BOMBSHELL (2019,SAD) - 7/10



Kad se filmska / TV industrija nekoga primi, onda se često zna dogoditi da ga se ne pušta dok ga se ne ižmiče do kraja, a takav je slučaj posljednjih godinu, dvije s Rogerom Ailesom. O ovom smradu prethodno smo mogli gledati i dokumentarni film (Divide and Conquer) pa mini seriju (The Loudest Voice u kojoj ga je savršeno skinuo Russell Crowe za što je dobio Zlatni globus za najbolju mušku ulogu u mini seriji), a sada je na red stigao i cjelovečernji film. No, za razliku od prethodnih sadržaja ovaj konzervativni ideolog, medijski mogul, paranoidni populist i seksualni zlostavljač i nije u prvom planu i njegova priča nije obrađena tipično biografski. U prvom planu su njegove gadosti i završetak njegove karijere i života kada su na vidjelo izašli brojni slučajevi seksualnog zlostavljanja žena, što mu je bio omiljeni hobi desetljećima.

Režije filma se po scenariju oskarovca Charlesa Randolpha (The Big Short, The Life of David Gale) prihvatio poznati komediograf Jay Roach (Austin Powers, Dozvola za brak, Kampanja), koji se po uzoru na svog kolegu Adama McKaya (Anchorman, Step Brothers, Talladega Nights i gotovo svi ostali najpoznatiji i najbolji filmovi s Willom Ferrellom, a potom je režirao i neke ozbiljnije filmove poput The Bigh Short ili Vice) prebacio na dramu. Nakon biografskog filma o scenaristu Daltonu Trumbu, proganjanom za vrijeme McCarthyjevog lova na vještice, sada se bacio na serijskog progonitelja.

Za razliku od McCarthyja i njegovog senatskog odbora koji je proganjao stvarne i proizvedene komuniste po Americi, Ailes je proganjao i zlostavljao mlade i lijepe žene. S pozicije moći, prvo moćnog televizijskog producenta, potom i voditelja kampanje i propagandista brojnih republikanskih političara i predsjednika (Nixon, Reagan, Bush stariji), a na kraju direktora desničarske, konzervativne, propagandne fake news medijske kuće Fox, iskorištavao svoju poziciju kako bi iskorištavao mlade žene koje su se nadale karijerama. U priču nas Roach uvodi negdje 2016. godine, taman u vrijeme kada je Donald Trump objavio kandidaturu za predsjednika i u tijeku su preliminarni republikanski izbori za predsjedničkog kandidata.

Primitivac kakav je, Trump nakon jednog intervjua počne vulgarno šovinistički vrijeđati voditeljicu Megyn Kelly (Charlize Theron), a direktor TV kuće odnosno Ailes uopće ne stane u njenu zaštitu, već mu je i samom sve to smiješno i zabavno. No, nije Megyn jedina koja je konstantno ponižavana i omalovažana, tu je i voditeljica veteranka Gretchen Carlson (Nicole Kidman), nekadašnja Miss Amerike, kojoj je Ailes upravo spakirao otkaz, kao i mlada, bolesno ambiciozna konzervativna novinarka Kayla (Margot Robbie), koja će tek na svojoj koži saznati na koji način se napreduje na Foxu. Nakon otkaza, Gretchen će protiv svog bivšeg šefa podići tužbu zbog seksualnog zlostavljanja, a iako će se u početku sve pokušati zataškati i Ailes i njegovi kreteni bit će uvjereni kako ni ovaj puta od optužbi neće biti ništa, situacija će se polako početi kuhati. U javnost će sa svojim pričama izlaziti sve više žena koje su imale posla s ovom gnjidom, a danas je svima jako dobro poznato kako će to završiti.

Iako je Roach prvenstveno komediograf, nema ovdje puno toga smiješnog, već svakom normalnom mora biti nelagodno i neugodno kad uvidi kako je to godinama izgledalo. Kako su svi dobro znali što se događa, šutjeli, grebali se, ulizivali se govnaru, kako su i sve te voditeljice koje je staro smeće silovalo šutile i na taj način dopustile da još godinama sve to traje i da nove nesretnice završe u šapama starog perverznjaka i slične ekipe koju je oko sebe okupio. Kako je Ailes jedan od onih koji je u svijet medija uveo metodu forme bez sadržaja tako su i sve voditeljice morale konstantno biti u mini suknjama, smijuljiti se kretenskim štosevima i pipkanjima primitivaca i perverznjaka omotanih u celofan konzervatizma, a sve su to trpjele jer su znale da će im u suprotnom karijere završiti.

Uspio je Roach sjajno oslikati ozračje koje je vladalo ne samo na toj notornoj televiziji, već i u kompletnom društvu i čovjeku jednostavno mora biti žao svih tih ponižavanih žena u odurnom i primitivnom seksističkom okruženju u kojem je vladao stav ja sam im dao posao i trebale bi mi biti zahvalne. Dohvatila je ova drama nažalost snimljena prema stvarnim događajima i tri nominacije za Oscara, od čega i dvije glumačke. Charlize Theron je tako nominirana za najbolju glumicu, Margot Robbie za sporednu ulogu, a s obzirom da su gotovo svi likovi zamaskirani gotovo do neprepoznatljivosti u odnosu na stvarno lice i naličje, i ne čudi da je treća nominacija stigla za Make-up i frizure.

Iako "Bombshell" obrađuje važnu temu i bavi se ozbiljnom problematikom na angažiran način, a uz to je okupljena i zbilja zvjezdana glumačka postava (uz tri "bombe" iz naslova tu su i John Lithgow kao Ailes, Malcom McDowell kao vlasnik Fox Newsa i milijarder Rupert Murdoch te Alliso Janney i Mark Duplass između ostalih), nije se uspjelo zagrebati još dublje ispod površine posebno s obzirom da je sve to danas i više nego dobro poznato, nego je dobrim dijelom ostalo gotovo na senzacionalističkoj razini samog Fox Newsa. Nažalost, poruka ovog filma i više je nego jasna, a ona glasi da je danas u Americi, ali i ostatku svijeta apsolutno sve na prodaju i da svi danas nažalost imaju svoju cijenu. 

Primjedbe