I dok je mnogima rođenim na ovim prostorima jedini životni cilj spakirati
kofere i zaputiti se negdje na zapad, američki filmaš mađarskog porijekla
Nimrod Antal napravio je potpunu kontru. Čovjek se rodio u Los Angelesu, tamo je
završio i škole da bi se 1991. godine zaputio u Budimpeštu kako bi studirao na
tamošnjoj filmskoj akademiji. Završio je Nimrod budimpeštansku akademiju, počeo
čak i raditi na mađarskoj televiziji i snimati kratke filmove, a nakon što je
snimio prvi dugometražni film kupio si je ulaznicu za Hollywood, gdje je snimio
nekoliko filmova da bi se potom ponovno vratio u Mađarsku. Ta ulaznica
kojom si je kupio kartu za Hollywood bio je film "Kontroll",
crnohumorni triler čija se radnja u potpunosti odvija u budimpeštanskoj
podzemnoj željeznici.
Praktički svi likovi u ovom neobičnom filmu su
kontrolori metroa, podijeljeni u skupine koje se natječu u uspješnosti u
hvatanju onih koji se švercaju u vlakovima, a tu je i potencijalni ubojica koji
baca ljude pod iste te vlakove. Vođa možda i najneuspješnije skupine u svom poslu je misteriozni Bulcsu (Sandor Csany), tip koji uopće ne izlazi van iz podzemlja
otkako je počeo ondje raditi. O njegovoj prošlosti znamo malo, no da se
naslutiti da je riječ o puno sposobnijem i inteligentijem tipu od onoga što kako se predstavlja, koji je nekad imao uspješnu karijeru izvan podzemlja. Njegov se
tim sastoji od veterana kontrolorstva Profesora, potpuno zapuštenog Lecse,
narkoleptičara Mukija i novaka Tibija, a svi oni su predmet sprdnje ostalih kontrolora
pošto su posebno nesposobni i ne mogu uhvatiti nikog od putnika bez karata.
Bulcsuov najveći rival je najuspješniji kontrolor Gonzo i njih dvojica imaju
bizaran oblik nadmetanja utrkujući se po tračnicama, a cijela će se situacija
zakomplicirati kad sve više ljudi počne završavati pod vlakovima.
S vremenom je ovaj film koji je premijeru imao na festivalu u Cannesu
dostigao kultni status u Mađarskoj, a pobrao je svojedobno i brojne nagrade na
festivalima diljem svijeta. Djeluje cijela ova priča potpuno neobično, prilično
apsurdno i može se "Kontroll" promatrati i na nekoj simboličnoj
razini. Posebno se to odnosi na sudbinu glavnog junaka Bulcsua, koji je
svojevoljno odlučio otići u egzil u podzemlje i pobjeći od stvarnog svijeta.
Iako je možda mislio da će se u podzemlju sakriti od stvarnih problema,
vrlo brzo će shvatiti da je to nemoguće i da će ga problemi i strahovi od
stvarnog života negdje gore sustići i u mračnom podzemlju. Može se na ovaj
film gledati i kao na nekakvu eskapističku komediju apsurda ili satiru, a Antal
je u svakom slučaju snimio prilično zreo, dobro promišljen i kvalitetan film
prepun simbolike i aluzija na stvarni život.
Primjedbe
Objavi komentar