PEARLS OF THE DEEP (1965,ČSL) - 8/10



Ovaj antologijski film sastavljen od pet kratkih priča moglo bi se opisati i kao "The Best of" čehoslovačkog novog vala koji su po kratkim pričama Bohumila Hrabala režirali neki od najpoznatijih tamošnjih autora tog doba. Sredina šezdesetih bilo je vrijeme kada su se u komunističkoj Čehoslovačkoj počele buditi slobode i ljudi su se počeli nadati da nešto što se tada nazivalo "komunizam s ljudskim licem" doista može zaživjeti. Već 1968. godine kad su sovjetski tenkovi stigli na ulice Praga saznali smo da nešto slično ipak neće proći, no nekoliko godina prije toga, cijela jedna generacija mladih filmaša snimala je djela koja su bila prava subverzija komunističkog režima. Mnogima od tih autora kasnije je zabranjen rad (Menzel), neki su pobjegli iz Čehoslovačke (Forman) i završilo je doba koje se smatra zlatnim razdobljem čehoslovačkog filma.

"Pearls of the Deep" ili "Perlicky na dne" u originalu, ogledni je primjerak kako su izgledali filmovi iz tog plodonosnog razdoblja. Iako stilski iznimno šarolike, ove vinjete pokazatelj su stilova, pristupa i razmišljanja nekih vrlo zanimljivih autora, a film otvara priča "Smrt gospodina Baltazara" Jirija Menzela, crno - bijela crtica o ljudima zaluđenim motociklizmom, utrkama i oktanskim uzbuđenjima. Potom slijede "Hohštapleri" Jana Nemeca, priča o dvojici staraca koji samo što nisu umrli, a obojica su za sebe osmislili lažne biografije. Jedan cimer iz hospicija drugome tvrdi kako je prije komunizma bio čuveni operni pjevač, a drugi tvrdi kako je bio legendarni novinar te se sve više zakopavaju i gube u vlastitim izmišljotinama i deluzijama.

"Dom radosti" Evalda Schorma možda je i najzanimljiviji segment ove antologije u kojem će dva agenta iz osiguravajuće kuće stići u nenadani posjet ekscentričnom slikaru koji se ujedno bavi i uzgojem koza, a iako i on već ima dobrih sedamdesetak godina, i dalje živi s podjednako ekscentričnom majkom. Vera Chytilova snimila je "Kafeterija Svijet", priču o tipičnom socijalističkom bifeu u kojem se održavaju vjenčanja, dok će u "Romansi" Jaromila Jireša mladi tvornički radnik potpuno poludjeti za neobuzdanom mladom Cigankom. Praktički svim ovim pričicama zajednička je zafrkancija na račun komunizma, posebno kroz prizmu ljudi koji nikada nisu ni prihvatili, a ni shvatili smisao takvog društvenog uređenja.

Primjedbe