SHOCK CORRIDOR (1963,SAD) - 8/10



Za ovu kombinaciju triler i drame slobodno bi se moglo reći da je "Let iznad kukavičjeg gnijezda" prije "Leta iznad kukavičjeg gnijezda", pošto se i ovdje radnja zbiva u instituciji za mentalno oboljele ili ludnici. No, za razliku od McMurphyja iz Leta, glavni junak "Shock Corridora" ondje će završiti svojevoljno. Novinar Johnny Barret (Peter Beck) uvjeren je kako će se slave i Pulitzerove nagrade dokopati rješavanjem ubojstva u mentalnoj bolnici. Očito on u stilu Trumana Capotea želi napisati true crime roman poput "In Cold Blood" i uspio je uvjeriti svoje urednike i nakladnike da mu dopuste ovaj delikatan zadatak. Kako bi se što bolje pripremio za ulazak u ludaru, on će angažirati psihijatre kako bi ga istrenirali i pronašli najprikladniju dijagnozu za hospitalizaciju. Ta ulaznica bit će incestuozne primisli prema sestri, koju će utjeloviti njegova djevojka po profesiji egzotična plesačica Cathy (Constance Towers). Iako nevoljko, pristat će Cathy sudjelovati u ovoj opasnoj raboti te će svog "brata" prijaviti zbog maltretiranja i vrebanja.

I doista, Barrett će uspjeti zavarati psihijatre i ustanove i završit će na zatvorenom odjelu. No, ono što će početi kao pokušaj prvorazrednog istraživačkog novinarstva pretvorit će se u pravu noćnu moru za ovog novinara, koji će na svojoj koži osjetiti sve čari tadašnjeg psihijatrijskog liječenja. Osim što u "Shock Corridoru" Fuller kritizira tadašnji način psihoterapije, koji je podrazumijevao dobru staru lobotomiju, u ovom zbilja iznenađujuće dobrom, čak iznimno modernom i avangardnom filmu za svoje vrijeme, vidimo da senzacionalizam, egzhibicionizam i novinarska autopromocija nisu od danas. U želji da se dokopa slave, nagrade i novca, ovaj će novinar riskirati svoj život i svoje zdravlje, a pokušaj stvaranja literarnog bestselera, potpuno će mu uništiti život.

Zanimljivo je kako je Fuller ovaj scenarij napisao još krajem 40-ih za Fritza Langa, no do snimanja filma čiji je radni naziv tada bio "Straitjacket" tada nikada nije došlo. Morao se scenarij krčkati još petnaestak godina, kada je Fuller odlučio konačno sam snimiti "Shock Corridor". Snimio ga je u nezavisnoj produkciji s minimalnim budžetom i u samo deset dana na jednoj lokaciji, a Peter Breck, glumac koji je utjelovio Barretta, nedugo nakon snimanja film doista je završio na hospitalizaciji u mentalnoj ustanovi. Iako u početku "Shock Corridor" izgleda kao tipični američki film snimljen 50-ih ili početkom 60-ih, kako vrijeme prolazi pretvarat će se u mračni, nadrealni, avangardni, subverzivni triler, koji su neki tadašnji kritičari prepoznali i kao alegoriju na tadašnje američko društvo.

Iako u trenutku kad je snimljen, ovaj film, uostalom kao i dobar dio Fullerovog stvaralaštva, nije baš prošao najbolje, s vremenom je dostigao kultni status. Vjerujem da su mnogi gledali Scorseseov "Shutter Island", kojem je upravo "Shock Corridor" poslužio kao velika inspiracija i bitno je utjecao i na knjigu po kojoj je snimljen film, ali i na vizualnost samog filma. Samuel Fuller jedan je od onih pravih mavericka američkog filma, koji je često za života bio podcjenjivan, čak i ismijavan, a išlo se toliko daleko da se njegov stil opisivao i kao primitivan. No, krajem šezdesetih na Fullerovo stvaralaštvo počelo se gledati dosta drukčije i mnogi su ga počeli ponovno otkrivati i percepirati, a njegov stil bio je iznimno utjecajan čak i na francuski novi val. Fullerove filmove kao veliku inspiraciju za njihovo stvaralaštvo kasnije su isticali i velikani poput Quentina Tarantina i Wima Wendersa, a upravo "Shock Corridor" jedan je od najboljih primjera njegovog stila, ali i kontroverznih tema kojima se često bavio.

Primjedbe