AQUARELA (2018,RUS) - 7/10



Rus Viktor Kosakovski ima status jednog od najboljih i najpoznatijih autora umjetničkih dokumentaraca današnjice i redatelj je to koji je sa svojim opservacijskim, esejističkim dokumentarcima već godinama redoviti gost najuglednijih svjetskih festivala. Dva njegova filma bila su nominirana i za europski dokumentarac godine, a i filmom premijerno prikazanim izvan konkurencije u Veneciji, potvrdio je Kosakovski da je i dalje jedan od vodećih dokumentarnih poetičara. "Aquarela" je još jedan u nizu opservacijskih, esejističkih, umjetničkih i vizualno nenadmašnih dokumentaraca, a Kosakovski je ovaj puta film posvetio vodi i ledu. Gledajući ovaj film čovjeku postaje potpuno jasno koliko je malen i nebitan u odnosu na sile prirode i jednostavno je nemoguće ne osjetiti neko strahopoštovanje prema prirodnim silama koje oblikuju svijet oko nas.

Bez ikakvog komentara, samo snimajući situacije oko sebe i to na nekim najekstremnijim mjestima na kugli zemaljskoj, Kosakovski gledatelju prepušta da sam stvori dojam o onome što je vidio i nudi ovaj film dosta toga za promišljanje. Ljudi koje i vidimo u "Aquareli" tek su epizodisti i služe da bismo se podsjetili kako smo nemoćni i bespomoćni u konfliktu s prirodom, ovaj puta s vodom i ledom. Prvi dio filma, meni ujedno i daleko najzanimljiviji, snimio je Kosakovski na zaleđenom jezeru u Sibiru. Iako led više nije toliko čvrst, lokalci se i dalje voze po njemu, a svako malo neki od tih teških, masivnih Volgi, UAZ-a i sličnih motoriziranih relikata propada kroz led u vodu, skupa s ljudima koji su unutra. No, tu je zato ekipa koja zadužena za spašavanje takvih, koji pokušavaju razbiti led kako bi izvukli aute, svako malo i sami propadajući u ledenu vodu. Već u ovom prilično šokantnom, čak i uznemirujućem uvodu za koji je gotovo nemoguće vjerovati da ga je netko imao hrabrosti snimati, vidimo kolika može biti i destruktivna moć vode, a tek kasnije ćemo dobiti još veću sliku.

I glazba je tu sugestivna te zvuci poznatog finskog čelo-metal benda Apocalyptice samo potenciraju svu tu misterioznost i moć, a nakon Sibira selimo negdje na Grenland gdje pratimo kako se tope ledenjaci i kako led nestaje u moru. Idemo i u Ameriku i vidimo kako je izgledao Miami nakon što je ondje prije nekoliko godina ondje prošao uragan Irma ili što se to dogodilo kad je popustila brana u Kaliforniji. Djeluje sve to moćno i vizualno savršeno, no u mom slučaju česta je situacija da mi u ovakvim opservacijskim dokumentarcima koji znaju trajati i po sat i pol ili dva (ovaj traje nešto manje od 90 minuta) sve to postane pomalo zamorno. Teško mi je održavati koncetraciju toliko vrijeme, a takav je nakon nekog vremena bio slučaj i s "Aquarelom", koju bih svakako preporučio svima koji vole esejističke i vizualno upečatljive dokumentarce.


Primjedbe