THE ADVENTURES OF BARON MUNCHAUSEN (1988,GBR) - 8/10



Mislim da je Albert Einstein jednom prilikom rekao da samo svemir i ljudska glupost ne poznaju granice, a ja bih tu još dodao i maštu Terryja Gilliama. Sa svijetom iz mašte jedinog Amerikanca među montipajtonovcima (koji se u međuvremenu odrekao američkog državljanstva i postao "naturalizirani" Britanac) rijetko što se može mjeriti, a tragični junaci, epski gubitnici, u pravilu su bili njegovi najomiljeniji likovi. U tu kategoriju svakako spada i fiktivni njemački plemić, barun Münchausen, koji je doduše zasnovan prema stvarnoj osobi, nižem njemačkom plemiću koji se na strani Rusije borio u ratovima s Osmanlijama. I stvarni barun Münchausen je kasnije, dok je već ostario, volio začiniti svoje ratničke priče i pustolovine, što je i navelo njemačkog pisca Rudolfa Raspea, da krajem 18. stoljeća napiše knjigu o njegovim pustolovinama. Danas je već na sam spomen Münchausena svima jasno da je riječ o osobi iznimno razvijene mašte, da ne kažem lažljivcu, a u medicini čak postoji i sindrom koji je nazvan prema slavnom lažovu.

Već u prvim filmovima nakon "Letećeg cirkusa Monty Phytona" Gilliam je pokazao da ga zanima fantazija i da je nenadmašan u kreiranju izmišljenih svijetova, koji su često bili bizarni, groteskni i u njima je parodirao stvarni svijet i ljude. Ovaj film zapravo je i završni dio Gilliamove trilogije imaginacije koju je započeo s "Vremenskim banditima" i nastavio s "Brazilom", a kroz sva tri ova filma provlači se ista tema vječne borbe između fantazije i onoga što ljudi percepiraju kao realnost. Sva tri filma su zapravo savršeni primjer filmskog eskapizma i bijega iz stvarnog svijeta u kojima se susrećemo s problemima u svijet fantazije. U "Time Bandits" taj ekspizam pratimo kroz oči djeteta, u "Brazilu" kroz prizmu čovjeka u tridesetim godinama, a u "Munchausenu" preko čovjeka u kasnijoj fazi života. Uz to, Gilliam je oduvijek bio i iznimno subverzivan i situacije iz stvarnog svijeta i života ljudi koji ga okružuju volio je preslikavati u svoje filmove te ironizirati i parodirati stvarnost. Tako i ovdje u jednom trenutku imamo epizodu kad Munchausen i njegova ekipa čudaka završe u podzemlju kod boga Vulkana, a prvi doticaj s podzemljem je štrajk nižerangiranih podzemljaša koji traže povišicu i natežu se sa šefom kolika će ona biti.

Okupio je ovdje Gilliam možda i najbolju glumačku ekipu od svih filmova koje je snimao. Uz britanskog veterana i najveću zvijezdu londonskih kazališta 50-ih Johna Nevillea, koji je utjelovio Munchausena, tu su i "pajtonovac" Eric Idle, mlada Uma Thurman, Robin Williams, Jonathan Pryce i Oliver Reed, a u jednoj manjoj ulozi pojavljuje se i pjevač Sting. Iako je "Munchausen" zaslužio čak četiri nominacije za Oscara, bio je ovaj film i prava tempirana bomba i flop na kino blagajnama jer je na uloženih 46 milijuna dolara, koliko je na kraju koštala produkcija, udvostručivši se s prvotno planiranih 23 milijuna, zaradio tek osam milijuna dolara. No, bez obzira na sve, i ovo će ostati jedan od onih filmova koji nude savršen uvid u jedinstveno Gilliamovo stvaralaštvo i totalno otkačeni svijet iz njegove mašte.

Primjedbe