GRACE JONES: BLOODLIGHT AND BAMI (2017,GBR) - 7,5/10



Glazbeni dokumentarci u pravilu su sadržaj s kojim se teško može promašiti, a takva je situacija bila i s filmom o poznatoj manekenki, pjevači i glumici Grace Jones. No, nije ovaj film ni klasični biografski dokumentarac, ni tipični koncertni dokumentarac, već je autorica Sophie Fiennes vješto kombinirala ove dvije forme. Tako Grace pratimo u razdoblju između 2005. i 2015. godine i za vrijeme njenih nastupa i koncerata po kazalištima i koncertnim dvoranama, ali i u njenom intimnom i privatnom okruženju, kada imamo priliku doznati tko je ustvari ova fascinantna žena. Umjetnica koja je prava perfekcionistica kad su u pitanju njeni nastupi i žena skromnog porijekla iz slamova Jamajke, gdje se vraća u potrazi svojim korijenima. Pratimo tako njeno putovanje automobilom po Jamajci u društvu sina i nećakinje te braće Chrisa i Noela i saznajemo štošta o njenim korijenima, ali i priču o traumatičnom djetinjstvu.

Saznajemo paralelno i da je odrastanje u siromaštvu u Jamajci bitno utjecalo i na njezinu glazbeničku karijeru i inspiraciju za brojne pjesme je pronašla upravo u svom djetinjstvu, obitelji i sjećanjima. Sjajno se tako ovdje isprepliću sirove snimke njenog putovanja Jamajkom tijekog kojeg je autorica konstantno prati s kamerom u ruci kao muha na zidu, a nerijetko se događa da sama Jones ispriča mnoge do sada nepoznate, a nevjerojatne detalje o sebi i svojoj obitelji. No, već u sljedećem kadru selimo na neki blještavi, nevjerojatni nastup te shvaćamo da pjesma koju upravo izvodi govori o nekom od detalja i situacija koje smo saznali koji trenutak prije. Upravo je montaža u ovom dokumentarcu odigrala iznimnu ulogu i na izuzetan način prebacujemo se iz jedne u drugu situaciju i okruženje koje se potpuno stapaju.

I dok je koncertni dio dokumentarca vizualno besprijekoran i blještav, ostatak filma sušta je suprotnost. Sve je to nekako divlje, razbarušeno, sirovo, snimljeno s kamerom iz ruke koja se trese i vrluda, no sve je to u skladu s karakterom glavne protagonistice, koja radi na novom materijalu, u problemima je jer su članovi njenog pratećeg benda u međuvremenu pronašli neke druge angažmane, a ona je dogovorila termine za snimanje u studiju. Upoznajemo Jones ovdje kao pravu kontradiktornu osobu, kao divlju amazonku, neustrašivu ženu koja samu sebe tjera do krajnjih granica i ženu koja je potpuna ovisnica o svjetlima pozornice. Shvaćamo da je i ona jedna od onih osoba koje su postali pravi robovi slave, koja ne može zamisliti život izvan pozornice i sve ono što se događa izvan nje manje je bitno, a definitivno je ovo film u kojem imamo podjednako "Bloodlighta", odnosno crvenog blještećeg svijetla koji se nalazi u studiju i znači ne ulazi unutra jer sviramo i "Bamija", odnosno tipičnog jamajčanskog kruha i tradicionalne hrane za sirotinju.

Primjedbe