THE WHITE CROW (2018,GBR) - 6,5/10



Ralpha Fiennesa prvenstveno znamo kao izvrsnog britanskog karakternog glumca, koji je najbolje uloge ostvario još 90-ih godina i kao jednog od onih glumaca prema kojima je učinjena možda i najveća nepravda prilikom dodjele Oscara. I dalje sam uvjeren da je potpuna smijurija dati Tommy Lee Jonesu nagradu za najboljeg sporednog glumca u "Bjeguncu" pored Fiennesovog Amona Goetha iz "Schindlerove liste", no već smo odavno mogli naučiti da Oscare u pravilu i ne dobivaju oni najbolji, već da se akademija često vodi raznim kalkulacijama i ispravljanju pogrešaka iz prošlosti. Možda danas 56-godišnji Fiennes za koju godinu i dobije nekog glumačkog Oscara (ako je suditi po ulogama koje je birao u posljednjih desetak godina, jako teško), a sigurno ga neće dobiti ni za režiju svog trećeg filma, biografske drame o vjerojatno najpoznatijem baletanu svih vremena, Rudolfu Nurejevu. I sam Fiennes odglumio je u "Bijeloj vrani" jednu epizodnu ulogu, onu Rudolfovog učitelja baleta Aleksandra Puškina, a iako je književni predložak za ovaj film, odnosno biografska knjiga Julie Kavanagh bila iznimno kontroverzna, od konroverzi u Fiennesovom filmu nema ni K.

Odlučio se Fiennes u svom filmu snimljenom (uglavnom) na ruskom jeziku u britansko - francusko - srpskoj koprodukciji i s glumcima iz praktički cijele Europe (učinilo mi se da sam u jednoj minornoj ulozi vidio i Franu Lasića!) usredotočiti samo na jednu epizodu iz života čuvenog ruskog plesača. I to epizodu kad je on odlučio prebjeći iz Sovjetskog saveza na zapad. Dogodilo se to za vrijeme dok je njegov lenjingradski Kirov teatar gostovao u Parizu, a jasno da u flešbekovima pratimo i Rudijevu priču od rođenja u vlaku, odrastanja u ruskoj provinciji pa do vremena kad se probijao i učio balet u Lenjingradu. Nažalost, nije do kraja ova biografska drama ispunila očekivanja jer djeluje sve to nekako neprirodno, neživotno, kao neki film koji bi o Nurejevu snimili u Sovjetskom savezu recimo 1975. godine. Ne dobivamo ni pravi odgovor na pitanje tko je zapravo bio Nurejev, taj "Gospodar plesa" kako su ga nazivali, već je dobrim dijelom on prikazan kao sebični, nezahvalni i bahati egotriper.

Ipak, uspijevamo shvatiti što ga je to nagnalo na bijeg iz SSSR-a jer je bio svjestan da ondje nikada neće moći do kraja razviti svoj talent i nikada ondje neće postati najbolji plesač na svijetu. U totalitarnim sustavima na cijeni su u pravilu osrednjost i klimavost, oni koji su se isticali ili baš i nisu bili poslušni, obično i nisu imali svjetlu perspektivu. Za glavnu ulogu odnosno za Nurejeva, Fiennes je angažirao mladog ukrajinskog baletana Olega Ivenka, kojem je to bila i prva filmska uloga. I ta se odluka pokazala dosta dvojbenom jer iako plesne dionice koje je izveo Ivenko vjerojatno ne bi mogao izvesti niti jedan glumac, osjeti se da ovaj mladić i nema posebnog glumačkog iskustva. Bez obzira što je Ivenko (1996. godine) do sada otplesao glavne uloge u baletima kao što su Orašar, La Bayadera ili Don Kihot, jasno je da su balet i gluma dva različita svijeta i nije se uspio posebno iskazati u ovoj ulozi. Uz njega je tu i mlada francuska glumica Adele Exarchopoulos (Blue is the Warmest Colour) te Louis Hofman kojeg se sjećamo kao Jonasa iz serije Dark, no nije ovo bio film u kojem smo uspjeli doznati tko je stvarno bio Nurejev. 

Primjedbe