Ovaj antologijski film sastavljen od pet
kratkih priča moglo bi se opisati i kao "The Best of" čehoslovačkog
novog vala koji su po kratkim pričama Bohumila Hrabala režirali neki od
najpoznatijih tamošnjih autora tog doba. Sredina šezdesetih bilo je vrijeme kada
su se u komunističkoj Čehoslovačkoj počele buditi slobode i ljudi su se počeli
nadati da nešto što se tada nazivalo "komunizam s ljudskim licem"
doista može zaživjeti. Već 1968. godine kad su sovjetski tenkovi stigli na
ulice Praga saznali smo da nešto slično ipak neće proći, no nekoliko godina
prije toga, cijela jedna generacija mladih filmaša snimala je djela koja su
bila prava subverzija komunističkog režima. Mnogima od tih autora kasnije je
zabranjen rad (Menzel), neki su pobjegli iz Čehoslovačke (Forman) i završilo je
doba koje se smatra zlatnim razdobljem čehoslovačkog filma.
"Pearls of the Deep" ili
"Perlicky na dne" u originalu, ogledni je primjerak kako su izgledali
filmovi iz tog plodonosnog razdoblja. Iako stilski iznimno šarolike, ove
vinjete pokazatelj su stilova, pristupa i razmišljanja nekih vrlo zanimljivih
autora, a film otvara priča "Smrt gospodina Baltazara" Jirija
Menzela, crno - bijela crtica o ljudima zaluđenim motociklizmom, utrkama i
oktanskim uzbuđenjima. Potom slijede "Hohštapleri" Jana Nemeca, priča
o dvojici staraca koji samo što nisu umrli, a obojica su za sebe osmislili
lažne biografije. Jedan cimer iz hospicija drugome tvrdi kako je prije
komunizma bio čuveni operni pjevač, a drugi tvrdi kako je bio legendarni
novinar te se sve više zakopavaju i gube u vlastitim izmišljotinama i deluzijama.
"Dom radosti" Evalda Schorma možda
je i najzanimljiviji segment ove antologije u kojem će dva agenta iz
osiguravajuće kuće stići u nenadani posjet ekscentričnom slikaru koji se ujedno
bavi i uzgojem koza, a iako i on već ima dobrih sedamdesetak godina, i dalje
živi s podjednako ekscentričnom majkom. Vera Chytilova snimila je
"Kafeterija Svijet", priču o tipičnom socijalističkom bifeu u kojem se
održavaju vjenčanja, dok će u "Romansi" Jaromila Jireša mladi
tvornički radnik potpuno poludjeti za neobuzdanom mladom Cigankom. Praktički
svim ovim pričicama zajednička je zafrkancija na račun komunizma, posebno kroz
prizmu ljudi koji nikada nisu ni prihvatili, a ni shvatili smisao takvog
društvenog uređenja.
Primjedbe
Objavi komentar