Paul Newman je uz Jamesa Deana i Marlona
Branda bio možda i najveća zvijezda američkog filma pedesetih, glumac koji je
čak deset puta bio nominiran za Oscara (konačno ga je dobio tek 80-ih za ulogu
u Scorseseovom "Color of the Money"), a jednu nominaciju zaslužio je
i za ovu western dramu Martina Ritta. "Hud" je tipična američka priča
smještena na zapad, točnije u Texas, koja se bavi sukobom generacija, odnosno
konfliktom između pater familiasa i rančera Homera Bannona (Melvyn Douglas
nagrađen je Oscarom za sporednu mušku ulogu) i njegovog beskrupuloznog i
arogantnog sina, Huda (Newman). Sve to se događa za vrijeme epidemije slinavke,
bolesti stoke koja je zaprijetila uništiti tradicijski život ove obitelji. Tu
je i Lonnie (Brandon De Wilde), Homerov unuk i Hudov nećak, koji će morati
odlučiti koga će slijediti, djeda ili buntovnog strica.
Iako se radnja filma snimljenog prema romanu
Larry McMurtryja iz 1961. godine, događa u sadašnjosti, estetski je
"Hud" gotovo tipični western, a bavi se temama na tragu Steinbeckovih
romana. I ovdje je u središtu priče tradicionalni zapadnjački način života koji
je u opasnosti, sukob generacija, tradicije i utjecaja modernosti, ali i grabež
i otimačina zemlje. Hud je već odavno digao ruke od života kauboja i uzgoja
stoke te je ovaj egocentrični, tašti i buntovni tip sušta suprotnost svom
skromnom i poniznom ocu. Preko lika Huda, Ritt i Newman željeli su pokazati svu
pokvarenost i korupciju tada modernog kapitalističkog sustava jer Newmanov lik
upoznajemo kao egoističnog individualca kojeg zanimaju isključivo vlastite
potrebe i interesi.
Ne zamara se on previše činjenicom da ranč
koji bi i on trebao dobiti u nasljedstvo i ranč kojem je njegova obitelj,
prvenstveno otac, posvetila svoje živote, propada i što bi mogli ostati bez
svega. Hud je klasični antijunak, a uloga je to koja je savršeno po karakteru
odgovarala Newmanu, također buntovnom tipu. Imao je ovaj revizionistički
western na kraju sedam nominacija za Oscara, koje su potvrdili tek Douglas za
sporednu mušku, Patricia Neal za sporednu žensku, a dobio ga je i James Wong
Howe za svoju crno - bijelu fotografiju. Nema u "Hudu" ni trunčice
romantike klasičnog westerna i producenti su čak bili pomalo uplašeni
sirovošću, realizmom i pesimizmom kojim je Ritt oslikao ovu priču da su čak
tražili da se promijeni kraj. No, ni Ritt, ni Newman na to nisu htjeli
pristati, a pokazalo se da je ova priča o generacijskom jazu i neshvaćanju
između starih i mladih zaista bila dobar pokazatelj što čeka Ameriku i svijet
šezdesetih.
Primjedbe
Objavi komentar