Ne mogu reći da me Jordan Peele sa svojim
debitantskim filmom "Get Out" bacio u nesvijest kao dobar dio svijeta,
stoga i nisam imao neka posebna očekivanja od njegovog sljedećeg filma. Ne
mislim da je "Get Out" loš film, daleko od toga, no ne mislim ni da
je to bilo nešto posebno duboko, subverzivno, kritično, satirično i duhovito
kako se pokušavalo prikazati. Djelovao mi je taj film zapravo dosta plitko,
ziheraški, s tek povremenim bljeskovima kvalitetne satire i duha, a da je
zapravo čisti ziheraš, koji uspjeva podvaliti muda pod bubrege, Peele je
potvrdio i sa "Us". Opet ne mislim da je "Mi" loš film, no
opet mi malo ide na živce što se jednog zanatski iznimno vještog autora s dobrim
idejama kuje u zvijezde i od njega se stvara nekakvog vizionara, čovjeka koji
je snimajući horore žestoki kritičar američkog društva te rasne i socijalne
nejednakosti ondje.
Nekako imam dojam ni da se "Mi" nisu
uspjeli razviti više od zanimljive, čak i subverzivne ideje u kojoj uspješnu i
očigledno bogatu afroameričku obitelj proganjaju njihovi dvojnici s društvene
margine. Zvučala je ta premisa u startu dosta intrigantno, no ispostavilo se da
je "Us" još ispod "Get Outa" i da je ovaj više psihološki
triler nego horor čisti prosjek. Kad bi se na stranu maknuli svi ti pokušaji
subverzivnosti, satiriziranja i kritike društva, tada bi "Us" još i
mogao proći kao simpatičan crnohumorni hororčić, no kad se na njega gleda kao
na pokušaj društvenoangažiranog filma, kako je i bio predstavljen, onda ispada
da je Peele još jednom uspio publici podvaliti muda pod bubrege. I Peelova muda
fino su se kusala pošto je "Us" u svjetskim kinima zaradio više od
250 milijuna dolara, što je i više nego sjajno u odnosu na budžet od 20 milijuna dolara i što jamči
da će čovjek u budućnosti snimati još puno.
Jasno, ne znači to ništa loše jer Peele je
definitivno vrstan režiser i čovjek sa stilom, čiji se filmovi i estetski
izdvajaju u masi sličnog sadržaja i čovjek je to koji je, kvragu, među zaslužnijima
što horor posljednjih godina doživljava svojevrsnu renesansu i što su nakon
filmova o superjunacima, upravo horori najgledaniji filmovi posljednjih godina.
I u "Us" je Peele imao pretenziju u naizgled tipični žanrovski uradak
zapakirati, ovaj puta, više socijalnu, nego rasnu kritiku društva. No,
njegovi subverzivni i kritični žalci i ovaj puta ostali su nekako nedorečeni i
neartikulirani i nisam do kraja shvatio što je preko "Us" želio
poručiti. Jesu li duplići (koji na pitanje jednog od likova pomalo
pompozno i nešto više patetično odgovaraju "We Are
Americans!"), odjeveni u neke guantanamo - nalik - kombinezone koji proganjaju tipične američke obitelji zapravo
njihova savjest? Znači li to da se ta, bogata, više i srednjoslojna Amerika, do
sada zapravo za ništa nije morala boriti i da je sve dobila na tacni i borba za
život protiv svojih duplića prva je opasnost s kojom se susreću u životima? Je
li možda suočavanje s duplićima, zapravo suočavanje sa samim sobom i sa svojim
iskonskim strahovima? Jesu li svi ti duplići možda satira na današnje društvo
zomboida koje više ne zna misliti?
Puno tih naizgled subverzivnih poruka i
pitanja Peele je uspio pobacati ovdje, a kao da je sa svim tim idejama i
pitanjima čovjek samog sebe stjerao u ćošak. Djeluje mi "Us" kao
film koji se marketinški uspio prodati kao film s dubokim porukama i
premisama publici koja inače ne gleda filmove uz koje mora razmišljati i bar
malo uključiti mozak. Možda sam i ja ovaj puta prekritičan i prestrog
prema ovom filmu i Peeleu, no nisam tu osjetio neku posebnu subverzivnost
oko čega se u startu stvarala velika fama oko ovog "Us". Kad se maknu svi ti
pokušaji da film bude kritičan, pametan, dubok i oštrouman, kad se sve to
ogoli, ostaje solidan hororčić, koji radnjom pomalo podsjeća i na legendarne
Hanekeove "Funny Games" i koji je solidan za pogledati, no neće se
neko dulje vrijeme zadržati u memoriji i podsvijesti. Barem je takav bio u mom
slučaju.
Primjedbe
Objavi komentar