THE NAME OF THE ROSE (2019,ITA) - 7/10



"Ime ruže" Umberta Eca mnogi i dalje smatraju jednim od najboljih književnih djela 20. stoljeća, a nakon što je 1986. godine Francuz Jean - Jacques Annaud donekle uspješno ekranizirao ovu epohalnu knjigu te je Sean Connery utjelovio franjevca - istražitelja Williama od Baskervillea, ove zadaće uhvatila se i javna talijanska televizija, RAI. U koprodukciji s njemačkom Tele München Grupom realizirana je osmodjelna mini serija u kojoj su glavne uloge utjelovili Amerikanac John Turturro kao Baskerville te Britanac Rupert Everett kao veliki inkvizitor Bernard Gui. Ecovo djelo čitao sam jako davno (mogao bih utvrditi gradivo), no sjećam se da je bila to jedna od onih knjiga koje baš i nisu jednostavne za ekranizaciju, a scenarija i režije ovaj puta se prihvatio talijanski televizijski veteran Giacomo Battiato. Povijesne teme oduvijek su zanimale ovog filmaša i pisca, koji je prije desetak godina snimio i dva televizijska filma o papi Ivanu Pavlu II, dok je i sam Turturro iznimno inzistirao na realizaciji ovog projekta jer je uz glavnu ulogu preuzeo i zadaću koscenarista i koproducenta.

Na kraju, ipak se ne može reći da je najnovija ekranizacija opravdala velika očekivanja jer dobrim dijelom Battiatovo "Ime ruže" doista i izgleda kao televizijski produkt iz devedesetih godina prošlog stoljeća. Kako dva glavna glumca (i još nekoliko sporednih, poput škotskog veterana Jamesa Cosma) dolaze s engleskog govornog područja, tako je i serija snimljena na engleskom jeziku, što ne mora nužno biti nešto loše, no dobar dio glumaca iz Njemačke i Italije ipak nije bio dorastao ovom zadatku. Djeluje dobar dio njih posve neuvjerljivo, a čak mi se i Everett pomalo pretvorio u karikaturu kao veliki inkvizitor, koji strastveno uživa u paljenju heretika i sličnim srednjovjekovnim gadostima. Komplenta produkcija mi je djelovala nekako tanko, nešto mi tu do kraja nije sjelo, možda zato što mi slični poirotovski who-dunnit trileri djeluju potpuno zastarjelo. I doista, mudri, fikcionalni franjevac koji je karijeru počeo kao inkvizitor da bi se poslije pobunio protiv takve monstruozne prakse, doista djeluje kao srednjovjekovni Poirot. On je jedan od onih sveznajućih tipova, koji polako slaže kockice, na glas razmišlja o tragovima i dokazima i u pravilu je uvijek korak ispred onih koje istražuje, no oni to, jasno, shvate prekasno.

Kao i u knjizi, priča počinje 1327. godine kada mudri William i mladi Adso, mladić koji se želi zarediti i postati benediktinac, dolaze u benediktinski samostan na sjeveru Italije kako bi sudjelovali u teološkoj debati između pape Ivana XXII i franjevaca. Vrijeme je to kad se crkva osilila i počela pretvarati u karikaturu onoga što smo u Novom zavjetu mogli čitati o Isusovim učenjima. Umjesto brige za ljude, neuke, siromašne i nezaštićene, crkvi je glavna svrha postala gomilanje bogatstva. Prodaja oprosta grijeha postala je ustaljena praksa, a papa koji je po nacionalnosti bio Francuz, uopće nije ni služio iz Rima, već iz Avignona. Uspio je on ući i u konflikt s tada najmoćnijim europskim imperijem, Svetim rimskim carstvom, koji je čak postavio i antipapu, a i unutar same crkve mnogi su bili nezadovoljni takvom trgovačkom praksom, posebno red, koji je stoljeće ranije ustanovio sveti Franjo Asiški.

Kako bi prikazali da Isus nikada nije propovjedao siromaštvo i skromnost, ovaj je papa čak dao i izrađivati kipove Isusa na križu s vrećicom za novac, a bilo je to vrijeme kad su svi oni koji su zagovarali drukčiju crkvu bili u opasnosti da ih se optuži za herezu. Ta je optužba u pravilu značila i lagano roštiljanje na lomači, a na rubu vatrice plesali su i franjevci, koje je sadistički nastrojeni dio crkve odavno želio vidjeti kako gore. U takvim uvjetima William i njegov mlađahni učenik stižu u samostan, a da situacija bude gora, ondje je upravo pod nerazjašnjeni okolnostima stradao opat Adelmo, čuveni ilustrator. Glavni opat zadužit će Williama za istragu ove misteriozne smrti, no opat Adelmo bit će tek prvi svećenik koji će tragično skončati. U ovom srednjovjekovnom samostanu započet će prava serija smrti, a ondje će ubrzo sa svojom vojskom stići i veliki inkvizitor kako bi zastupio papinu stranu u debati s franjevcima.

I bez obzira što je duh vremena doista izvanredno prikazan, ne može nažalost ova serija ući ni približno u istu rečenicu s kolosalnom Ecovom knjigom jer dok ovaj misteriozni roman u kojem se miješaju stvarni i fikcionalni likovi i događaji (recept koji je uspješno nešto kasnije primijenio i Dan Brown sa svojim "Da Vincijevim kodom" i ostalim uspješnicama) djeluje fantastično, pametno, duboko, serija je ipak preplitka i likovi su napravljeni suviše plošno, jednodimenzionalni. Unatoč tome vjerujem da će i ova serijska adaptacija "Imena ruže" biti sasvim zanimljiva svima onima koji vole slične (kvazi)povijesne sadržaje, a iako se radnja knjige i serije zbiva prije gotovo sedam stoljeća, i dalje to djeluje iznimno aktualno i svježe. I u tome je jedna od veličina Eca i njegove knjige jer je to univerzalna priča koja će vjerojatno i za tisuću godina biti podjednako aktualna i važna. Vidimo da se i danas katolička crkva bori sa starim problemima i da su im sinekure, posjedi i bogatstvo u pravilu važniji od svoje pastve. 

Primjedbe