Filmovi o boksačima vjerojatno su najzahvalniji od svih filmova o
sportašima, ponajviše zato što se autori u takvim djelima mirne duše mogu
usredotočiti na jednog glavnog aktera, a ne na 11 koliko bi morali u nogometu
recimo ili dvadesetak ili koliko ih je već u sastavu američkog nogometa. K
tome, boksači su dodatno zahvalna tema jer su to tipovi koji se u pravilu vole
mlatiti i čiji su životi uzbudljivi i dinamični, no iza glavnog junaka ove
drame, nekad uspješnog meksičkog boksača velter kategorije Miguela
"Bayonete" Galindeza, uzbudljivi dani su prošlost. Ovaj nekad
obećavajući boksač i osvajač medalje na Olimpijadi u Sydneyju prije pet godina
odlučio je napustiti svijet boksa nakon šokantnog raspleta posljednjeg meča.
Kako je ovaj film snimljen u meksičko - finskoj koprodukciji, tako i ne čudi da
danas 35-godišnjeg Bayonetu zatičemo u finskom lučkom gradu Turkuu, gdje on
sada radi kao trener finskom teškašu Remuu.
Kako Finska vjerojatno i nije prvo mjesto na kojem bismo zamislili da će
se skućiti neki tip iz sunčane Tijuane, tako i Bayoneti prilagodba na hladnoću
i vječni snježni pokrivač dosta teško pada. Još teže mu pada odvojenost od
obitelji i samonametnuti egzil u teđini, a tugu, depresiju i nostagiju
nekadašnji šampion utapa u votki i ostalim alkoholnim delicijama koje nudi
Finska. Djeluje Bayoneta ne samo kao tip kojem se boks potpuno ogadio, već on
kao i da ima određenu vrstu PTSP-a od boksa, a od posljednjeg meča u kojem je
doslovno u ringu ubio svog suparnika nikada se nije uspio oporaviti. No, kako je
boks jedino što zna, tako nije mogao ni odbiti poziv svog bivšeg trenera Denisa
(sin legendarnog čileanskog avangardnog filmaša Alejandra Jodorowskog, Brontis,
koji se bitno promijenio otkako smo ga kao dječačića gledali u "El
Topu", pošto je čovjek danas već u šestom desetljeću života), koji je također novi
posao pronašao u Finskoj.
Pa iako mu se boks gadi, a još više se gnuša od pomisli da bi nekoga
mogao u ringu opet ozlijediti (vidimo kako čim krene ozbiljnija razmjena
udaraca između njegovog pulena i vlasnika pojasa, također Meksikanca, Bayoneta počinje
povraćati uz rub ringa), Bayoneta razmišlja o povratničkoj borbi i to jedino iz
razloga kako bi skupio dovoljno novca za povratak kući. Glavno pitanje koje si
ovim filmom postavlja meksički filmaš Kyzza Terrazas, koji je napisao scenarij
i režirao "Bayonetu" je kakve posljedice ostavlja bavljenje boksa na
borce. Jesu li svi ti udarci koje će primiti i zadati, možda će netko njega
fatalno ozlijediti ili će, baš kao Bayoneta, nekome oduzeti život u ringu,
vrijedni svega toga? Ima li za takve ljude uopće iskupljenja? Ovaj je film
prvenstveno psihološka drama o traumatiziranom boksaču koji se nikako ne može
pomiriti s onim što je učinio i koji je, kad ga već nitko drugi nije htio, sam
sebe odlučio kazniti zbog toga. Zanimljivo je kako se Terrazas za snimanje
filma u Finskoj odlučio ne samo zato što je ondje razvijena boksačka scena, već
i zato što je veliki fan poznatog finskog filmaša Akija Kaurismakija, čije je
stvaralaštvo dobrim dijelom i poslužilo kao inspiracija za ovu sasvim solidnu
boksačku dramu.
Primjedbe
Objavi komentar