YARDIE (2018,GBR) – 5/10



Redateljski debi poznatog britanskog glumca Idrissa Elbe (mnogima i dalje vjerojatno najpoznatiji kao Stringer Bell iz «Žice») pokazao se kao prilično razočaranje jer snimio je on neuvjerljivu i tanku krimi dramu o sitnom kriminalcu s Jamajke kojeg pokreće osveta. Mladić po imenu Dennis Campbell nikako ne može preboljeti bratovo ubojstvo koje se dogodilo dok je on imao 13 godina, a unatoč tome što je od toga prošlo već desetak godina, on samo sanja kako će se osvetiti tipu koji je ubio njegovog brata. Nakon što je ostao bez brata, Dennisa ili D-ja je pod svoje uzeo šef lokalne bande, usput i glazbeni producent, koji će ga poslati u London kako bi za njega obavio jedan poslić. No, kad stigne u London, D odluči raditi po svome, što će ovog neoubuzdanog mladića koji je rastrgan između želje za osvetu i želje za normalnim životom, samo dovesti u niz novih problema.

Uzeo si je Elba prilično zahtjevan zadatak jer je krenuo s realizacijom vjerojatno najpoznatijeg jamajčanskog romana, istoimenog djela Victora Headleyja, a bio je to jedan od prvih romana u kojima su glavni junaci bili crnci i koji je ciljao crnačku publiku u Velikoj Britaniji. I sama riječ «Yardie» vjerojatno ne predstavlja ništa osobama koje nisu podrijetlom s Jamajke i ona je višeznačna. Može tako predstavljati i osobu podrijetlom s Jamajke, ali i jeftine betonske stanove u Kingstonu u kojima je uglavnom živjelo siromašno stanovništvo, a koristi se i za bande. «Yardie» očito znači gotovo sve na jamajčanskom slengu, ali ovaj film teško da će ponoviti uspjeh knjige. Iako je priča smještena u 70-e i 80-e godine prošlog stoljeća u Kingston i u London definitivno imala potencijala, pomalo mi je neshvatljivo da je film tako šeprtljavo izveden.

Sve tu frca od klišeja i situacija koje možemo vidjeti praktički u svakom gangsterskom filmu,  gluma je prilično neuvjerljiva, a sama priča je dosta nesuvisla, šuplja i nelogična, što me prilično iznenadilo jer su na adaptaciji knjige radila dva prilično iskusna scenarista – Brock Norman Brock (koscenarist Refnovog «Bronsona» recimo) i Martin Stellman (najpoznatiji po trileru «Prevoditeljica» s Nicole Kidman i Seanom Pennom, ali i kultnim britanskim filmom iz 70-ih «Quadrophenia»). Nešto je tu definitivno pošlo u krivom smjeru jer nisam samo ja jedini koji je ostao hladan na ovaj film, već je isto učinila i publika, ali i kritika, koju «Yardie» nije pretjerano oduševio nakon premijere u Sundanceu. U svakom slučaju od ovog krimića sam očekivao daleko više. 

Primjedbe