THE CHARMER (2017,DAN) - 7/10



Esmail (Erdalan Esmaili) je iranski azilant koji se doselio u Dansku i tamo je odlučio potražiti bolji život, no iako je ondje već neko vrijeme, on ne može dobiti stalno boravište. Viza mu uskoro istječe, prijeti mu deportacija ako ne pronađe stalni posao i stalno boravište, a kako bi osigurao ostanak u Danskoj, ovaj 30-godišnji šarmantni i privlačni Iranac zavodi žene. Upada on iz veze u vezu, pokušava neku često stariju gospođu na brzinu smotati i zavesti, no u pravilu sve one na njega gledaju kao na egzotičnu kratkotrajnu avanturu i nakon kratkog vremena vraća se on u elitni bar u Kopenhagenu i opet baca svoj parangal. Pa ako se što upeca te večeri, upeca. Iako je tematika veze zbog papira često znala biti pogodna za filmove poput romantičnih komedija, nema ovdje ni malo razloga za smijeh jer već u uvodnoj sceni vidjet ćemo ženu koja se baca s balkona.

Tko je ona i zašto je to učinila doznat ćemo nešto kasnije, kad se razbukta ova egzistencijalističa psihološka romantična drama s povremenim elementima trilera, karakterna studija o čovjeku s brojnim tajnama koji je odlučio potražiti svoje mjesto pod suncem. No, tip koji žene zavodi ne samo iz nužde i potrebe, već je i više nego očito da on to radi i iz zadovoljstva i neke želje da na taj način sebi i drugima potvrdi da je on jednakopravan član društva kojem svim silama želi pripadati, i sam će se uskoro naći u situaciji koju je najmanje očekivao. Tip koji je navikao žene motati oko malog prsta, uskoro bi i sam mogao postati potpuno smotan, no ta će situacija ujedno i razotkriti sve njegove slabosti, tajne i prošlost do koje je nemoguće pobjeći.

Bio je "Šarmer" ujedno i debitantski dugometražni film iranskog filmaša s danskom adresom Milada Adamija (koji, nadam se, nije morao pribjegavati sličnim metodama kao njegov lik kako bi ishodio boravište u ovoj zemlji), koji ujedno nudi i zanimljiv uvid u sve brojniju iransku zajednicu u Skandinaviji. Zajednicu koja se podjednako trudi asimilirati, ali i sačuvati svoju tradicionalnu kulturu. I dok se stariji drže zajedno, mlađi, posebno oni koji su se ondje rodili kao da su podvojene ličnosti u rascjepu između obiteljske tradicije i modernosti okruženja koje ih je oblikovalo, a točno negdje na pola puta naći će se i naš šarmer. Čovjek koji ni sam nije načisto je li ostanak u Danskoj ono što zaista želi i koji ni sam nije svjestan zašto radi ono što radi, dok s druge strane nikako da se pomiri s duhovima iz prošlosti koji ga vuku nazad. 

Primjedbe