KONTROLL (2003,MAĐ) - 7,5/10



I dok je mnogima rođenim na ovim prostorima jedini životni cilj spakirati kofere i zaputiti se negdje na zapad, američki filmaš mađarskog porijekla Nimrod Antal napravio je potpunu kontru. Čovjek se rodio u Los Angelesu, tamo je završio i škole da bi se 1991. godine zaputio u Budimpeštu kako bi studirao na tamošnjoj filmskoj akademiji. Završio je Nimrod budimpeštansku akademiju, počeo čak i raditi na mađarskoj televiziji i snimati kratke filmove, a nakon što je snimio prvi dugometražni film kupio si je ulaznicu za Hollywood, gdje je snimio nekoliko filmova da bi se potom ponovno vratio u Mađarsku. Ta ulaznica kojom si je kupio kartu za Hollywood bio je film "Kontroll", crnohumorni triler čija se radnja u potpunosti odvija u budimpeštanskoj podzemnoj željeznici. 

Praktički svi likovi u ovom neobičnom filmu su kontrolori metroa, podijeljeni u skupine koje se natječu u uspješnosti u hvatanju onih koji se švercaju u vlakovima, a tu je i potencijalni ubojica koji baca ljude pod iste te vlakove. Vođa možda i najneuspješnije skupine u svom poslu je misteriozni Bulcsu (Sandor Csany), tip koji uopće ne izlazi van iz podzemlja otkako je počeo ondje raditi. O njegovoj prošlosti znamo malo, no da se naslutiti da je riječ o puno sposobnijem i inteligentijem tipu od onoga što kako se predstavlja, koji je nekad imao uspješnu karijeru izvan podzemlja. Njegov se tim sastoji od veterana kontrolorstva Profesora, potpuno zapuštenog Lecse, narkoleptičara Mukija i novaka Tibija, a svi oni su predmet sprdnje ostalih kontrolora pošto su posebno nesposobni i ne mogu uhvatiti nikog od putnika bez karata. Bulcsuov najveći rival je najuspješniji kontrolor Gonzo i njih dvojica imaju bizaran oblik nadmetanja utrkujući se po tračnicama, a cijela će se situacija zakomplicirati kad sve više ljudi počne završavati pod vlakovima.

S vremenom je ovaj film koji je premijeru imao na festivalu u Cannesu dostigao kultni status u Mađarskoj, a pobrao je svojedobno i brojne nagrade na festivalima diljem svijeta. Djeluje cijela ova priča potpuno neobično, prilično apsurdno i može se "Kontroll" promatrati i na nekoj simboličnoj razini. Posebno se to odnosi na sudbinu glavnog junaka Bulcsua, koji je svojevoljno odlučio otići u egzil u podzemlje i pobjeći od stvarnog svijeta. Iako je možda mislio da će se u podzemlju sakriti od stvarnih problema, vrlo brzo će shvatiti da je to nemoguće i da će ga problemi i strahovi od stvarnog života negdje gore sustići i u mračnom podzemlju. Može se na ovaj film gledati i kao na nekakvu eskapističku komediju apsurda ili satiru, a Antal je u svakom slučaju snimio prilično zreo, dobro promišljen i kvalitetan film prepun simbolike i aluzija na stvarni život. 

Primjedbe