Esmail (Erdalan Esmaili) je iranski azilant
koji se doselio u Dansku i tamo je odlučio potražiti bolji život, no iako je
ondje već neko vrijeme, on ne može dobiti stalno boravište. Viza mu uskoro
istječe, prijeti mu deportacija ako ne pronađe stalni posao i stalno boravište,
a kako bi osigurao ostanak u Danskoj, ovaj 30-godišnji šarmantni i privlačni
Iranac zavodi žene. Upada on iz veze u vezu, pokušava neku često stariju
gospođu na brzinu smotati i zavesti, no u pravilu sve one na njega gledaju kao
na egzotičnu kratkotrajnu avanturu i nakon kratkog vremena vraća se on u elitni
bar u Kopenhagenu i opet baca svoj parangal. Pa ako se što upeca te večeri,
upeca. Iako je tematika veze zbog papira često znala biti pogodna za filmove
poput romantičnih komedija, nema ovdje ni malo razloga za smijeh jer već u
uvodnoj sceni vidjet ćemo ženu koja se baca s balkona.
Tko je ona i zašto je to učinila doznat ćemo
nešto kasnije, kad se razbukta ova egzistencijalističa psihološka romantična
drama s povremenim elementima trilera, karakterna studija o čovjeku s brojnim
tajnama koji je odlučio potražiti svoje mjesto pod suncem. No, tip koji žene
zavodi ne samo iz nužde i potrebe, već je i više nego očito da on to radi i iz
zadovoljstva i neke želje da na taj način sebi i drugima potvrdi da je on
jednakopravan član društva kojem svim silama želi pripadati, i sam će se uskoro
naći u situaciji koju je najmanje očekivao. Tip koji je navikao žene motati oko
malog prsta, uskoro bi i sam mogao postati potpuno smotan, no ta će situacija
ujedno i razotkriti sve njegove slabosti, tajne i prošlost do koje je nemoguće
pobjeći.
Bio je "Šarmer" ujedno i debitantski
dugometražni film iranskog filmaša s danskom adresom Milada Adamija (koji,
nadam se, nije morao pribjegavati sličnim metodama kao njegov lik kako bi
ishodio boravište u ovoj zemlji), koji ujedno nudi i zanimljiv uvid u sve
brojniju iransku zajednicu u Skandinaviji. Zajednicu koja se podjednako trudi
asimilirati, ali i sačuvati svoju tradicionalnu kulturu. I dok se stariji drže
zajedno, mlađi, posebno oni koji su se ondje rodili kao da su podvojene
ličnosti u rascjepu između obiteljske tradicije i modernosti okruženja koje ih
je oblikovalo, a točno negdje na pola puta naći će se i naš šarmer. Čovjek koji
ni sam nije načisto je li ostanak u Danskoj ono što zaista želi i koji ni sam
nije svjestan zašto radi ono što radi, dok s druge strane nikako da se pomiri s
duhovima iz prošlosti koji ga vuku nazad.
Primjedbe
Objavi komentar