IL TRADITORE (2019,ITA) - 8/10



Kad razmišljamo o filmovima o mafiji obično nam na pamet padne trilogija "Kum" ili brojni filmovi Martina Scorsesa, možda "Bilo jednom u Americi" Sergija Leonea. Svim tim filmovima, posebno Copollinoj trilogiji, zajedničko je da nude pomalo romantizirani pogled na tu kriminalnu organizaciju, na sve te opake momke, koji jesu zlikovci i negativci, ali su to ljudi s nekim kodeksom i časti. Sjetimo se samo Michaela Corleonea, lika koji je capo sicilijanske Cosa nostre u New Yorku, no svejedno je to tip kojeg smo nekako voljeli i s kojim smo suosjećali, unatoč tome što znamo da je to čovjek koji ne zaslužuje ništa osim doživotne zatvorske kazne bez mogućnosti pomilovanja. Prije početka gledanja filma koji je snimio veteran talijanskog filma Marco Bellocchio (prvi film čovjek je snimio još sredinom šezdesetih) najbolje je zaboraviti na sve ono što smo do sada preko filmova naučili o mafiji jer ono što ćemo u ovih dva i pol sata vidjeti prava je stvarnost. Stvarnost bez imalo uljepšavanja i romantiziranja i biografska krimi drama koja je snimljena po životu Tommasa Buscette, prvog mafijaškog bossa koji je pristao surađivati s istražnim organima i koji je prvi pobliže objasnio kako je zapravo bila strukturirana i kako je funkcionirala sicilijanska Cosa nostra.

Na temelju Buscettinih svjedočenja, tijekom osamdesetih i devedesetih godina osuđeno je više stotina osoba povezanih s mafijom, a na optuženičkoj klupi završio je i nekadašnji talijanski premijer Giulio Andreotti. "Izdajnik" uopće nije tipični mafijaški film, već dokumentaristička, faktografska, studiozna i precizna krimi drama o mafiji koja je prikazana u natjecateljskom programu festivala u Cannesu, a izabran je i ovaj film za talijanskog kandidata za nagradu Oscar za najbolji film izvan engleskog govornog područja. Radnja ovog filma proteže se kroz dobra dva desetljeća, a sve počinje 1980. godine okupljanjem mafijaških bossova na Siciliji, kada sve djeluje idilično i dobijamo dojam da među svim tim hladnokrvnim ubojicama vlada idila. Vrlo brzo ta će se percepcija promijeniti pošto će krenuti rat između obitelji i klanova te će uslijediti hladnokrvne egzekucije mnogih do tada prominentnih članova organizacije. Jedna od meta bit će i Buscetta, koji je nekoliko godina ranije preselio u Brazil, gdje je s trećom ženom i najmlađom djecom živio pod lažnim imenom i bio je ondje zadužen za trgovinu heroinom.

No, nakon što su mu dojučerašnji prijatelji poubijali ne samo sve suradnike koji su ostali u Italiji, već i dva sina, posve je postalo jasno da je on sljedeći na redu. Nakon što je uhićen u Brazilu i nekoliko godina potom izručen Italiji, pristao je Buscetta sve što zna o poslovima Cose Nostre ispričati istražiteljima te su zahvaljujući njegovim svjedočenjima na optuženičkoj klupi uskoro završili svi važni članovi sicilijanske mafije. Jasno da je tim potezom čovjek potpisao smrtnu presudu samome sebi pošto je ostatak života morao provesti skrivajući se po svim stranama svijeta u programu zaštite svjedoka, već i brojnim članovima svoje šire obitelji. I danas je Buscetta ostao upamćen kao izdajnik svih izdajnika, pravi sicilijanski Juda Iškariotski. Osim što ćemo saznati da su sve te tlapnje o kriminalnoj organizaciji s kodeksom i časti najobičnija priča za malu djecu, posebno nakon što su se Sicilijanci upleli u trgovinu heroinom i desetljećima je upravo Palermo bio svjetska prijestolnica šverca heroina, postat će nam jasnije kako je i dobar dio "civilnog" stanovništva jako dobro živio zahvaljujući mafiji na Siciliji. Mafija je ondje jednostavno postala stil života, nešto što je tamo oduvijek i mnogi su od nje imali korist pošto je svu tu silnu lovu trebalo negdje oprati preko legalnih poslova, a tek tu su se mnogi ogrebali.

Snimio je Bellocchio, koji se u svojoj dugoj karijeri često interesirao za teme iz moderne povijesti i društveno angažirane priče, impresivnu i šokantnu priču o najzloglasnijoj kriminalnoj organizaciji u modernoj povijesti. U ulozi Buscette također je izvrstan i poznati talijanski glumac Pierfrancesco Favino, kojeg se sjećamo i po ulogama u brojnim holivudskim produkcijama. Već sada je talijanski sindikat filmskih novinara sve najvažnije godišnje nagrade u izboru za talijanski film godine (film, režija, scenarij, glumac) dodijelio "Il traditoreu", filmu koji bez obzira na nešto sporiji tempo i dužini, od samog početka pa sve do kraja, jednostavno ne prestaje šokirati i iznenađivati. Od scena sa suđenja u kojima su svi ti članovi mafije pobacani u kaveze kao majmuni u zoološkim vrtovima pa do prikaza atentana na suca koji je vodio procese protiv Cosa Nostre, posve je očito kako je to djelo jednog zrelog, studioznog i pedantnog autora koji jako dobro zna što radi i što želi. 

Primjedbe