CAMP DE THIAROYE (1988,SEN) - 9/10



Senegalac Ousmane Sembene jedna je od najznačajnijih figura za afričku kulturu druge polovice 20. stoljeća. Nakon što je pedesetih počeo objavljivati knjige, desetljeće kasnije Sembene je krenuo i snimati filmove jer je shvatio da će na taj način dosegnuti širi krug ljudi, a u jednom od svojih najpoznatijih filmova pozabavio se tragičnim događajem iz 1944. godine. I Sembenea je kao 20-godišnjaka u Dakaru iste te godine pokupila francuska vojska i poslala u borbu u Europu, a slična sudbina zadesila je vjerojatno na desetke tisuće stanovnika tadašnjih francuskih kolonija. Ni krivi, ni dužni svi ti ljudi završili su u ratu koji ih se vjerojatno previše nije ni ticao, na drugom kraju svijeta za koji možda nisu ni znali da postoji, a kada su dali svoje, Francuzi su ih se, naravno, samo riješili.

Već u startu "Camp de Thiaroye" vidimo brod krcat afričkim vojnicima kako dolazi u neku od afričkih luka, ondje ih iskrcavaju, a prije nego što će ih pustiti njihovim domovima, sve su ih Francuzi smjestili u kamp u pustinji koji se previše ne razlikuje od kampova u koje su nacisti trpali sve te nesretnike koje su pokupili. Problem je nastao što su Francuzi vojnicima iz kolonija obećali platiti za sudjelovanje u ratu, no kada su ovi završili sa svojim aktivnostima, jasno da su se Francuzi predomislili i odlučili su ih zadržati u logoru, sve dok ovi ne pristanu na puno manje plaće. Upoznat ćemo među tim vojnicima svakojaku galeriju likova. Od mladića koji je potpuno poludio od strahota rata, do obrazovanog i uglađenog narednika Diatte, svojevrsnog vođe grupe, čovjeka koji se školovao u Parizu, gdje je prije rata oženio Francuskinju i ima dijete s njom, no svejedno su ga sa svim crnim ratnicima Francuzi ekspedirali u Afriku.

Kolonijalni vojnici s vremenom će postajati sve nervozniji, sve nezadovoljniji, bunit će se prvo protiv odvratne hrane koju im serviraju dok bijelci stalno jedu meso, a sve će eksalirati otvorenom pobunom kad shvate da ih Francuzi zaista misle prevariti s plaćanjem. Naravno da će cijela ova priča završiti loše za kolonijalne vojnike koji su u logoru skupljeni valjda iz svih francuskih podsaharskih kolonija, a sjajna je i subverzivna ovo priča o kolonijalizmu i licemjerju zapada. Bio je ovaj film čitavih deset godina zabranjen u Francusko jer je masakr u kampu Thiaroye bio nešto o čemu se očito ondje baš i nije puno pričalo i puno znalo, a za ovaj film Sembene i njegov koautor Thierno Faty Snow dobili su posebnu nagradu žirija na festivalu u Veneciji.

Najveća razlika u ovom filmu i u moru drugih filmova o problematici kolonijalizma i postkolonijalizma je u tome što brojni bijeli autori zasigurno nikada nisu do kraja mogli shvatiti ljude iz onih krajeva svijeta koji su stoljećima bili pod osvajačkom čizmom. Sembene tih problema nije imao jer se protiv kolonijalizma borio cijelog života i uspio je na nevjerojatan način prikazati i mentalitet osvajača, kao i osvojenih. Sjajno vidimo ovdje Francuze koji se prema Africi i Afrikancima ponašaju kao nečemu što im je bogom dano i što im nitko ne može oduzeti. Ponašaju se oni kao svojevrsni osloboditelji koji su te jadne ljude spasili od barbarstva, donijeli im civilizaciju, kulturu, bijesni su na sve te crnce jer su nezahvalni. Kaže tako jedan francuski časnik pa kako nismo darežljivi prema njima, oslobodili smo ih od barbarizma.

Posebno je zanimljivo što se Francuzi, a za njih i svi ti crnci, bore protiv najvećeg zla 20. stoljeća, nacizma, a istovremeno Francuzi ni ne shvaćaju da se prema ljudima u svojim kolonijama ne ponašaju puno drukčije od nacista prema onima koji nisu "arijevci". Tako jedan od vojnika u logoru tijekom konflikta s francuskim časnikom pita tko je to spalio njegovo selo i pobio cijelu njegovu obitelj dok je on ratovao za Francuze u Europi, a časnik mu odgovara nismo to bili mi, to je bila Višijevska kolaboracionistička Francuska. I stilski se "Camp de Thiaroye" značajno razlikuje od svih europskih i američkih filmova na sličnu temu koju sam imao priliku gledati i djeluje ovdje sve jako autentično.

Odlično je Sembene uspio prikazati kakva je to ne samo unutarnja borba između tribalnih običaja i tradicije s jedne te modernosti i zapadnog duha koji su u Europi htjeli, ne htjeli morali pokupiti svi ti vojnici, već i kakvo je to razočaranje, bijes, ogorčenost među svim tim ljudima. Među ljudima koji su se cijelog života osjećali podcjenjenima, manje vrijednima, kao podstanari u vlastitim zemljama, konačno su za vrijeme rata doživjeli da ih se shvaća ravnopravno i da ravnopravno dijele rovove s bijelim vojnicima. Koje je to razočaranje i bolno otrježnjenje moralo biti kada ih se samo kao stoku potrpalo po brodovima i vratilo kući kao da se ništa nije dogodilo. Bila je ovo podjednako sjajna, pametna i subverzivna, ali i potresna i na kraju tužna priča koja se s pravom svrstava u same vrhunce afričike kinematografije. 

Primjedbe