SANS TOIT NI LOI / VAGABOND (1985,FRA) - 8/10



Agnes Varda legendarna je francuska filmašica čija je karijera trajala gotovo sedamdeset godina i koja je u proljeće 2019. godine preminula s punih 90 godina. Umjetničku karijeru Varda je započela kao fotografkinja, no vrlo brzo postala je jedna od centralnih figura francuskog novog vala krajem 50-ih i 60-ih godina, a snimala je ona podjednako i igrane i dokumentarne, kao i dugometražne i kratkometražne filmove. "Sans toit ni loi" ili "Vagabond" kako je ova post-novovalna drama nazvana za svjetsko tržište, vjerojatno je i njezin najuspješniji i najpoznatiji film, koji joj je donio i Zlatnog lava u Veneciji. Baš kao i u većini svojih filmova, Varda je i ovdje uspjela postići gotovo po dokumentaristički realizam, ali kroz pomalo eksperimentalni i poetični stil. Također, film je to u kojem se bavi svojim standardnim temama, poput položaja žena u društvu, snimljen iz pomalo feminističkog kuta s jasim socijalnim komentarom.

U središtu priče ovog filma mlada je lutalica po imenu Mona (tada 18-godišnja Sandrine Bonnaire, koja je za ovu ulogu dobila i nagradu Cesar za najbolju francusku glumicu godine i najmlađa je glumica kojoj je to ikada uspjelo), koja se jedne zime samo pojavila u pokrajini na jugu Francuske i sa šatorom se zaputila u skitnju. Odmah na samom početku filma saznat ćemo kako se Mona smrznula, nakon čega u pseudodokumentarnom stilu kreće istraga njezine smrti uz fokusiranje na ljude koji su je posljednji vidjeli. Svi ti ljudi pričaju tako o svojim iskustvima s ovom misterioznom djevojkom i kako su je upoznali, a preko fragmentarnih igranih segmenata ulazimo dublje u njezinu priču i malo pomalo otkrivamo detalje tko je zapravo bila ona. Vidimo kako je izgledao njezin put po unutrašnjosti Francuske, kako se susretala sa sličnim lutalicama, družila sa svakakvim čudacima, radila u vinogradima ili pomagala obitelji uzgajivača koza. Snimljen je ovaj film potpuno nelinearnom tehnikom, a cijela će se priča na kraju potpuno zaokružiti i završit će ondje gdje je i započela.

No,"Vagabond" ionako i nije jedan od onih filmova u kojima je završetak toliko važan i bitan, tim više jer ga vidimo odmah na početku, već je to film u kojem je daleko bitnije samo putovanje. Od samog početka nam je jasno kako je Mona prava društvena otpadnica, koja se na besciljno lutanje odlučila kako bi izbrisala i resetirala vlastiti identitet, a u razgovoru s jednim od ljudi koje će putem susresti saznat ćemo i kako je ona nekada radila u uredu u Parizu, no nije se osjećala dobro. Osjećala se neslobodno, sputano i nije joj odgovarao takav stil života te je odlučila ostaviti sve i lutati Francuskom, bez ikakve odgovornosti, preživljavajući od nečije milostinje ili povremenih pomoćnih poslova. Je li njezin potez bio pokušaj pronalaska nekakve iskonske slobode, eskapistička utopija ili najobičniji hir i pokušaj bijega od problema s kojima se susreće moderni čovjek, sve će se to također malo - pomalo razotkrivati. Isto tako, vidjet ćemo kako je ova neshvaćena i divlja djevojka, koja hoda okolo u dronjcima sva odrpana i prljava i užasno zaudara, automatski izazivala i predrasude kod svih onih koji su je susretali.

Posebno je zanimljivo kako je svaka epizoda o Moni ispričana iz perspektive druge osobe, odnosno nekog drugog muškarca ili žene na kojeg je ona naletila tijekom svojih putešestvija i lutanja te hladne zime. Svaki od tih ljudi ima neku neobičnu priču kako ju je upoznao i susreo, kakva su mu bila iskustva s njom, a kad shvate da je nesretna djevojka preminula, gotovo svi oni kao da i pomalo promijene mišljenje i postaju empatičniji. Kao da im je nekako žao i krivo što joj nisu više pomogli dok su imali priliku i što su na nju gledali kao na poremećenu odrpanku. Kako vrijeme prolazi priča o Moni slaže se kao puzzle, kao pravi mali mozaik i što više upoznajemo ljudi s kojima se ona susrela, stvara se i sve kompletnija slika o njoj, a usput kao i da ona sama sve dublje i dublje tone u ludilo, što će je na kraju / početku odvesti u smrt. Po narativnoj strukturi "Vagabond" bi se možda najbolje mogao usporediti s legendarnim Wellesovim "Građaninom Kaneom", filmom koji je i sama Varda istaknula kao svoj najveći uzor. No, isto tako "Vagabond" je zapravo i potpuna inverzija Wellesovog modernističkog remek-djela jer za razliku od starog, bogatog medijskog mogula čijom smrću počinje film, ovdje imamo mladu, siromašnu djevojku koja nema svoj Xanadu, već ona ne posjeduje apsolutno ništa i svoj mizerni život završila je u jarku kraj puta. 

Primjedbe