STILL ALICE (2014,SAD) - 8/10



Filmovi o bolesnim ljudima, o ljudima s deformacijama, retardacijama i dijagnozama često su bili filmovi koji bi onima u ulogama istih tih ljudi donosile Oscare. Glasači američke filmske akademije očito imaju posebnu empatiju ili fetiš prema takvim likovima, a jedna takva uloga konačno je nakon četiri neuspješne nominacije zlatni kipić donijela jednoj od najboljih američkih glumica svoje generacije, Julianne Moore. Je li uloga 50-godišnje sveučilišne profesorice Alice koja će oboliti od rijetkog oblika Alzheimerove bolesti, doista i najbolja u karijeri Julianne Moore, dalo bi se diskutirati, no nekako bi bilo nepravedno da je ova izvrsna glumica svoju karijeru okončala barem bez jednog Oscara u vitrini (iako se ne bih čudio da Moore u budućnosti osvoji još barem jednog Oscara). Moore se sjećamo po bezbroj sjajnih uloga, od Altmanovih "Kratkih rezova", do "Velikog Lebowskog" braće Coen, "A Single Man" Toma Forda, Meirellesove "Sljepoće", "Children of Men" Alfonsa Cuarona, Daldryjevih "The Hours", Hynesovog "Far from Heaven" ili "Magnolie" i "Boogie Nights" Paula Thomasa Andersona, a to su samo neke od uloga u njenoj velikoj i raznovrsnoj karijeri.

Moore je Oscara konačno zaslužila za ulogu profesorice lingvistike na sveučilištu Columbia, koju upoznajemo kad proslavlja 50. rođendan u društvu svog muža, liječnika Johna (Alec Baldwin) te troje već odrasle djece, kćeri Anne (Kate Bosworth) i Lydie (Kirsten Stewart) te sina Toma (Hunter Parrish). Djeluje ova obitelj i više nego idilično, obitelj dobro stojećih intelektualaca i sposobnih ljudi koji su se svojim radom uspjeli izboriti za kvalitetan i uspješan život, a svoju etiku uspjeli su prenijeti i na djecu, koja su također više, manje uspješna. Ta idila će se vrlo brzo raspasti kad Alice shvati kako se nešto čudno s njom događa. Tijekom predavanja počet će zaboravljati riječi, a potom će se i izgubiti tijekom džoginga, nakon čega će joj neurolog dijagnosticirati Alzhemirerovu bolest. Iako je to bolest koja u pravilu napada ljude u poznim godinama, Alice je napao rijedak oblik bolesti, koji ne samo da brže napreduje i agresivniji je jer je čovjek relativno mlad, već postoji i velika vjerojatnost da ju je genetski prenijela i na svoju djecu.

Jasno da je ovu ulogu u ovom silno emotivnom i potresnom filmu Moore odradila besprijekorno i da ju je podjednako teško, ali i zadivljujuće pratiti kako nestaje i kako se iz stupa obitelji pretvara u osobu koja ne može funkcionirati bez tuđe pomoći. Htjeli mi to priznati ili ne, mentalne bolesti i dalje su tabu tema u društvu, a sama Alice najbolje opisuje nezavidnu situaciju u kojoj se zatekla. Da barem imam rak, kaže ona, tada bi svi za mene nosili vrpce i trčali bi maratone, a ovako gotovo nitko više sa mnom ne želi imati posla. Koliko god to grubo zvučalo, ali i dalje je nažalost to tako u našim društvima i prema onima koji imaju mentalne bolesti, često se odnosimo kao da u najmanju ruku imaju gubu. Sjajno je u ovom filmu prikazano ne samo kako se nositi s jednom takvom bolesti i kako ona utječe na čovjekovo ponašanje, već kako ona utječe i na njegovo mjesto u društvu.

Snimanje ovog filma bilo je tim teže za scenarističko - redateljski dvojac i partnere u stvarnom životu, Washa Westmorelanda i Richarda Glatzera jer je potonji bolovao od još jedne užasne neurodegenerativne bolesti, amiotrofične lateralne skleroze (ALS) te je nedugo nakon premijere filma i umro. Dobar dio scenarija ovaj je dvojac omislio prema stvarnim Glatzerovim iskustvima sa svojom bolesti, no Julianne Moore ona je koja ovu priču definitivno iznosi na svojim leđima. Vjerojatno je nama kojima mozak još uvijek funkcionira gotovo nemoguće staviti se u poziciju glavne junakinje i nije nam moguće zamisliti kako izgleda život u kojem ne postoje sjećanja i uspomene. Sama pomisao na gubitak svih tih sjećanja i uspomena koje su pohranjene u mozgu djeluje i više nego zastrašujuće i nestanak toga zasigurno je jedan od najvećih gubitaka s kojima se čovjek može susresti u životu. 

Primjedbe