THE GREAT HACK (2019,SAD) - 8/10



Karim Amer i Jehane Noujaim snimili su još jedan u nizu onih istraživačkih dokumentaraca koji nam pokušavaju približiti vrijeme u kojem živimo i vrijeme u kojem sve teže postaje shvatiti što se to točno oko nas događa. Valjda je svima jasno da je u današnjem digitalnom dobu privatnost potpuno nestala i da smo skupa s tim svim modernim tehnologijama, društvenim mrežama, pametnim telefonima, umjetnim inteligencijama i ostalim govnarijama u paketu dobili i ono o čemu zasigurno nismo razmišljali. Skupa sa svime time dobili smo šansu da na pladnju svima izložimo sve podatke o sebi, a pod tim "podaci" ne mislim one podatke koje svojevoljno na Facebook stavljamo poput fotografija današnjeg doručka, psa koji je dobio proljev, fotošopirane fotke s balkona na koju smo nalijepili pozadinu Macchu Picchua da izgledamo k'o neki avanturisti, ma svega što se danas stavlja na Facebook i ostale mreže za koje vjerojatno i ne znam. Iako smo to znali i prije ovog zanimljivog dokumentarca, putem svih tih društvenih mreža, ali i historyja pretraživanja u Googleu i sve ostalo, svi mi ostavljamo svojevrsne tragove i u našim kompjutorima očito postoje mali crnci koji sve te podatke marljivo skupljaju.

Šalim se malo, no činjenica je da se svi ti podaci o nama skupljaju i pohranjuju, a što će se s njima raditi u budućnosti i kako će se oni koristiti, vrlo vjerojatno ćemo saznati uskoro. U ovom istraživačkom dokumentarcu saznajemo da se ti naši podaci (data) već obilato koriste i to nerijetko i ne u našu korist. Najveća pažnja "The Great Hack" stavljena je na britansku tvrtku Cambridge Analitica, informatičku firmu koja se među prvima počela baviti skupljanjem podataka o korisnicima interneta, a koja je u pažnju svjetske javnosti dospjela nakon što se doznalo da je zahvaljujući njoj pobjedu u Americi ostvario Donald Trump, dok su se britanski glasači odlučili za izlazak iz EU. Kako su oba slučaja rezultati bili vrlo tijesni, Cambridge Analitica je putem društvenih mreža personaliziranim oglasima i sadržajima ciljala one neodlučne ljude i uspjela preokrenuti izbore taman za tih nekoliko postotnih poena da pobjedu ostvare njihovi korisnici.

Vjerujem da su se mnogi znali iznenaditi kad bi im se na nekoj od društvenih mreža ili na samom Googleu ukazao oglas koji bi ih doista mogao zanimati ili neki sponzorirani sadržaj koji je točno pogođen i posve je jasno da to nije slučajno. U priču oko Cambridge Analitice uvode nas mnogi stručnjaci za te moderne tehnologije i zaštitu podataka, ali i nekoliko zviždača koji su nekoć radili u Cambridge Analitici, tako da iz prve ruke možemo saznati sa čime se točno ta misteriozna firima bavila i kako je to funkcioniralo. Djeluje doista ovaj dokumentarac poput uzbudljivog trilera u koji je ponekad teško, čak i nemoguće povjerovati jer neke stvari koje se već događaju i koje su već realnost, pomalo i prelaze granice onog što se može shvatiti i u što se može povjerovati da smo do te razine već uspjeli doći. Barem je takav bio slučaj sa mnom, koji sam onaj pravi tutlek za te moderne tehnologije i nije da se previše zamaram činjenicom da ostavljam za sobom tragove dok surfam internetom. No, da je situacija upozoravajuća i nevjerojatna jer vidimo da američki izbori i britanski referendum nisu bili jedini izbori u kojima su se podaci glasača koristili u propagandne svrhe i utjecali su na ishode samih izbora, doista je zastrašujuća i upozoravajuća i svi bismo skupa trebali poraditi na razvijanju kritičnog razmišljanja pa da znamo i možemo probrati što je stvarnost, a što Fake News. 

Primjedbe