A BRIGHT SUMMER DAY (1991,TVN) - 8/10



Nakon što su Maovi komunisti pobijedili u kineskom građanskom ratu, koji je uslijedio odmah nakon II svjetskog rata, brojni Kinezi koji su bili na poraženoj strani, odnosno nacionalističkom Kuomintangu, utočište su pronašli na Tajvanu. Od kraja 40-ih pa skoro do kraja prošlog stoljeća, Tajvan, koji je u međuvremenu postao međunarodno priznata država, živio je u konstantnom strahu i opasnosti od puno većeg i moćnijeg susjeda, odnosno Narodne republike Kine. Dugo godina od osamostaljenja, Tajvan je bio prava policijska, odnosno vojna država sa snažnim represivnim aparatom i u tom razdoblju više od 140 tisuća stanovnika Tajvana ili je ubijeno ili završilo u zatvorima zbog optužbi da su bili simpatizeri komunizma. U tom razdoblju konstantnog straha i represije, krajem 50-ih godina u glavnom gradu Taipeiu formirale su se brojne ulične bande. Njima su se priključivali brojni klinci, koji su bili u potrazi za vlastitim identitetom, ali i za osjećajem sigurnosti, a tog se razdoblja jako dobro sjeća i autor ovog filma, vjerojatno najpoznatiji tajvanski filmaš Edward Yang.

Dobitnik nagrade za najboljeg redatelja u Cannesu za svoj kasniji film "Yi Yi" kao motiv za svoju romantičnu krimi sagu, koja traje puna četiri sata, pronašao je u stvarnim događajima kojima je svjedočio kao 13-godišnjak. Obračuni lokalnih bandi tada su bili učestali, često bi oni završavali nasilno, čak i sa smrtnim ishodima, a tinejdžerske bande su osim teritorijalno bile podijeljene i na one koji su bili starosjedioci otoka i one koji su bili doseljenici s kontinenta, pošto je i među njima vladao veliki animozitet. Jedno takvo ubojstvo Yang je smjestio u kontekst cjelokupnog političkog okruženja i stanja u Tajvanu u tom vremenu, a osim što pratimo sudbinu 14-godišnjaka, koji će se zaljubiti u djevojku povezanu s vođom suparničke bande, pratimo i sudbinu njegovog oca, činovnika, koji će biti optužen za špijunažu.

Osim što je "A Bright Summer Day" nasilni krimić u kojem svjedočimo krvavim obračunima bandi, ovaj je film i potresna obiteljska priča o jednoj obitelji doseljenika s kontinenta, koja će se malo, pomalo raspadati da bi sve rezultiralo tragičnim finalom. Baš upravo ta nevjerojatna slojevitost i kompleksnost, ne samo likova, već i cijele priče, upravo je ono što najviše oduševljava kod ovog filma, kao i način na koji je Yang uspio prikazati motivaciju klinaca koji su se priključivali bandama. Pripadnost nekoj od bandi bio je i svojevrsni mladenački bunt, no ujedno je to bio i pokazatelj da je onaj koji je bio član bande spreman braniti svoju zemlju, baš kao što brani teritorij svoje bande. Na sjajaj način prikazan je i svojevrsni sukob civilizacija, odnosno traidicionalne kineske, konfucijanske kulture u koju sve žešće i agresivnije počinje prodirati zapadnjačka kultura i liberalizam, što mladi, jasno prihvaćaju puno bolje i oduševljenije od onih starijih, a oni su nezadovoljni jer im tradicionalni život, odnosno onaj stil kojim se nekada živjelo, nestaje pred očima. 

Primjedbe