DUELLE (1976,FRA) - 7/10



Jacques Rivette jedan je u nizu avangardnih francuskih filmaša, koji su se proslavili tijekom francuskog novog vala, a već početkom 50-ih godina prošlog stoljeća on je ušao u krug budućih novovalaca kao što su Truffaut, Godard, Rohmer ili Chabrol. Svima njima je zajedničko bilo nezadovoljstvo stanjem aktualnog francuskog filma te je Rivette, koji je bio i filmski kritičar, godinama pisao kritičke članke o filmovima koji su se pojavljivali. Paralelno je snimao i kratke filmove, a njegov kratki film "Le Coup de Berger" smatra se i prvim novovalnim filmom ikada. Bio je Rivette i prvi novovalovac koji je počeo raditi na dugometražnom filmu, no dok se njegov "Pariz pripada nama" pojavio 1961. godine, njegovi kolege Chabrol, Truffaut i Godard već su izbacili svoje prve filmove i francuski novi val je već postao popularan.

Rivetteovi filmovi u pravilu su čak i za neke uzuse novog vala djelovali posebno avangardno, hermetično, prepuni simbolike. Bio je Rivette izrazito sklon improvizacijama, potpunom zanemarivanju i odustajanju od klasične naracije, a nerijetko se znalo događati da mu filmovi traju satima. Najbolji primjer tome je 13-satni "Out 1", kojeg mnogi ljubitelji filma i poznavatelji francuskog novog vala smatraju svojevrsnim svetim gralom među filmovima, ponajviše iz razloga što je film prikazan tek nekoliko puta i samo rijetke oči imale su ga prigodu gledati. Srećom, njegova eksperimentalna simbolistička fantazija iz 1976. godine kojoj je nadjenuo ime "Duelle" ne traje satima, već ju je uspio sažeti u ekonomičnih dva sata. Možda "Duelle" i nije najreprezentativniji primjer Rivetteovog stvaralaštva, no definitivno je to film koji nudi savršen uvid u njegov rad.

U središtu priče ove fantazije su dvije boginje - kći mjeseca Leni (Juliet Berto) i kći sunca Viva (Bulle Ogier), a svaka od njih ima 40 dana na zemlji, odnosno u modernom Parizu, kako bi se izborila za prevlast. Na zemlji će potom ostati samo jedna i to ona koja uspije pronaći magični dijamant koji se nalazi u vlasništvu misterioznog Pierrota, dok je njegova mlađa sestra Lucie i njegova prijateljica Elsa također uvučene u manipulacije Leni i Vive. Lako je za zaključiti da je "Duelle" sve samo ne obična priča, a sintagma nadrealizam možda je i preslaba da bi se opisala ova avangardna fantazija. 

Primjedbe