ROJO (2018,ARG) - 8/10



Sve bolji mladi argentinski filmaš Benjamin Naishtat (1986. godište) nakon zanimljivog debitantskog "El Movimienta" snimio je još jedan film koji nas vodi u ne pretjerano slavnu prošlost njegove zemlje. Za razliku od prethodnog filma, koji je bio arty crtica na tragu Borgesa i s kojim nas je odveo u razdoblje 20-ih godina 19. stoljeća i nastanka Argentine, uz "Rojo" odnosno "Crvenog" putujemo u sedamdesete godine prošlog stoljeća. Iako su priče oba ova filma fikcionalne, epizode su to koje su se doista mogle odigrati u danom trenutku, a ova kombinacija trilera i tragikomedije zbiva se u iznimno politički nestabilnom razdoblju, u godinama kad su Peronovi dolazili i odlazili s vlasti i uoči još jednog državnog udara od strane vojne hunte, koja će ubrzo još jednom preuzeti vlast. Mjesto i vrijeme radnje "Crvenog" je gradić u argentinskoj provinciji 1975. godine, samo nekoliko mjeseci uoči državnog udara. Razdoblje u argentinskoj povijesti koje je ostalo zapamćeno kao "Prljavi rat" već je započelo jer od 1974. godine vojska, tajne službe i desničarske postrojbe smrti stvorile su Argentinsku antikomunističku alijansu i krenule su u lov na sve one za koje se pretpostavlja da su socijalisti ili se samo protive ponovnoj uspostavi vojne diktature. U tom periodu u Argentini je nestalo više od 30 tisuća ljudi, a glavna meta ovih odreda smrti bili su studenti, ljevičarski militanti, sindikalisti, ljevičarski nastrojeni pisci, novinari, umjetnici, ma svi oni koje se sumnjičilo da bi ideološki mogli biti oponenti valjajućem fašističko - militarističkom režimu.

Da se nešto neobično zbiva vidimo već u uvodnoj sceni Naishtatovog filma kad nepoznati ljudi jedan za drugim iz lijepe i raskošne kuće samo iznose stvari i bez ikakvog dijaloga i objašnjenja oni negdje odlaze. Ista ta kuća vrlo brzo će doći u središte priče kada glavnog junaka filma i najpoznatijeg gradskog odvjetnika Claudija (izvrsni Dario Grandinetti) njegov poznanik i lokalni moćnik pokuša uvući u muljažu s tom napuštenom kućom. Kako se pretpostavlja da se bivši vlasnici ondje više neće vratiti, lokalni moćnik je smislio plan da će kuću prepisati na sebe, poslije je preprodati, a Claudio bi mu trebao biti potpisnik tih falsficiranih ugovora s kojima bi potvrdio da je kuća ostavljena njemu. No, taj plan je za Claudija došao u najgorem mogućem trenutku jer je samo dan ranije on upao u nezgodan okršaj sa socijalistički nastrojenim neznancem u restoranu na očigled svih i taj ga je stranac propisno izvrijeđao. Situacija će se ubrzo dodatno zakomplicirati jer će u ovaj gradić stići i iskusni detektiv iz Čilea i zvijezda televizijskih istražiteljskih emisija Sinclair (Alfredo Castro), koja će početi njuškati po događanjima u ovom gradiću u kojem će ljudi samo nestajati.

Grandinetti (Pričaj s njom, Divlje priče, Julieta) s gustim brkovima tipičnim za to razdoblje, moćno i uvjerljivo nosi ovaj film i briljira u ulozi moralno potpuno kompromitiranog tipa, konformista koji jako dobro prolazi u svim tim sistemima koji se kao na tekućoj vrpci mijenjaju i nije jedan od onih koji će se previše obazirati na probleme cjelokupnog društva. On je sebe i svoje namirio, a iako je svjestan da je situacija u zemlji loša i da vrag dolazi po svoje te čak on i nije loš ili pokvaren čovjek, već jednostavno se ne želi miješati, sada će jednu za drugom početi donositi potpuno pogrešne odluke. Iako on nema ni veze s desničarskim militarističkim režimom koji opet preuzima uzde vlasti, ni s ubojicama i odredima smrti, bit će uvučen u seriju zločina i užasnih događaja samo kako bi sačuvao vlastitu kožu, a jasno, sve će se dublje i dublje zakopavati u probleme.

Definitivno se može reći da je "Rojo" puno konvencionalniji i naracijski stabilniji Naishtatov film od "El Movimenta", no i dalje je sve to nekako čudno, bizarno, misteriozno, pomalo fragmentarno. Iako se na trenutke činilo da bi Naishtatova priča mogla završiti u slijepoj ulici, svaki puta on se elegantno izvukao, a ujedno je priča to prepuna simbolike. Kao da je mladi filmaš želio na pomalo ciničan, a ujedno i briljantan način prikazati koliko su njegovi sunarodnjaci u tom mračnom razdoblju njegove zemlje mogli učiniti, samo da nisu bili toliki konformisti i kukavice. Da se tipovi poput Claudija, koji su dobro shvaćali što se događa, ali nisu se htjeli miješati i talasati isključivo zato jer je njima bilo sasvim dobro i nitko ih nije dirao, nisu tako kukavički ponašali, uvjeren je Naishtat da bi i povijest njegove zemlje bila puno ljepša i puno manje krvava. Pretpostavljam da će jedna od ključnih scena u ovom filmu, kada na rodeu ekipa biku odreže jajca, nekima činiti pretjeranom i mučnom, no tom scenom autor kao da je želio simbolizirati taj nedostatak cojonesa odnosno muda svih onih konformista i kukavica koji su mirno gledali što se oko njih događa svih tih godina, a nisu ništa napravili. No, dok su oni sjedili tako "kastrirani", druga strana nije imala takvih problema i fino se nagrabljavala i bogatila na račun takve neprijatne društveno - političke situacije. 

Primjedbe