THE GOLDFINCH (2019,SAD) - 6,5/10



I ovaj puta se potvrdilo pravilo da se neka književna djela ponekad jako teško mogu prenijeti na posve drukčiji medij što film definitivno jest. Posebno kad je riječ o knjizi od čak 784 stranice za koju je 2014. godine američka književnica Donna Tartt nagrađena Pulitzerovom nagradom. Režije filma "The Goldfinch" vrlo hrabro prihvatio se Irac John Crowley (Brooklyn, Intermission) i to po scenariju iskusnog Petera Straughana, čovjeka koja iza sebe već ima dosta utakmica u nogama kada je u pitanju pisanje scenarija po književnim djelima. I dok je s "Tinker, Tailor, Soldier, Spy" snimljenim po kultnom krimiću Johna le Carrea definitivno zaslužio palac gore, prema mišljenju kritike i publike Straughan je prilično uprskao sa "Snjegovićem" po romanu Norvežanina Joa Nesboa. Doduše, scenarij za taj triler nije radio sam, a bez obzira što je ovdje okupljena sasvim respektabilna glumačka ekipa (mladi Ansel Elgort, Nicole Kidman, Jeffrey Wright, Luke Wilson i Sarah Paulson) i što je iza kamere stajao ponajbolji snimatelj današnjice Roger Deakins, ostalo je u ovoj misterioznoj coming-of-age drami koja nas usput vodi i u svijet visoke umjetnosti, dosta toga nedorečeno, konfuzno i nepovezano.

Glavni junak filma je 13-godišnji Theodore Decker, čija je majka poginula u bombaškom napadu na muzej Metropolitan u New Yorku, a neposredno nakon terorističkog čina ovaj je dječak iz muzeja ukrao i sakrio sliku "Češljugar" (Goldfinch) nizozemskog baroknog slikara Carela Fabritiusa i skrio je u svom stanu. Sve u njegovom životu poslije nastavit će se vrtiti upravo oko tog bombaškog napada i nestale slike, a radnju filma ćemo pratiti paralelno u razdobljima dok je on dječak i seli s jednog mjesta na drugo i u vremenu dok je on već mladić u dvadesetim godinama i postao je trgovac umjetninama. Malo, pomalo otkrivat će se tko je zapravo Theodore i što ga je to formiralo, upoznavat će on razlitičite ljude i uvaljivati se u brojne nekad više, nekad manje ugodne situacije, no bez obzira što je "The Goldfinch" snimljen raskošno i što vizualno izgleda besprijekorno, nije se očito na očekivani način iznimno kompleksni materijal od gotovo 800 stranica uspjelo prebaciti na filmsko platno.

Priča se ovdje razvija nevjerojatno sporo, tromo, iz minute u minutu postaje to sve kompliciranije i zapetljanije i ne bi tu bilo ništa sporno da sve to vodi nekoj zadovoljavajućoj završnici. No, baš kao što u ne posebno uzbudljivom i intrigantnom tonu prolazi cijeli film, takva je bila i sama završnica, tako da ne mogu reći da me "Češljugar" posebno impresionirao iako to, kao što sam već naveo, nije film bez određenih kvaliteta. I ne samo da je "The Goldfinch" bio jedan od najomraženijih filmova godine među američkom kritikom, već je bio i prava tempirana bomba na kino blagajnama na uloženih gotovo 50 milijuna dolara zaradivši ni deset. Nekako imam dojam da bi ova duga, kompleksna, zahtjevna priča možda puno bolje funkcionirala kao mini serija u kojoj bi bilo puno više vremena za razvijanje priče i likova, a bez obzira što traje punih dva i pol sata, nije se u tom dugom vremenskom periodu uspjelo do kraja sabiti do kraja smisleno i zadovoljavajuće djelo. 

Primjedbe