ZHANTAI / PLATFORM (2000,CHN) - 8,5/10



Zhangke Jia smatra se jednim od vodećih filmaša "šeste generacije" kineskih filmaša. Probijao se on devedesetih izvan sustava da bi pažnju na sebe skrenuo upravo ovim filmom, epskom dramom čija se radnja proteže sve od kraja sedamdesetih pa do početka devedesetih i koja traje dobrih dva i pol sata i u njoj pratimo sudbinu kulturne grupe iz ruralne pokrajine Fenyang u vrijeme raspada maoističkog komunizma i uspona popularne zapadne kulture u Kini osamdesetih. I doista, "Zhantai" ili "Platforma" doista i izgleda kao da je film snimljen osamdesetih godina, a u suradnju sa svojim standardnim direktorom fotografije Yu Lik-waijem, snimio je Jia vizualno doista impresivan film. Kompletan film snimljen je statičnom kamerom uz česte polagane švekove polutotalom ili totalom tako da konstantno imamo osjećaj tog oronulog, opustošenog prostora i ljudi uz duge kadrove.

Priča kreće negdje 1979. godine u smiraj Kulturne revolucije, kada kulturna skupina mladih iz sjeverne provincijske pokrajine Sahnxi (odakle autor i potječe) izvodi program strogo kontroliran od strane vlasti. No, kako partijska stega lagano počinje popuštati, tako i ovi mladi ljudi odlučuju svoje nastupe začiniti sadržajima pod utjecajem zapadne kulture i tijekom cijelih osamdesetih pratit ćemo njihove putešestvije i sudbine dok nastupaju po unutrašnjosti Kine. Kako se mijenja zemlja, tako se mijenjaju i oni, no lako je za pretpostaviti da se svi oni neće na isti način prilagoditi novim okolnostima i onome što ih očekuje. Događa se sve to u posve depresivnom okruženju raspadajućeg socijalizma i cijelo je to okruženje potpuno oronulo, propalo, bijedno. Kuće i zgrade izgledaju kao kulisa u kojoj je Tarkovski snimao svog "Stalkera", a djeluje sve to i pomalo groteskno. Posebno kada uslijed ne samo šuljajućih društvenih promjena, već i promjenama u zahtjevima i životnim stilovima stanovnika, ove trupe iz ogromnih dvorana i hala svoje nastupe presele pod nekakve šatre ili kamionske prikolice.

Baš kao i u ostalim filmovima ovog vrsnog autora koje sam imao priliku gledati, Jia se i ovdje drži tog gotovo pa klasičnog dokumentarističkog stila, odustajući od pokušaja i miminalnog idealiziranja i uljepšavanja svakodnevice društva u svojoj zemlji. Teme poput otuđenog pojedinca, problema mladih, složene kineske povijesti i unutarnjeg sukoba koje u prosječnom Kinezu izaziva ta ubrzana modernost i nevjerojatan napredak kojem svjedočimo tijekom kojeg je praktički u samo jednoj generaciji ova zemlja gotovo doslovno iz opanaka uskočila u svemirske brodove, konstantno zanimaju ovog sjajnog filmaša. Uz sve to i sposobnost da na gotovo klasični dokumentaristički način prikaže stvarnost, Jia fantastično uspijeva kombinirati i artizam i umjetnički pristup. Još otkako sam pogledao njegov film "Touch of Sin" iz 2013. godine, ovaj kineski majstor smjestio se iznimno visoko na mojoj ljestvici filmskih autora, a uz "Still Life" iz 2006. za koji je dobio i Zlatnog lava u Veneciji, ova impresivna poetična drama za koju treba imati i ponešto strpljenja, spada u sam vrh njegovog opusa. 

Primjedbe