STILL HUMAN (2018,CHN) - 7/10



Pretpostavljam da se mnogi sjećaju i po dobrom pamte francuski film "The Intouchables" Olivera Nakachea i Erica Toledana, čudesnu humornu dramu koja trenutačno drži 40. mjesto najbolje ocjenjenih filmova na IMDB-u svih vremena. U tom je filmu doseljenik iz Senegala ili koje već nekadašnje francuske kolonije u Africi postao pomoćnik bogatom francuskom kvadriplegičaru. Iako ovo dvoje ljudi nije moglo biti različitije, nakon početnih nesuglasica razvilo se između njih veliko prijateljstvo, a i dalje se slobodno može reći da je to najuspješniji francuski film desetljeća. Pomalo na tom tragu je i ova dirljiva priča iz Hong Konga snimljena u produkciji legendarnog hongkongškog autora Fruita Chana, koju redateljski i scenaristički potpisuje mladi filmaš Oliver Siu Kuen Chan. Za "Still Human" dobio je Chan i nagradu za najboljeg novog režisera Azije, a bio je ovo i jedan od najgledanijih domaćih filmova u kino dvoranama Hong Konga posljednjih godina.

Situacija je donekle slična kao u "The Intouchables" jer i ovdje je jedan od dvoje glavnih junaka muškarac paraliziran od struka na niže. Leung Cheong-wing (Anthony Chau-Sang Wong, kojeg se možda najbolje sjećamo još iz kultnog "Infernal Affairs" koji je potom poslužio kao predložak za Scorseseov "Departed") za razliku od svog francuskog pandana Phillipea nije nikakav aristokrat. On je paraliziran i prikovan za invalidska kolica ostao nakon nesreće na gradilištu, gdje je bio voditelj, poslije čega mu se život potpuno raspao. Napustila ga je žena i odvela sina te preselila u Ameriku, a Cheong-wing ostao je potpuno sam. Iako njegova invalidska penzija pokriva tek njegove osnovne potrebe i živi on u socijalnom stanu, ipak ima pravo na pomoć, no brojne pomoćnice i pomoćnici već su se izmijenili na ovoj zadaći, ali nitko nije dulje ostao.

To će se promijeniti kada taj posao preuzme 30-godišnja Filipinka Evelyn Santos (Crisel Consunji, kazališna glumica i pjevačica, koja je kao 13-godišnjakinja z Filipina preselila u Hong Kong, a ovo joj je bila prva filmska uloga), žena koja ni ne zna kantonski jezik kojim se koristi njezin poslodavac, a ovaj posao prvi joj je izvan matične zemlje. Sanjala je ona kako će jednog dana postati profesionalna fotografkinja, no zbog obiteljske situacije i neimaštine, morala se pozdraviti sa svojim snovima te se posvetiti ovom nimalo laganom poslu. Da situacija bude gora, ni poslodavac joj neće nimalo olakšavati jer se u početku on čini kao čangrizavi, bijesni, ogorčeni tip koji je ljut na cijeli svijet zbog svoje sudbine. Iskaljuje se on na svima oko sebe, a Evelyn će mu poslužiti kao novi ispušni ventil za izbacivanje svojih frustracija. No, kako će vrijeme prolaziti i kako će se mijenjati godišnja doba (film je podijeljen u nekoliko činova i pratimo priču o njihovom odnosu od ljeta preko jeseni, do zime, proljeća i opet ljeta), tako će Cheong-wing spuštati svoj gard i zbližavati se sa svojom pomoćnicom.

Što više će oni saznavati jedno o drugome, kao da će paralelno sve više učiti i o samima sebi, a na kraju će jedno drugome postati veliki životni oslonac i pomoći će jedno drugom nadići sve najgore životne nevolje. Baš kao i više puta spomenuti "The Intouchables" i "Still Human" je jedna dirljiva, emotivna, gorko - slatka humanistička priča uz koju se čovjek nekako ugodno osjeća. Ujedno, uspio je ovaj film i skrenuti pažnju na problematiku sličnih kućnih pomoćnica iz Indonezije, Filipina i ostalih azijskih zemalja koje u Hong Kong dolaze kako bi osigurale egzistenciju, često napuštajući na neodređeno vrijeme svoje obitelji, a trenutačno ih je ondje oko 370 tisuća. Baš kao što vidimo u ovom filmu, često su te žene izvrgnute prijeziru i predrasudama te ih autohtono stanovništvo često smatra bićima manje vrijednosti i ponaša se diskriminirajuće. I po tom pitanju ovaj je film donekle probio led jer je to prvi film snimljen u Hong Kongu u kojem je glavni lik migrantska radnica te je ovaj film ondje otvorio mnoga pitanja o statusu i životnim uvjetima tih ljudi u Hong Kongu.

Primjedbe