THE THIRD MAN (1949,GBR) - 10/10



Krajem prošlog stoljeća, Britanski filmski institut okupio je tisuću ljudi koji imaju veze s britanskim filmom kako bi uspjeli pronaći odgovor na pitanje koji je najveći britanski film svih 20. stoljeća. Svih tih tisuću poznavatelja filma dobilo je zadatak složiti listu od stotinu britanskih filmova koje smatraju najboljima i najvažnijima za britansku kinematografiju, a na prvo mjesto izabran je upravo "Treći čovjek" Carola Reeda. Scenarij za ovaj noir smješten u poslijeratni Beč napisao je po vlastitom romanu poznati britanski pisac Graham Greene, a ovaj film mnogi zasigurno pamte po legendarnoj melodiji na citri za koju je zaslužan bečki glazbenik Anton Karas. No, daleko od toga da je "Treći čovjek" samo prepoznatljiva glazba, za mene je to jedan od najboljih klasičnih filmova, unatoč tome što je dobio tek jednog Oscara i to tek Robert Krasker za svoju ekspresionističku crno-bijelu fotografiju, odnosno kameru.

Radnju su Greene i Reed smjestili u poslijeratni Beč, grad koji je podijeljen na četiri sektora - američki, britanski, francuski i sovjetski, a situaciju u opustošenom i ratom poharanom gradu koriste brojni oportunisti, koji se bogate švercom i reketarenjem. U takav Beč upravo je stigao američki pisac kaubojskih romana Holly Martins (Joseph Cotten), koji je došao u posjet svom prijatelju iz djetinjstva Harryju Limeu (Orson Welles) jer mu je on ponudio posao u Europi. No, odmah po dolasku Holly shvaća da je njegov prijatelj samo nekoliko sati ranije ubijen pod nerazjašnjenim okolnostima dok je prelazio ulicu. Šok se dodatno pojačava kad shvati da je Lime bio mozak kriminalnog podzemlja koje se bavilo švercom. Unatoč tome što mu britanski policajci, koji kontroliraju dio grada u kojem je Lime stradao, sugeriraju da što prije napusti Beč, Holly se ubrzo poveže s Limeovom bivšom djevojkom i pjevačicom (Alida Valli) te odluči sam krenuti u istragu ovog slučaja, koji mu djeluje previše čudno i sumnjivo.

Zanimljivo je kako je ovaj film odmah nakon što je stigao u kina u Velikoj Britaniji i SAD-u postao instant hit, dok je u samoj Austriji, gdje je većim dijelom i snimljen prošao prilično nezapaženo. Orson Welles, koji je bio poznat po svom, najblaže rečeno, ćudljivom karakterom, stvarao je dosta problema tijekom snimanja filma te je čak odbio snimati neke scene, među kojima i one legendarne scene u kanalizacijskim cijevima bečkog podzemlja. Ne samo to, kasnio je čovjek dva tjedna na snimanje te su Reed i ekipa dobrim dijelom morali koristiti dvojnike za snimanje pojedinih scena, a sveukupno se u filmu Welles pojavljuje na tek pet minuta. Zanimljivo je kako su Welles i Cotten zajedno nastupali u više filmova, od kojih je zasigurno najpoznatiji "Građanin Kane". Što je najbolje od svega ulogu Martinsa producent David O. Selznick prvotno je namijenio Robertu Mitchumu, no kad je on uhićen zbog posjedovanja marihuane, odluka je pala da ga zamijeni Cotten.

Unatoč tome što je od snimanja "Trećeg filma" prošlo već gotovo 70 godina, djeluje ovaj film bitno drukčije od sličnih noirova koji su se masovno snimali tih godina. I više nego osjetan je utjecaj njemačkog ekspresionizma iz 30-ih godina prošlog stoljeća, a još uvijek ratom razrušeni Beč, poslužio je kao savršena kulisa ovog izvanserijskog krimića. Osjeti se ovdje i pomalo cinični ugođaj koji nagovještava početak Hladnog rata jer imamo ovdje i trzavice između sovjetskih i zapadnih snaga koje nadziru pojedine sektore. Unatoč tome što mu američka akademija i nije bila naslonjena pa je "Treći čovjek" zaobiđen pri nominaciji za najbolji film (nagradu je dobio film "Sve o evi", a te je godine u konkurenciji bio i "Sunset Blvd"), dok je Reed ipak bio nominiran za najboljeg redatelja, dobio je ovaj film brojne nagrade. Među njima nagradu Bafte za najbolji film godine, Carol Reed je dobio nagradu za najbolju režiju, a cijeloj filmskoj ekipi svojevrsna satisfakcija može biti činjenica da se danas "Treći čovjek" smatra jednim od najboljih filmova svih vremena. 

Primjedbe