O CLUBE DOS CANIBAIS / THE CANNIBAL CLUB (2018,BRA) - 7,5/10



Na vladajuće elite, tu samodostatnu oligarhiju na vrhu hrandibenog lanca na nekoj simboličkoj razini može se bez problema gledati i kao na kanibale. Ljudi su to koji u sebi imaju malo toga ljudskog, a jedina osobina koja ih povezuje s ostatkom homo sapiensa je nagon za preživljavanjem i nagon za održavanjem na svojim pozicijama i funkcijama. Iako se ne hrane oni doslovno ljudskim mesom, način na koji te elite funkcioniraju i potezi kojima oni iz ljudi žmiču i izvlače živote, na mnoge utječe podjednako koliko bi utjecalo da ih hladno rastrančiraju i lagano pirjaju na luku. Da ih doslovno proždru, mnogima bi vjerojatno skratili muke, a talentirani filmaš iz Fortaleze Guto Parente snimio je bizarnu, čak i pomalo morbidnu, ali iznimnu kombinaciju horora, crne komedije i društvene satire u kojoj je zamislio da se te elite doslovno hrane ljudima.

Funkcioniraju oni kao pravi klub. No, umjesto što se na njihovim sastancima ne igra golf, polo ili što već rade ti fićfirići, već se organiziraju brutalne igre u kojima se ubijaju ljudi, a potom im se poslužuju svježi odresci od istih tih ljudi. Jedan od članova tog kluba je i Otavio (Tavinho Teixeira), vlasnik zaštitarske kompanije, basnoslovno bogati tip koji sa suprugom Gildom (Ana Luia Rios) živi u raskošnoj vili s bazenom na periferiji Fortaleze (glavni grad pokrajine Ceara na sjeveroistoku Brazila, koji s okolicom broji više od četiri milijuna stanovnika). Naravno da Otavio ima svoju pravu malu privatnu zaštitarsku vojsku, koja naoružana patrolira oko njihove kuće, a on je jedan od eminentnih članova tog Kluba kanibala. Na čelu je najbogatiji i najvažniji oligarh u pokrajini, kongresmen po imenu Borges, kojeg će Gilda prilikom jedne elitističke zabave uhvatiti u klinču sa zaštitarom u nekom spremištu.

Jasno da će to otkriće bitno utjecati ne samo na status nje i njenog muža, već bi se i ona i Otavio sljedeći mogli naći na meti proždrljivaca. Jer jednako kao što ovo društvo jede svoje zaposlenike i sve ostale kojim se nađu na putu, postaju oni svjesni da bi i njihova plućica na kiselo ili but mogli završiti u nekom loncu. Već u uvodnim scenama mogao bi ovaj film djelovati dosta šokantno na mnoge koji ga odluče pogledati jer vrlo brzo saznajemo na koji način ovaj bogati par nabavlja svoju "hranu". Obroci od friške ljudetine za Otavija i Gildu očito nisu dovoljni samo na simpozijima kluba, već su se na ljudsko meso toliko navikli da ih moraju proždirati i u drugim prilikama. Bez obzira što sama priča, a i pojedine scene "Kluba kanibala" djeluju prilično morbidno i šokantno, uspio je Parente snimiti vrhunsku satiru društvenih elita i stanja u svojoj zemlji.

Brazil je odvijek bio specifična, iznimno politizirana zemlja koja ima dugu povijest diktatura, vojnih pučeva i nesloboda i zemlja kojom i dalje drmaju iste obitelji koje su na pozicijama još od robovlasničkog doba. Već stoljećima iste obitelji su na izvoru svega, imaju kontrolu nad industrijom, bankama i medijima i rade što im se prohtije. Nije, doduše, to bitno različita pozicija u odnosu na većinu drugih zemalja, no u Brazilu je ta situacija toliko očita i karikaturalna, pa zato i ne čudi da misleći dio društva, odnosno filmaši, književnici i svi ostali umjetnici imaju sjajnu tematiku za obrađivanje i prikazivanje tog društva koje kao da je ispalo iz Alan Forda. To elitističko, privilegirano društvo koje se hrani ljudskom patnjom i koje se svim silama trudi ne samo zadržati stečeno, već i povećati ono što su zgrabili, Parente je prikazao na senzacionalan način. Taj cinizam u kojem Borges tvrdi da situacija u zemlji nije dobra i da se građani osjećaju nesigurno pa treba povećati broj naoružanih privatnih zaštitara koji će čuvati uzak krug ljudi, dok je situacija nesigurna upravo zbog njih i njihove proždrljivosti i nezasitnosti. Ili kad mladić iz provincije dolazi na razgovor na posao pa mu zaposlenica zavoda kaže da su slobodna mjesta jedino zaštitara i osobnih vrtlara oligarha, sjajna je parodija društva i čudesna satira. 

Primjedbe