CANOA (1976,MEX) - 8/10



Praktički svi najpoznatiji meksički filmaši poput Guillerma del Tora ili Alfonsa Cuarona ističu ovu doku-dramu snimljenu po stvarnim i tragičnim događajima iz 1968. godine kao jedan od najvažnijih filmova ikada snimljenih u njihovoj zemlji. Često se ovaj film koji danas ima kultni status ističe i kao ogledni primjer politički angažiranog filma, a njegov autor Felipe Cazals smatra se jednim od najvećih latinoameričkih filmaša svoje generacije. Radnja ovog filma smješteno je u vrhunac razdoblje meksičke povijesti koja se naziva i "Prljavi rat", unutarnji konflikt u zemlji koji je trajao od sredine šezdesetih pa sve do početka osamdesetih i tijekom kojeg je tamošnja vlast poduprta od strane SAD-a vodila borbu protiv lijevo nastrojenih studentskih frakcija i gerilskih militantnih organizacija. Jedan od tužnih vrhunaca tog konflikta zbio se nekoliko dana uoči otvorenja Olimpijskih igara u Mexico Cityju, kada je vojska počela pucati na prosvjednike na središnjem gradskom trgu, pobivši ih nekoliko stotina.

Još nekoliko dana ranije, odnosno sredinom rujna 1968. godine u mjestašcu San Miguel Canoa u južnoj, pretežno ruralnoj pokrajini Puebla, dogodio se masakr koji je prikazan u ovom filmu. Nakon što se skupina zaposlenika fakulteta u Puebli zaputilo na izlet u unutrašnjost pokrajine pa su tako završili i u San Miguel Canoi, lokalni svećenik nahuškao je seljane na putnike namjernike. Korumpirani svećenik koji je praktički pod kontrolom držao cijelo selo, mjestašce gotovo pa zapelo još u feudalnom razdoblju, izmanipulirao je mještane da su ovi putnici zapravo komunistički revolucionari koji im žele oteti sve što imaju. Na kraju, nesretni putnici koji su se zatekli u mjestu, divljački su pretučeni i neki od njih su umrli, a neki su uspjeli preživjeti s teškim ozljedama.

Scenarist i redatelj Felipe Cazals snimio je ovaj film u klasičnom dokumentarističkom stilu, trudeći se faktografski što točnije i preciznije približiti gledateljima ne samo ovaj događaj, već i okolnosti koje su do njega dovele. Pomalo me stilski "Canoa" podsjetila na možda i najpoznatiju doku-dramu, "Punishment Park" Petera Watkinsa, a ovaj film možda bi se najbolje moglo opisati i kao hrabri i žestoki komentar ne samo političke situacije u Meksiku tog doba već i zastrašujući prikaz gdje mogu dovesti ideološke manipulacije začinjene s neizostavnim religijskim fanatizmom. Završit će sve ovo u zbilja eksplicitnom nasilju koje će se pretvoriti u gotovo pa eksploatacijski horor. Premijerno je "Canoa" prikazana na festivalu u Berlinu, gdje je Cazals dobio i Srebrnog medvjeda odnosno posebnu nagradu žirija, a i ova je priča jedan od dokaza koliko se ljudi, nažalost, lako daju izmanipulirati i koliko je malo potrebno da inače prosječni ljudi postanu gori od divljih životinja. 

Primjedbe