THE AFTERMATH (2019,GBR) - 7,5/10



Baš kao što stih legendarne pjesme Zabranjenog pušenja kaže "Zemlja je bila srušena, valjalo se dizati iz pepela", još gora situacija je bila u Njemačkoj nakon II svjetskog rata. Na svoju žalost, nisu Švabe imali udarnika kao što je Avdija koji je radio kao deset armija, već su sve te gradove sravnjene sa zemljom malo po malo ponovno dizali i gradili, a jedan od tih gradova za čiju obnovu je trebalo puno srca, ruku i lopata bio je Hamburg. Kako stoji u prologu ove poslijeratne romantnične drame, čiji je producent bio i Ridley Scott, samo u jednom vikendu na najveći njemački lučki grad palo je onoliko bombi i granata koliko na Veliku Britaniju tijekom cijelog II svjetskog rata. Lako je za pretpostaviti da je bila to prilična količina eksploziva i da su se oni stanovnici čije su kuće ili zgrade ostale netaknute, vjerojatno osjećali onako kako se danas osjećaju dobitnici na lotu.

Kao što je poznato, nakon završetka rata Njemačka je bila podijeljena na okupacijske zone, a Hamburg je očito potpao pod upravu Britanaca. Oni su u tom razdoblju pokušavali ustrojiti normalan život ondje, a samo nekoliko mjeseci nakon završetka rata u Hamburg stiže i gospođa Rachael Morgan (Keira Knightley očito i dalje ne može bez ovakvih kostimiranih povijesnih drama), supruga pukovnika britanske vojske Lewisa Morgana (Jason Clarke). On je jedan od zapovjednika britanskih postrojbi u Njemačkoj i on nadgleda ne samo obnovu grada, već i cjelokupno sigurnosno stanje, pošto izvjesni pokret otpora nacista koji se nisu pomirili s porazom i dalje postoji. I ima čovjek posla preko glave jer u više navrata vidimo kako i mjesecima nakon završetka rata ljudi i dalje ispod ruševina izvlače mrtve, a grad djeluje postapokaliptično. Ljudi su na pragu umiranja od gladi (ukoliko ne kuhaju tapete da bi se domogli bjelančevina, što smo imali prilike vidjeti da se radilo u poslijeratnoj Njemačkoj u čudesnom Herzogovom dokumentarcu "Little Dieter needs to Fly"), očajni su i pokušavaju iz pepela izgraditi živote, a jedan od sretnijih je lokalni arhitekt Stefan Lubert (najstariji sin švedskog glumca Stellana Skarsgarda, Alexander).

Ovo "sretnijih" treba shvatiti uvjetno jer je on jedan od rijetkih koji su ostali s krovom nad glavom, a u vilu u kojoj on živi s kćeri i kućnom pomoćnicom, doselio se britanski pukovnik. Tijekom bombardiranja poginula je Lubertova supruga, žena iz bogate hamburške industrijske obitelji, čiji su roditelji imali brodogradilište, tako da su Luberti živjeli u jednoj od najraskošnijih kuća. Tijekom ratnih zbivanja, razdvojenost je utjecala na zahlađivanje odnosa između Rachael i Lewisa, no još više ih je razdvojila tragedija pošto je tijekom bombardiranja Londona poginuo njihov sin Michael. Kad i Rachael doseli u kuću Lubertovih, neće trebati dugo da između nje i markantnog arhitekta počnu frcati iskre i da se između njih razvije romansa. Tim više jer pukovnik je često odustan, Rachael je usamljena, a s Lubertom je povezuje tragedija i trauma koju je proživjela. No, naravno da situacija ne može biti baš tako jednostavna jer britanski obavještajci pretpostavljaju ne samo da je Lubert bio pobornik nacizma, već da je aktivni sudionik u uroti onih malobrojnih preživjelih pobornika nacizma.

Snimljen je ovaj film prema istoimenom romanu velškog pisca Rhidiana Brooka iz 2013. godine, a "The Aftermath" je režirao James Kent. Proveo je ovaj redatelj veliku većinu karijere na televiziji, gdje je godinama snimao serije i dokumentarce da bi se tek poslije pedesetog rođendana bacio na snimanje cjelovečernjih filmova. Prvo je prije nekoliko godina snimio "Testament of Youth", film smješten u razdoblje Prvog svjetskog rata, a sada se odlučio pozabaviti i Drugim svjetskim ratom, odnosno poraćem. I očito je kako čovjek dolazi s televizije jer sve je to pomalo ziheraški i školski odrađeno, bez ikakvog rizika i mudrovanja, u tipičnom stilu sličnih britanskih period drama. No, bez obzira na pomalo suhoparnu režiju i priču kakvu smo u suštinu već više puta mogli vidjeti, pokazala se ova postratna romansa i više nego solidnom i iznimno zanimljivom.

Primjedbe