US (2019,SAD) - 6,5/10



Ne mogu reći da me Jordan Peele sa svojim debitantskim filmom "Get Out" bacio u nesvijest kao dobar dio svijeta, stoga i nisam imao neka posebna očekivanja od njegovog sljedećeg filma. Ne mislim da je "Get Out" loš film, daleko od toga, no ne mislim ni da je to bilo nešto posebno duboko, subverzivno, kritično, satirično i duhovito kako se pokušavalo prikazati. Djelovao mi je taj film zapravo dosta plitko, ziheraški, s tek povremenim bljeskovima kvalitetne satire i duha, a da je zapravo čisti ziheraš, koji uspjeva podvaliti muda pod bubrege, Peele je potvrdio i sa "Us". Opet ne mislim da je "Mi" loš film, no opet mi malo ide na živce što se jednog zanatski iznimno vještog autora s dobrim idejama kuje u zvijezde i od njega se stvara nekakvog vizionara, čovjeka koji je snimajući horore žestoki kritičar američkog društva te rasne i socijalne nejednakosti ondje.

Nekako imam dojam ni da se "Mi" nisu uspjeli razviti više od zanimljive, čak i subverzivne ideje u kojoj uspješnu i očigledno bogatu afroameričku obitelj proganjaju njihovi dvojnici s društvene margine. Zvučala je ta premisa u startu dosta intrigantno, no ispostavilo se da je "Us" još ispod "Get Outa" i da je ovaj više psihološki triler nego horor čisti prosjek. Kad bi se na stranu maknuli svi ti pokušaji subverzivnosti, satiriziranja i kritike društva, tada bi "Us" još i mogao proći kao simpatičan crnohumorni hororčić, no kad se na njega gleda kao na pokušaj društvenoangažiranog filma, kako je i bio predstavljen, onda ispada da je Peele još jednom uspio publici podvaliti muda pod bubrege. I Peelova muda fino su se kusala pošto je "Us" u svjetskim kinima zaradio više od 250 milijuna dolara, što je i više nego sjajno u odnosu na budžet od 20 milijuna dolara i što jamči da će čovjek u budućnosti snimati još puno.

Jasno, ne znači to ništa loše jer Peele je definitivno vrstan režiser i čovjek sa stilom, čiji se filmovi i estetski izdvajaju u masi sličnog sadržaja i čovjek je to koji je, kvragu, među zaslužnijima što horor posljednjih godina doživljava svojevrsnu renesansu i što su nakon filmova o superjunacima, upravo horori najgledaniji filmovi posljednjih godina. I u "Us" je Peele imao pretenziju u naizgled tipični žanrovski uradak zapakirati, ovaj puta, više socijalnu, nego rasnu kritiku društva. No, njegovi subverzivni i kritični žalci i ovaj puta ostali su nekako nedorečeni i neartikulirani i nisam do kraja shvatio što je preko "Us" želio poručiti. Jesu li duplići (koji na pitanje jednog od likova pomalo pompozno i nešto više patetično odgovaraju "We Are Americans!"), odjeveni u neke guantanamo - nalik - kombinezone koji proganjaju tipične američke obitelji zapravo njihova savjest? Znači li to da se ta, bogata, više i srednjoslojna Amerika, do sada zapravo za ništa nije morala boriti i da je sve dobila na tacni i borba za život protiv svojih duplića prva je opasnost s kojom se susreću u životima? Je li možda suočavanje s duplićima, zapravo suočavanje sa samim sobom i sa svojim iskonskim strahovima? Jesu li svi ti duplići možda satira na današnje društvo zomboida koje više ne zna misliti?

Puno tih naizgled subverzivnih poruka i pitanja Peele je uspio pobacati ovdje, a kao da je sa svim tim idejama i pitanjima čovjek samog sebe stjerao u ćošak. Djeluje mi "Us" kao film koji se marketinški uspio prodati kao film s dubokim porukama i premisama publici koja inače ne gleda filmove uz koje mora razmišljati i bar malo uključiti mozak. Možda sam i ja ovaj puta prekritičan i prestrog prema ovom filmu i Peeleu, no nisam tu osjetio neku posebnu subverzivnost oko čega se u startu stvarala velika fama oko ovog "Us". Kad se maknu svi ti pokušaji da film bude kritičan, pametan, dubok i oštrouman, kad se sve to ogoli, ostaje solidan hororčić, koji radnjom pomalo podsjeća i na legendarne Hanekeove "Funny Games" i koji je solidan za pogledati, no neće se neko dulje vrijeme zadržati u memoriji i podsvijesti. Barem je takav bio u mom slučaju.

Primjedbe