CRAWL (2019,SAD) - 7/10



Konačno jedan holivudski horor za koji mirne duše mogu reći da zaslužuje palac gore, a s obzirom tko ga je režirao, ništa manje nisam ni očekivao. Francuz Alexandre Aja još u ranim dvadesetim godinama života predstavio se jednim od ponajboljih horora stoljeća, brutalnim "Haute Tension" (High Tension), slasherom nakon kojeg ga je sam Wes Craven pozvao u Ameriku da snimi remake njegovog kultnog horora "Brda imaju oči". Nažalost, otkako je preselio u Ameriku, Aja se pomalo izgubio, u posljednje vrijeme bavio se i drugim žanrovima osim horora, a sada je pomalo zagazio i na teren koji je još prije četrdesetak godina utabao Steven Spielberg sa svojim "Raljama". Jasno da se kultne "Ralje", ultimativno remek-djelo nečega što bismo mogli nazvati survivalistički horor ne mogu uspoređivati niti s jednim drugim filmom i niti jedan film još mu se nije uspio ni približiti, no Aja je uspio snimiti film koji po stvarnosti situacije doista pomalo miriše na "Ralje".

Za razliku od Spielbergovog filma, gdje je opasnost vrebala iz morskih dubina i od morskog psa, ovdje opasnost i smrt dolaze iz močvara i baruština Floride i to u vidu najvećih reptila koji nastanjuju Zemlju, krokodila. Po scenariju braće Rasmusen (Cravenov "The Ward" te "The Dark Feed" i "Inhabitants" koje su Michael i Shawn Rasmusen i sami režirali), a pod producentskom palicom još jednog legendarnog majstora horora, Sama Raimija, uspio je Aja snimiti film za koji bi se moglo reći da je izvrstan primjer kako se od zapravo krajnje jednostavne priče može umijesiti sasvim solidna filmska pita. Iako nam je jasno da su svi ti krokodili stvoreni kompjuterski i da se nitko od ekipe nije za stvarno našao u neposrednoj blizini ovih zubatih čudovišta, djeluje ovdje sve i više nego stvarno. Možda i previše stvarno jer čim se u podrumu u kojem su zaglavili naši glavni junaci, kćer Haley (Kaya Scodelario) i njezin otac Dave (Barry Pepper), pojavi prvi aligatorčić, do samog kraja nema opuštanja i posve je očito da Aja savršeno zna sve tajne horor zanata.

Priča je smještena u gradić na Floridi koji je pogodio uragan pete kategorije. Dok svi stanovnici bježe na sigurno, mlada plivačica i studentica Haley putuje u suprotnom smjeru. Njezin otac ne javlja se na mobitel i ona je zabrinuta da se tatku nešto loše dogodilo pa odlazi u njihovu nekadašnju obiteljsku kuću za koju je mislila da ju je stari odavno prodao. Najslabiji dio filma je kad se unutra pokušava ubaciti i obiteljska drama jer ćemo saznati da se ova obitelj raspala nakon razvoda, a nekad perspektivni plivački trener koji je odlučio od svoje kćeri napraviti novu Franzisku von Almzik potpuno je zastranio. Srećom pa je tu krokodilčad, koja na najbolji način pregrize tu family dramu kad se ona počne zaigravati, a Haley će svog oca pronaći ozlijeđenog i u nesvjesnom stanju u podrumu njihove obiteljske kuće. Vrlo brzo ćemo shvatiti da Dave nije jedini koji je skrovište pronašao u podrumuskom prostoru koji se sve više puni vodom jer ondje je utočište pronašao i barem jedan krokodil.

Ostat će kćer i otac tako zarobljeni u podrumu koji se sve više puni vodom i krokodilima, a situacija nije ništa bezazlenija ni na ostalim mjestima pošto je cijeli gradić doslovno progutala bujica. Bez brige, nema ovdje onih krokodila koji lete zrakom kao u nekim treš govnarijama koje smo mogli gledati prijašnjih godina, strava i užas ovdje počivaju upravo na tome što sve to djeluje itekako stvarno. I na klaustrofobiji pošto se dobar dio filma odvija upravo u podrumu u kojem je sve manje sigurnog i suhog prostora. Dodatni plus ovog križanca između filma katastrofe i survivalističkog horora je što nema tu nepotrebnih razvlačenja i izmišljanja, već je cijeli film snimljen u posve ekonomičnih osamdesetak minuta, što je bilo sasvim dovoljno da se zaokruži kompletna priča. Na kraju se ispostavilo da je "Crawl" donio i finu zaradu producentima jer je na budžet od nekih 13,5 milijuna dolara na svjetskim kino blagajnama zgrnuo gotovo 90 milijuna dolara. Nije ovim filmom Aja uspio dostići razinu "Haute Tensiona", no u svakom slučaju mnogi bi se mogli ugledati na njega i učiti kako se snima pravi horor.

Primjedbe