YOMEDDINE (2018,EGT) - 8.5/10



Još jednom se pokazalo da se u pravilu najbolji filmovi mogu pogledati na festivalu u Cannesu, a ondje je u natjecateljskom programu 2018. godine prikazana i ova egipatska pustolovna humorna drama koju bismo mogli prevesti kao "Sudnji dan". S obzirom da je konkurencija u Cannesu bila iznimna, ne čudi da debitantski dugometražni film egipatskog filmaša Abu Bakr Shawkyja nije uzeo neku od glavnih nagrada, no dobio je nagradu koja nosi ime po francuskom novinaru i filmskom povjesničaru Francoisu Chalaisu i koja se dodjeljuje filmovima posvećenim važnim životnim temama i aktualnoj problematici, a osvajali su je i filmovi kao "The Hidden Life" Terrencea Mallicka, "Muchenik" Kirila Srebrenikova, "Saulov sin", "Timbuktu" ili "The Motorcycle Diaries". Bio je Yomeddine i egipatski kandidat za Oscara u konkurenciji najboljeg filma izvan engleskog govornog područja, no nije uspio doći do nominacije, a gotovo na svim festivalima na kojima je prikazan, osvajao je nagrade publike.

I doista, "Yommedine" je jedan od onih filmova za koji bi se moglo reći da je pravi crowdpleaser, film koji možda i podilazi publici, na koncu je i sladunjav, sentimentalan, dosta simplificiran, no priča ovog filma je čudesna i prilično šokantna. S prvim velikim šokom susrećemo se na samom početku filma, kad već u uvodnoj sceni upoznajemo glavnog junaka, Beshayja. Ovom 40-godišnjaku lice je posve izobličeno i prepuno ožiljaka i brazda tako da on djeluje gotovo nečovječno, kao da nije s ovog planeta. Uz to, i njegove obje ruke su deformirane. Zglobovi su mu zgrčeni i svi prsti deformirani i doista je potrebno neko vrijeme priviknuti se na prisutnost ovog čovjeka, koji izgledom čak pomalo podsjeća na čovjeka - slona odnosno Josepha Merricka iz poznatog filma Davida Lyncha. Uskoro saznajemo zašto Beshay tako izgleda - njega je još kao desetogodišnjeg dječaka u koloniji za gubavce ostavio otac kad je on obolio od ove bolesti za koju sam, iskreno, mislio da je iskorijenjena.

Nažalost, guba ili lepra još uvijek je prisutna u manje razvijenim i siromašnim dijelovima svijeta kao što su Afrika, Azija i Južna Amerika, gdje i dalje postoje kolonije za gubavce, odnosno mjesto gdje se smještaju ljudi oboljelih od te bolesti koja izaziva deformacije. O jednoj koloniji gubavaca kraj Kaira Shawky je prije nekoliko godina snimio i kratki dokumentarni film, a ta ga je tema očito toliko zaintrigirala da je ubrzo sam i napisao scenarij za "Yommedine". Ondje je upoznao i čovjeka po imenu Rady Gamal, koji je utjelovio lik Beshayja tako da se ne trebate pitati kako su uspjeli napraviti takvu sjajnu masku za tog lika jer maski tu nema. Gamal doista tako i izgleda i čovjek je to koji se uspio izliječiti od gube, no ova strašna bolest ostavila je užasavajuće posljedice na njegovom licu i tijelu te mu je ovo bila prva i do sada jedina uloga u filmu.

Beshayja u filmu upoznajemo kako na smetlištu koje se nalazi uz koloniju skuplja otpad koji bi kasnije mogao preprodati, a njegov će se život dodatno promijeniti kad mu umre supruga. O njegovoj ženi Ireny ne znamo puno, za pretpostaviti je da je i sama bolovala od gube čim je ondje završila, a uz to je bila i mentalno bolesna. Nakon što ostane sam, ovaj egipatski kršćanin odnosno kopt, odlučit će krenuti u potragu za svojom obitelji pošto će saznati kako se naziva mjesto na drugom kraju Egipta u kojem je živjela njegova obitelj. U društvu svog starog magarca i siročića iz obližnjeg sirotišta, desetogodišnjeg dječaka Obame, zaputit će se on u avanturu života tijekom koje će se po prvi puta susresti s vanjskim svijetom. I dok je on o vanjskom svijetu oduvijek maštao i sanjao kao o nečemu prekrasnom i slobodnom, vrlo brzo će shvatiti da taj vanjski, stvarni svijet može biti iznimno okrutan i da u njemu baš i nema mjesta za izopćenike poput njega.

Zbog doista grotesknog izgleda koji će sve asocirati na gubu, velika većina onih koje će putem susretati ponašat će se prema njemu užasno, baš kao što bi se i u stvarnosti većina odnosila prema nekome tko ima gubu, makar ona bila izliječena i taj čovjek više nije zarazan. Isto tako, Beshay će pomoć i utočište dobiti od onih za koje bi se to najmanje očekivalo, a pokazat će se ovaj film kao iznimno emotivno i dirljivo putovanje modernim Egiptom. Jednako koliko je taj svijet nepoznat i posve šokantan za Beshayja, pretpostavljam da će takav biti i za gledatelje jer ovo je svijet potpuno različit od našeg i svijet kakav baš i nismo imali prilike vidjeti. Iako neki detalji odaju da je priča smještena u sadašnjost, putovanje tim ruralnim dijelovima Egipta i predjelima uz Nil djeluje kao da se sve ovo zbiva barem stotinu godina u prošlosti. Lako je za pretpostaviti da će tijekom ovog putovanja Beshay doživjeti brojne više neugodne, nego ugodne situacije, a jedna scena u kojoj će bespomoćno uzviknuti "I ja sam ljudsko biće" jasan je hommage Lynchu i njegovom čuvenom filmu. 

Primjedbe