Emilija Esteveza (sin Martina Sheena i brat
Charlieja Sheena) prvenstveno pamtimo kao jednog od članova "Brat
Packa", odnosno skupine mladih glumaca koja se počela probijati početkom
80-ih godina prošlog stoljeća. Imao je Emilio i poneku zapaženu ulogu u
(uglavnom) bezveznim filmovima i u sljedećem desetljeću, a u međuvremenu smo na
njega gotovo pa i zaboravili, što i ne čudi jer je od 2000. naovamo nastupio u
tek nekoliko igranih filmova. I ne bi čovjek pomislio da u starom Emiliju čuči
aktivist i angažirani filmaš jer upravo takvim se predstavio u svom gotovo pa
"one man showu" odnosno filmu "The Public". Napisao je
Estevez scenarij za ovaj film, režirao ga je i odglumio glavnu ulogu, a nešto
slično imali smo priliku vidjeti i u njegova prethodna dva filma,
"Put" iz 2010. godine i "Bobby" iz 2006. godine.
Emilio je ovdje Stuart Goodson, djelatnik
javne knjižnice u Cincinnatiju i bivši alkoholičar. Kako sam ističe, bio je on
u gadnim problemima u životu i knjige su ga izvele na pravi put pa tako on ne
odbija pomoć i drugima kad je to potrebno. Posebno se to odnosi na beskućnike
iz Cincinnatija, koji utočište od užasne zime i hladnoća pronalaze upravo u
knjižnici, gdje na toplom provode praktički cijeli dan, a ondje i obavljaju
higijenu i sve što im je potrebno. No, kako zima ne posustaje, a ovi nesretni
ljudi se tijekom noći smrzavaju na ulicama, oni jednog dana odbiju u vrijeme
zatvaranja napustiti knjižnicu. Upravo će Emilio odnosno Stuart biti taj koji
će im dozvoliti ostanak u javnoj knjižnici i tijekom noći, unatoč tome što
uprava knjižnice neće biti oduševljena njegovim potezom. Ono što će u početku
izgledati kao nenasilni protest u Occupy stilu ili čin građanskog neposluha,
vrlo brzo pretvorit će se u pravu kriznu situaciju pošto će se ondje pojaviti i
interventna policija, okružni tužitelj ujedno i kandidat za gradonačelnika te
će se mirni prosvjed pretvoriti u pravu talačku krizu.
I mora se priznati da je Estevez osmislio i
više nego dobru priču, koja je i aktualna i aktivistička, ali prava je šteta
što je nije uspio sasvim do kraja razraditi jer sve tu frca od klišeja te
predvidvidih i očekivanih situacija. Djeluje cijela priča pomalo dječački
simplificirana, nekako utopistički i naivno, a kao da je Estevez unutra nabacao
svega i svačega od problema u kojima se našlo današnje društvo. Od problematike
sve većeg broja beskućnika na ulicama američkih gradova, do problematike da
ljudi danas sve manje čitaju (sjajan izbor što je priču smjestio u knjižnicu)
pa do toga da više, manji svi samo okreću glavu kad vide neku nepravdu i ne
odlučuju se angažirati i miješati jer se ne usude izaći iz svoje zone konfora.
Također je šteta što nije angažirao i nekog "script doktora", koji bi
njegov scenarij zasigurno barem malo dotjerao i pročistio, vjerojatno i izbacio
brojne situacije koje su se pretvorile u čiste stereotipe i zašećerenu vodicu.
Ipak, i bez toga Estevezova priča je sasvim
dobra i s druge strane ne može se čovjeku zamjeriti što nije želio da se itko
miješa u njegovu priču i njegovu viziju. Film je to s važnom i aktualnom pričom
i važnom porukom (jedna od njih je da knjige nisu samo nakupine slova na
papiru, već su knjige zapravo i ideje, a zato su se upravo knjige toliko često
kroz povijest zabranjivale i spaljivale). S obzirom da je i sam i dalje poznata faca, tako i
ne čudi da je uspio Estevez okupiti i više nego respektabilnu glumačku ekipu za
jedan indie film pošto se uz njega u "The Public" pojavljuju i Alec
Baldwin, Christan Slater, Taylor Schilling, Jena Malone, Jeffrey Wright i
Michael Kenneth Williams. Moram priznati da posljednjih godina, čak i
desetljeća nisam pratio Estevezovo stvaralaštvo pa zato vjerojatno i nisam
uspio primijetiti kako se od tipa koji se uglavnom pojavljivao u tinejdžerskim
bezvezarijama pretvorio ne samo u angažiranog filmaša, već očito i u tipa, koji pomalo
idealistički, utopistički sanja bolje i pravednije društvo. Definitivno jedan
od onih "feel-good" filmova sa snažnom porukom u kojem su se ideja i
upravo ta poruka pokazali puno boljom od same realizacije, no svejedno je ovo
film koji zaslužuje palac gore.
Primjedbe
Objavi komentar