THE BEST OF ENEMIES (2019,SAD) - 6,5/10



Mogli smo se posljednjih godina nagledati pregršt filmova o problematici rasne segregacije u Americi u bližoj ili daljoj povijesti, čak i u sadašnjosti, a ova priča, snimljena, jasno, prema istinitim događajima i stvarnim ljudima vodi nas u 1971. godinu i u okrug Durham u Sjevernoj Karolini. Iako je segregacija nominalno stvar prošlosti u to doba, situacija na američkom jugu i dalje nije bajna za tamošnje crnce te je stanovništvo i dalje podijeljeno. Bijelci imaju svoje restorane, škole, čak i benzinske postaje, crnci svoje, a kako bi sve ostalo po starom budno pazi dobro organizirana ćelija Ku Klux Klana, kojoj je na čelu vlasnik benzinske crpke C. P. Ellis (Sam Rockwell). Ta segregacijska stvarnost će se narušiti kad dođe do požara u osnovnoj školi koju pohađaju mladi crnci i pojavi se ideja da bi školsku godinu oni trebali završiti skupa u školi sa svojim bijelim vršnjacima, dok se njihova zgrada ne obnovi. Jasno, takva će ideja izazvati pravu paniku među krezubim rasističkim gnjidama, a kako bi došli do rješenja, vodeći ljudi grada odlučili su pokrenuti svojevrsnu konferenciju ili debatu (u originalu se to naziva "charrette", stvarno ne znam kako bih to doslovno preveo).

Odlučeno je tako da bi za stol trebali sjesti bijelci i crnci sa zadaćom pronalaska mirnog rješenja. Jasno da je cijeli ovaj proces pokrenut s figom u džepu jer su bijeli vlastodršci bili svjesni da nitko od bijelaca neće glasati za ukidanje segregacije, a kako bi prijedlog o zajedničkom školovanju prošao, bilo je potrebno dvotrećinsko odobravanje osam članova komisije (četiri bijelca i četiri crnca). Na kraju je uz Ellisa, za drugog supredsjetatelja komisije postavljena crnkinja i aktivistica za ljudska prava Ann Atwater (Taraji P. Hanson), a kako je bilo to dvoje ljudi s dijametralno suprotnim stavovima i očekivanjima, svi su pretpostavljali da se neće postići nikakvo rješenje. No, kako će vrijeme prolaziti i klanovac će sve više vremena provoditi sa svojom suparnicom, i on će polako početi preispitivati svoje stavove. Počet će ramišljati jesu li stvarno ti njegovi crni susjedi krivi za lošu situaciju u kojoj se našao on, njegova obitelj i cijela bijelačka zajednica? Je li ta white power priča o bogomdanoj nadmoći i supremaciji bijelaca nad svim ostalima stvarna ili je ta tlapnja uz koju je odrastao i koja mu je odmalena utuvljena u glavu najobičnija glupost?

Bio je ovaj film i debitantski scenaristički i redateljski uradak Amerikanca Robina Bissella  (1968. godište), koji se do sada bavio produkcijom filmova (Igre gladi, Free State of Jones) i pomalo je šteta što se ove zbilja jake priče nije dokopao netko s više stila. Jer situacija je ovdje od samog početka pretvorena u jedan veliki kliše te tako u uvodnim scenama vidimo zlog klanovca kako sa svojim podčinjenim idiotima puca po kući bjeliknje koja je navodno bila u vezi s crncem, dok u sljedećoj sceni vidimo tu aktivisticu, to oličenje dobrote i hrabrosti, kako se bori za rješavanje stambenog pitanja mlade crnkinje. Cjelokupna situacija i stanje na američkom jugu su posve simplificirani, a čak ni standardno uvjerljivi Sam Rockwell, koji je već sto puta pokazao da mu uloge hillbilly crackera savršeno odgovaraju, ovdje nije na očekivanoj razini. Za Taraji P. Hanson da ne govorim pošto je od nje napravljena čista karikatura te ona priča i gestikulira kao sluškinja Mammy iz "Prohujalo s vihorom", tako da mi je osoba za koju bi se, realno gledajući, nekako ponajviše trebao vezati u ovom filmu djelovala potpuno neprirodno, čak pomalo odbojno i iritantno.

I scenarij i režija su posve ziheraški, bez imalo stila, šarma i hrabrosti koji bi "The Best of Enemies" barem mrvicu uspjeli približiti filmovima slične tematike kao što je recimo bio nedavni "Green Book" (koji je također frcao klišejima, rekao bih čak svjesno i namjerno, ali je zato bio prepun duha, šarma, stila i emocija). Utopio se nažalost ovaj film u klišejima i ova sama po sebi velika i važna priča kakvu smo već na desetke puta imali prilike gledati, nije uspjela poentirati, iako je meč loptica bila na reketu, no umjesto u polju, završila je daleko na tribini. Djelovalo mi je sve to nekako drveno, kao da gledam nekakav televizijski film iz 90-ih, patronizirajuće, a čak mi ni Ellisova transformacija nije bila potpuno uvjerljiva. Šteta što se iz ovog filma nije uspjelo izvući više jer ovo dvoje ljudi zaslužili su nešto više i kvalitetnije biografsko ostvarenje, iako se snaga poruke o mirotvorstvu, pacifizmu i pomirenju ne smije i ne može zanemariti. No, nažalost, samo ta snažna poruka ne može biti jedino na čemu će se temeljiti cjelokupan film, već bi se sve to morali zaokružiti u pravu i kompleksnu cjelinu. 

Primjedbe