporučio svog kolegu Stanfielda, a on se sasvim dobro snašao u ulozi mladića iz Oaklanda koji počinje raditi u telemarketing kompaniji i to na proviziju. Cassius sa svojom djevojkom, konceptualnom umjetnicom po imenu Detroit (Tessa Thompson) živi u ujakovoj garaži, bez prebijene pare je, a ubrzo nakon što se zaposli u telemarketingu od starijeg kolege Langstona (Danny Glover koji u jednoj sceni čak i ponovi legendarnu rečenicu «I'm to old for this shit» iz Smrtonosnog oružja) dobije savjet da prilikom razgovora s klijentima počne koristiti svoj «bijeli glas» kako bi bio više dopadljiv.

Vrlo brzo nakon što ga počne koristiti i počne zvučati kao kastrirani bijelac počne se probijati na poslu i nakon nekog vremena unaprijeđen je na poziciju «Power Callera». Sada Cassius ima zadatak prodavati puno unosnije poslove kao što je robovski rad za najpoznatiju kompaniju «WorryFree», koja je revolucionarizirala tržište rada novim izumom ili bolje rečeno restauracijom ropstva, nudeći zaposlenicima mogućnost doživotnog ugovora u zamjenu za smještaj i hranu. No, kako napreduje na društvenoj ljestvici i iz garaže ubrzo seli u luksuzni stan, u Cassiusu proradi savjest jer shvaća da je ušao u središte urote koju je osmislio ljigavi vlasnik «WorryFreea» Steve Lift (Armie Hammer), a njegov je plan ljudski rad zamijeniti novim korakom izrabljivanja za koji je već smislio bolesni plan i Cassius bi mu u tome mogao biti od velike pomoći.

Siguran sam da će ova satira biti jedan od onih filmova kojima će nekima biti izvrstan, dok se mnogima zasigurno i neće svidjeti, baš zbog neobičnog, bizarnog, apsurdnog i provokativnog stila humora. Riley, kojem je «Sorry to Bother You» bio i debitantsko redateljsko i scenarističko ostvarenje s kojim je debitirao na Sundance film festivalu, ovm filmom zapravo satirizira cijelokupni zapadnjački životni stil, a ne samo kapitalizam. Fino se Riley zajebava s današnjim društvom koje se bavi trivijalnostima i guta reality showove, a ono važno lakoćom prolazi mimo njih pa je i ovdje najgledanija televizijska emisija nekakav idiotski show u koji se ljudi dobrovoljno prijavljuju da bi ih netko mlatio i to gleda 150 milijuna ljudi. Osim konzumerizma i iskorištavanja radne snage i situacija u kojima će se mnogi prepoznati kao što je scena u kojoj Cassiusova nadređena priča one klasične bljutave priče o firmama kao velikim obiteljima u kojima trebaju svi biti kao jedan i da se treba koliko god treba žrtvovati za dobrobit firme, a da nije u redu pitati za novac i plaću i govora ja ti nisam šef, nego prijatelj i slične rigotine, Riley je kroz ovaj film napravio i pomalno radikalnu analizu kapitalizma, ali se posredno sprda i na račun onih salonskih socijalista koji samo sjede i iz topline svojih domova jamraju, a ne poduzimaju ništa.

Sam je autor film opisao kao apsurdističku crnu komediju s aspektima magičnog realizma i znanstvene fantastike, koja je inspirirana svijetom telemarketinga u kojem je i Riley neko vrijeme radio. Tako da ideja da crnci koji preko telefona pokušavaju uvaljati razne gluparije pa pričaju "bjelačkim glasovima" nije izmišljotina, već je i njemu nadređeni tip rekao kako bi mu bilo pametno da pokuša što više zvučati kao bijelac jer će mu klijenti više vjerovati. Iako je scenarij za film Riley završio još 2012. godine, moralo je proći još dosta vremena do početka snimanja filma, a prvo je sa svojim bendom snimio konceptualni album istog imena, da bi konačno uspio pronaći producente koji će pogurati njegov film. Bez obzira što je čovjek filmski debitant, to se zapravo i ne osjeti, a očito je kako je riječ o autoru ne samo prepunom ideja, već i prilično filmski načitanom te se mogu prepoznati i poneki citati na neke puno poznatije filmove. Film je definitivno snimljen sa stilom i djeluje prilično osvježavajuće i svježe u odnosu na većinu američke filmske produkcije, što mu je i jedan od glavnih aduta. Uz to, «Sorry to Bother You» je i nevjerojatno duhovit film i film koji na zabavan način otvara mnoga važna pitanja i za koji bi se bez problema moglo reći da je pravi film u pravo vrijeme. 

Primjedbe