THE YAKUZA (1974,SAD) - 7,5/10



Robert Mitchum jedna mi je od omiljenih njuški iz razdoblja zlatnog doba Hollywooda četrdesetih, pedesetih i šezdesetih, a iako ga ponajprije pamtimo po ulogama negativaca iz filmova "Noć lovca" ili "Rt straha", u ovoj akcijskoj drami toliko tipičnoj za sedamdesete dopala mu je nešto drukčija uloga. Bio je "Yakuza" ujedno i prvi film koji je napisao ponajbolji američki scenarist Paul Schrader (Taksist, Razjareni bik, Posljednje Kristovo iskušenje). No, kako to već često biva, prvi mačići se bacaju u vodu jer je Schraderov scenarij smatran toliko lošim da je ubrzo angažiran još jedan legendarni scenarist Robert Towne (Kineska četvrt, Nemoguća misija), koji ga je drastično izmijenio. Baš zbog nezadovljstva Schraderovim scenarijem i njegovom tvdroglavošću da ga zamijeni, od režije filma odustao je Robert Aldrich, a potom se režije prihvatio jedan od najuspješnijih američkih redatelja sedamdesetih Sydney Pollack (Jeremiah Johnson, Tri kondorova dana). Rezultat svega toga je ovaj uzbudljivi neo-noirovski akcijski krimić čija je radnja smještena u Japan i koji unatoč tome što bi ga se teško moglo svrstati pri vrh američkog filma sedamdesetih, svakako ima i svojih vrijednosti.

Kako je koju godinu ranije Oscara za najbolji film dobila "Francuska veza", tako je i u "Yakuzi" očigledno da se pokušao primijeniti dobitni recept, no prilično bezuspješno. Bio je ovaj film priličan fijasko na kino blagajnama, a Schrader je za taj neuspjeh najviše krivio Pollacka kojeg je optužio ne samo da je iskasapio njegov scenarij, već da je i posve izmijenio smisao filma. I dok je Schrader napisao nasilni film o kriminalnom podzemlju o krvi, dužnosti i obavezama, tvrdio je, Pollack je snimio gotovo pa romantični klišeizirani film kojem su u središtu pažnje kulturne razlike između Amerike i Japana. Jer glavni junak filma je umirovljeni detektiv Harry Kilmer (Mitchum), veteran II svjetskog rata koji je po završetku ratnih zbivanja neko vrijeme živio u Japanu. Ondje će se vratiti kada ga stari prijatelj angažira da riješi slučaj otmice njegove kćeri za koju je odgovorna japanska kriminalna organizacija yakuze.

Uplest će se stari Kilmer u ovu priču i dublje no što je očekivao, ponajviše iz razloga što se u Japanu nalazi žena s kojom je bio u vezi još četrdesetih, a nikada je nije prebolio. Tu je i njezin misteriozni brat Ken (Ken Takakura), bivši japanski vojnik koji je potom postao ozloglašeni kriminalac, no kako je Harry spasio život njegovoj sestri nakon rata, on mu je vječni dužnik i morat će mu pomoći pri rješavanju ovog misterioznog zločina. Uz ovaj dvojac utonut ćemo duboko u svijet zloglasne japanske kriminalne organizacije, nemilosrdnih yakuza, družbe poznate po strogom kodeksu, koji su se smatrali i svojevrsnim sljednicima samuraja. Na kraju se ispostavilo da je Schrader dobrim dijelom bio u pravu i da je "The Yakuza" zaglavio negdje na pola puta između mračnog, nasilnog i krvavog krimića (ono što je želio reći, Schrader je ubrzo pokazao s maestralnim "Taksistom") i poetičnog i pomalo didaktičnog neo-noira u tipičnom Pollackovom stilu. No, bez obzira na sve mane, ovo je i dalje i više nego korektan film i tipični predstavnik stvaralaštva sedamdesetih. 

Primjedbe