ED WOOD (1994,SAD) - 9/10



U pravilu kad se snimaju biografski filmovi, tada se autori odlučuju pozabaviti životima ljudi koji su se istaknuli nekim važnim djelovanjem, oplemenili svijet, nešto bitno su postigli u svojim životima ili su imali tu (ne)sreću pa su se našli u nekim nevjerojatnim situacijama. Rijetko kad oni najgori dobivaju priliku da im se oda počast i da na važnosti filmom o njihovim likovima i djelima, a u red takvih moglo bi se svrstati i "najgoreg redatelja svih vremena" Eda Wooda. Još kad se takvog materijala dohvati netko kao Tim Burton, veliki fan bizarnog i autor s prepoznatljivim stilom i rukopisom, tada je posve jasno da takav biografski film ne može biti bilo kakav. Sudbina Eda Wooda zapravo je dosta tragična te je danas potpuno jasno kako je to bio čovjek s nevjerojatnim iluzijama o vlastitoj sposobnosti, tragični junak koji je bio uvjeren da je predodređen za uspjeh i za nešto veliko, kojeg su objektivne i subjektivne okolnosti sputale da to i postigne.

Ni malo ne čudi da je takva ličnost zaintrigirala autora poput Burtona, koji o svom kolegi režiseru nije snimio film kakav bi se u startu moglo očekivati, odnosno klasičnu sprdnju o nerealnom čovjeku s velikim pretenzijama, a minimalnim talentom, već je Burton snimio biografsku humornu dramu iz koje je očito kako on ima neko bizarno poštovanje prema Woodu. U njegovom filmu Wood je doista tragični junak, beskonačno ambiciozan, a jednako toliko netalentiran redatelj, koji je u filmskoj industriji završio pukom slučajnošću i koji je ostao zapamćen po filmovima koji su toliko grozni da je teško za povjerovati da je netko uspio tako nešto doista i snimiti. I jasno da nije "Ed Wood" klasični biografski film, već se Burton više trudio proniknuti u motivaciju i stvaralaštvo samog Wooda.

Jednako koliko je tragični junak bio Wood, podjednako se to odnosi i na Belu Lugosija, legendarnog glumca mađarskog porijekla iz ranog Hollywooda, i danas možda najpoznatijeg Drakule, koji je pod stare dane gotovo zaboravljen. I dok je cijela industrija kojoj je nekad donosio velike novce na njega potpuno zaboravila, jedini koji će mu baciti svojevrsni pojas za spašavanje i dati mu još jednu priliku bit će upravo Wood. Svojim filmom Burton je pomalo i satirizirao samu filmsku industriju, koja se na sličan način doista i ponaša prema ljudima, ali on se bavi i sudbinama ljudi koji su između svojih života i svojih uloga stavili znak jednakosti i koji se više uopće i ne vide izvan pozornice ili studija. Bez slave i stalne pažnje njihovi životi postaju posve bezvrijedni i isprazni, a upravo će Wood biti jedini koji će dati na važnosti ostarjelom Beli.

Kad ekscentrici snimaju filmove o ekscentricima, to je već u startu iznimno dobar nagovještaj, a "Ed Wood" i danas se smatra jednim od najboljih Burtonovih filmova. Devedesete su ionako bile vjerojatno najkreativnija Burtonova faza, a "Ed Wood" je ujedno i film kojim slavi duh razdoblja 50-ih godina prošlog stoljeća. Čudno i bizarno bilo je nešto što je oduvijek privlačilo Burtona pa zato i ne čudi što je za njega tip koji je snimio možda i najčudnije i najbizarnije filmove svih vremena za njega junak. On slavi Wooda jer je on, između ostalog, bio i nepopravljivi optimist, čovjek koji je bio uvjeren da može preskočiti svaku prepreku i da ga ništa ne može zaustaviti u onome što želi i što svoj optimizam uspijeva prenijeti i na druge. Uz to, uspio je okupiti ovdje Burton izvrsnu glumačku ekipu koju predvodi njegov stalni glumac Johnny Depp kao Wood. Upravo u Burtonovim filmovima Depp je uspio ostvariti i najbolje uloge u svojoj karijeri i bizarni Burtonov svijet "Eda Wooda", "Edwarda škarorukog" ili "Sanjive doline" očito je najbolje odgovarao Deppovom karakteru. Sjajnu ulogu je kao Lugosi isporučio i poznati karakterni glumac Martin Landau, koji je i više nego zasluženo nagrađen Oscarom za najbolju sporednu ulogu. 

Primjedbe