Nakon što su Maovi komunisti pobijedili u
kineskom građanskom ratu, koji je uslijedio odmah nakon II svjetskog rata,
brojni Kinezi koji su bili na poraženoj strani, odnosno nacionalističkom
Kuomintangu, utočište su pronašli na Tajvanu. Od kraja 40-ih pa skoro do kraja
prošlog stoljeća, Tajvan, koji je u međuvremenu postao međunarodno priznata
država, živio je u konstantnom strahu i opasnosti od puno većeg i moćnijeg
susjeda, odnosno Narodne republike Kine. Dugo godina od osamostaljenja,
Tajvan je bio prava policijska, odnosno vojna država sa snažnim represivnim
aparatom i u tom razdoblju više od 140 tisuća stanovnika Tajvana ili
je ubijeno ili završilo u zatvorima zbog optužbi da su bili simpatizeri
komunizma. U tom razdoblju konstantnog straha i represije, krajem 50-ih godina
u glavnom gradu Taipeiu formirale su se brojne ulične bande. Njima su se
priključivali brojni klinci, koji su bili u potrazi za vlastitim identitetom,
ali i za osjećajem sigurnosti, a tog se razdoblja jako dobro sjeća i autor ovog
filma, vjerojatno najpoznatiji tajvanski filmaš Edward Yang.
Dobitnik nagrade za najboljeg redatelja u
Cannesu za svoj kasniji film "Yi Yi" kao motiv za svoju romantičnu
krimi sagu, koja traje puna četiri sata, pronašao je u stvarnim događajima
kojima je svjedočio kao 13-godišnjak. Obračuni lokalnih bandi tada su
bili učestali, često bi oni završavali nasilno, čak i sa smrtnim ishodima,
a tinejdžerske bande su osim teritorijalno bile podijeljene i na one
koji su bili starosjedioci otoka i one koji su bili doseljenici s kontinenta,
pošto je i među njima vladao veliki animozitet. Jedno takvo ubojstvo Yang
je smjestio u kontekst cjelokupnog političkog okruženja i stanja u Tajvanu u
tom vremenu, a osim što pratimo sudbinu 14-godišnjaka, koji će se zaljubiti u
djevojku povezanu s vođom suparničke bande, pratimo i sudbinu njegovog
oca, činovnika, koji će biti optužen za špijunažu.
Osim što je "A Bright Summer Day"
nasilni krimić u kojem svjedočimo krvavim obračunima bandi, ovaj je film i
potresna obiteljska priča o jednoj obitelji doseljenika s kontinenta, koja će
se malo, pomalo raspadati da bi sve rezultiralo tragičnim finalom. Baš upravo
ta nevjerojatna slojevitost i kompleksnost, ne samo likova, već i cijele priče,
upravo je ono što najviše oduševljava kod ovog filma, kao i način na koji je
Yang uspio prikazati motivaciju klinaca koji su se priključivali bandama.
Pripadnost nekoj od bandi bio je i svojevrsni mladenački bunt, no ujedno je to
bio i pokazatelj da je onaj koji je bio član bande spreman braniti svoju zemlju, baš
kao što brani teritorij svoje bande. Na sjajaj način prikazan je i svojevrsni
sukob civilizacija, odnosno traidicionalne kineske, konfucijanske kulture u
koju sve žešće i agresivnije počinje prodirati zapadnjačka kultura i
liberalizam, što mladi, jasno prihvaćaju puno bolje i oduševljenije od onih
starijih, a oni su nezadovoljni jer im tradicionalni život, odnosno onaj stil
kojim se nekada živjelo, nestaje pred očima.
Primjedbe
Objavi komentar