Japanski filmaš Nagisa Oshima šokirao je
cijeli svijet 1976. godine sa svojom prilično eksplicitnom, perverznom i
sadomazohističkom romansom "In the Realm of Senses". Filmom baziranim
na stvarnoj priči i opsesivnoj vezi smještenoj u Japan 30-ih godina, Oshima je
prilično isprovocirao društvo u svojoj zemlji, ali i na sebe skrenuo pažnju
cijelog filmskog svijeta. Već sa svojim sljedećim filmom, "Empire of
Passion", na kojeg se može gledati i kao na svojevrsni nastavak prethodnog
filma, Oshima je osvojio i najvažniju nagradu u svojoj karijeri, nagradu za
najboljeg režisera na festivalu u Cannesu. I ovaj puta Oshima se bavio
strastima, opsesijom i perverzijama, ali na bitno blaži i nazovimo to čedniji
način nego ranije, a radnju "Ai no borei" smjestio je na prijelaz iz
19. u 20. stoljeće.
U središtu priče ovaj puta je mladić Toyoji,
koji se upustio u strastvenu vezu s gotovo četvrt stoljeća starijom udanom
ženom po imenu Seki. Njezin muž zbog posla stalno izbiva, a to vrijeme
Toyoji i Seki koriste za lako je pogoditi što. No, njima to neće biti dovoljno
i brzo oni odluče da bi muža mogli zatamaniti i riješiti ga se. Svoj plan
uskoro će realizirati, a kako nitko u selu ne zna da je gospodin trgovački
putnik ubijen, svi će povjerovati u ženinu priču da ju je ostavio i da se
nikada nije vratio. Kako nitko u selu ne bi posumnjao, ovo dvoje i dalje svoju
vezu drže u tajnosti i nikako da realiziraju plan o bijegu, a situacija će
se dodatno zakomplicirati kad ljubavnike počne proganjati duh mučki ubijenog
muža.
I ovim je filmom snimljenom u japansko -
francuskoj koprodukciji uspio poprilično uzburkati duhove u domovini, no
svejedno je "Ai no borei" bio istaknut kao japanski kandidat za
Oscara, ali nije na kraju dohvatio nominaciju. "Empire of Passion"
također prikazuje japansko predmoderno, tradicionalno društvo u bitno
drukčijem svjetlu od onoga kako je to prikazivao recimo najpoznatiji japanski
filmaš Akira Kurosawa, a jedna od Oshiminih misija je i bila osloboditi
japanski film okova Kurosawe. Jasno da to treba shvatiti figurativno jer nitko
normalan ne bi se iz svoje kulture poželio riješiti vizionara poput Kurosawe,
no Oshimi je bilo već dosta filmova u kojima se japansko društvo prikazivalo na
istovjetan način, pošto su i mnogi drugi japanski autori snimali filmove pod
utjecajem Kurosawe. Dok su kod Kurosawe na prvom mjestu bili čast, lojalnost,
tradicija, sve ono što ide uz tipičnu samurajsku kulturu, Oshima je isticao
nešto što se u Kurosawinim filmovima baš i nije moglo vidjeti, a to su strast,
opsesija i perverzija, što ćemo vidjeti i u ovoj kombinaciji drame, romanse i horora.
Primjedbe
Objavi komentar