THE COUNTY (2019,ISL) - 7/10



Islandskog filmaša Grimura Hakonarsona ponajprije se sjećamo po crnohumornoj drami "Ovnovi" (Rams / Hrútar), jednom od prvih filmova koji su skrenuli pažnju na uzlet islandske kinematografije posljednjih godina. Bili su "Ovnovi" tada nominirani i za europski film godine, osvojio je Hakunarson i nagradu Un Certain Regrad u Cannesu te sveukupno tridesetak nagrada, a sa "The County" ili "Héraðið" u originalu (kako god se to čitalo), nastavlja on praktički gdje je stao s prethodnim filmom. Opet je ovdje u središtu pažnje borba pojedinca s nepravednim sustavom, problematika čovjeka koji se teško snalazi u modernim društvenim okolnostima, a i ovo je još jedna od onih priča smještenih duboko u islandsku provinciju.

I dok smo u "Ovnovima" pratili priču dva brata koji se bave uzgojem ovaca, a nisu razgovarali 40 godina te će se morati ponovno približiti ukoliko žele spasiti svoja stada, sada pratimo sudbinu izolirane zajednice koja se bavi proizvodnjom mlijeka. Nakon što joj suprug pogine u prometnoj nesreći, 55-godišnja Inga shvatit će da je njihova farma pred bakrotom. Doduše, i ranije joj je bilo jasno da situacija nije bajna, no tek nakon smrti muža shvatit će ona u kolikim je problemima. Glavni izvor tih problema je lokalna seoska zadruga s kojom su ugovorno vezani svi lokalni proizvođači, a zadruga se ponaša kao pravi monopolist. Ukoliko im žele prodavati mlijeko, lokalni farmeri moraju od njih nabavljati apsolutno sve. Od kućnih potrepština, hrane, repromaterijala i sveg ostalog što treba za farmu, a moraju to činiti iako su cijene u zadruzi daleko više nego drugdje.

I to je sustav u koji nitko ne dira godinama. Svi su svjesni da zadruga funkcionira kao svojevrsna kriminalna organizacija koja ucjenjuje i maltretira proizvođače, no iz straha svi i dalje surađuju s njom. U taj uhodani sustav koji funkcionira godinama nitko se neće usuditi dirnuti sve dok Inga na Facebooku ne napiše bijesni status optužujući vodstvo zadruge za monopolsko poslovanje uspoređujući je s kriminalnom organizacijom, a taj će status imati itekakvog odjeka. Iako sama i potpuno nezaštićena, upustit će se ona u bespoštedni rat s moćnom zadrugom i ekipom koja se bogati na račun izrabljivanja uplašenih i nepovezanih farmera. I ovom se dramom s povremenim natruhama humora i crnog humora Hakonarson predstavio kao angažirani filmaš koji se bavi aktualnom problematikom društva. I to ne samo islandskog.

Ovo je tema koja je zapravo potpuno univerzalna i uočljiva u svim krajevima svijeta, a nepravda i nejednakost problemi su koji su se često tematizirali na filmu. Jasno da je, baš kao i u većini slučajeva, ova priča predstavljena iz perspektive onog slabijeg takmaca u ovoj posve neravnopravnoj borbi i da je Inga, svježa udovica, predstavljena s puno empatije i da je publika na njezinoj strani iako smo od početka svjesni da je to prava borba s vjetrenjačama. Bez obzira što smo svi itekako svjesni da je sustav namješten tako da će veliki uvijek naguziti male, vrlo lako se solidarizirati s ovom ženom jer smo se praktički svi nekad našli u donekle sličnoj poziciji. I zato volimo ovakve filmske likove, koji se za razliku od stvarnosti, gdje često pognemo glavu, trpimo i šutimo, doista i usude upustiti u borbu za ono što smatraju da je njihovo pravo i za pravednu stvar. Tematski bi se "The County" mogao smjestiti na pola puta između prošlogodišnjeg islandskog hita "Halla ide u rat", odnosno priče o također sredovječnoj ženi koja je odlučila krenuti u rat s moćnom korporacijom koja uništava okoliš te čudesnog "Tri plakata izvan grada" s maestralnom Frances McDormand. Iako je "The County" ipak za nijansu slabiji i od ova dva, ali i od Hakonarsonovog prethodnog filma odnosno "Ovnova", svejedno je ovo jedna od onih realističnih, pomalo utopijskih i angažiranih priča s kojom se teško može promašiti. 

Primjedbe