DEAD MAN'S SHOES (2004,GBR) - 8,5/10



Shane Meadows engleski je nezavisni filmaš koji se pojavio na prijelazu iz devedesetih u dvijetisućite i predstavio se s nekoliko žestokih socijalnih drama / trilera, čija je radnja u pravilu bila smještena negdje u britansku provinciju, Midlandse, iz kojih i sam potječe. Utjecaji najpoznatijih britanskih socijalnih filmaša kao što su Ken Loach ili Mike Leigh i više su nego očiti u Meadowsovom stvaralaštvu, no on je taj "kuhinjski realizam", kako se nazivao pokret u britanskom filmu tijekom 50-ih i 60-ih godina prošlog stoljeća, uveo u novo tisućljeće. Naizgled tipične priče kakve su se u Britaniji oduvijek snimale, Meadows je uspio osuvremeniti, dati im dodatnu dokumentarističku notu, a nije se ustručavao ni nasilja. Jer nasilje je djelomično i njega samog oblikovalo pošto je kao tinejdžer bio sitni kriminalac, a kao dijete je bio žrtva maltretiranja jer mu je otac bio osumnjičenik za ubojstvo djeteta čije je tijelo pronašao.

Iako je čovjek vrlo brzo oslobođen optužbi, stigma je ostala i svojevrsni obilježeni društveni otpadnici, često su u središtu Meadowsove pažnje. Takva je situacija i s njegovim možda i najpoznatijim filmom, "Dead Man's Shoes", žestokim trilerom koji je skupa s prijateljem i poznatim britanskim glumcem Paddyjem Considineon napisao dobrim dijelom prema vlastitim iskustvima. Considine je ovdje Richard, čovjek koji se vraća kući u gradić u kojem je odrastao nakon što je godinama bio u vojsci. On i njegov mlađi brat Anthony (Toby Kebbell), mladić skromnih intelektualnih sposobnosti, privremeno se naseljavaju u napuštenoj farmi u okolici grada. Ubrzo kroz flashbackove saznajemo kako je za vrijeme dok je Richard bio odsutan, Anthonyja sustavno zlostavljala skupina lokalnih siledžija i sitnih kriminalaca, zbog čega im se Richard sada odlučio osvetiti.

I dok su flashbackovi u kojima vidimo situaciju u kojoj se skupina divljaka iživljavala nad Anthonyjem stilizirani, kao da dolaze iz nekih prošlih vremena, aktualni trenuci u kojima Richard ostvaruje svoj osvetnički pohod, najsuroviji su i najeksplicitniji realizam. Jednako koliko je "Dead Man's Shoes" gotovo tipični revenge triler, toliko je i psihološki triler jer polako ćemo saznavati što je doista Richarda navelo na ovaj užasavajući potez. Sjajan posao odradio je i direktor fotografije Danny Cohen, kao i montažerska ekipa, a cijela glumačka ekipa je i više nego uvjerljiva, na što smo nekako i navikli kad je britanski film u pitanju. Snimio je Meadows moćnu i uvjerljivu priču kroz koju je uspio prikazati i to tmurno, gotovo beznadno okruženje britanske provincije, mjesto u kojem žive nesretni i surovi ljudi, kojima je nasilje u krvi. 

Primjedbe